Informace o kvalifikační práci Rozvoj komunikačně-jazykových znalostí a dovedností ve sféře odborné komunikace u žáků na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Rozvoj komunikačně-jazykových znalostí a dovedností ve sféře odborné komunikace u žáků na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku
Hlavní téma v angličtině
Development of communication-language knowledge and skills in the sphere of professional communication in pupils of lower-secondary school in the Czech Republic and in Spain
Název dle studenta
Rozvoj komunikačně-jazykových znalostí a dovedností ve sféře odborné komunikace u žáků na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku
Název dle studenta v angličtině
Development of communication-language knowledge and skills in the sphere of professional communication in pupils of lower-secondary school in the Czech Republic and in Spain
Tato práce se zabývá rozdílností v přístupu k výuce mateřského jazyka v České republice a ve Španělském království se zaměřením na odborný styl. Cílem práce je posoudit, jakým způsobem obě země přistupují k výuce psaní v rámci odborného komunikátu, a porovnat je s praxí. V diplomové práci se zabýváme především komparováním učebnic, následné poznatky porovnáváme s praxí v rámci polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on differences in approaches in L1 teaching in Czech Republic and Spain with focus on academic writing. The aim of this thesis is to evaluate how both countries approach to teach the sphere of professional communication and to compare it with practice. The master's thesis consists of comparison of textbooks and following findings are compared with reality via semi-structured interviews with teachers.
Klíčová slova
Funkční styl, komunikační sféra, odborný styl, mateřský jazyk, Česká republika, Španělsko, učebnice, polostrukturované rozhovory, druhý stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Functional style, communication sphere, professional communication, L1, Czech Republic, Spain, textbooks, semi-structured interviews, professional communication, lower-secondary school
Rozsah průvodní práce
66 (124 402)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá rozdílností v přístupu k výuce mateřského jazyka v České republice a ve Španělském království se zaměřením na odborný styl. Cílem práce je posoudit, jakým způsobem obě země přistupují k výuce psaní v rámci odborného komunikátu, a porovnat je s praxí. V diplomové práci se zabýváme především komparováním učebnic, následné poznatky porovnáváme s praxí v rámci polostrukturovaných rozhovorů s vyučujícími.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on differences in approaches in L1 teaching in Czech Republic and Spain with focus on academic writing. The aim of this thesis is to evaluate how both countries approach to teach the sphere of professional communication and to compare it with practice. The master's thesis consists of comparison of textbooks and following findings are compared with reality via semi-structured interviews with teachers.
Klíčová slova
Funkční styl, komunikační sféra, odborný styl, mateřský jazyk, Česká republika, Španělsko, učebnice, polostrukturované rozhovory, druhý stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Functional style, communication sphere, professional communication, L1, Czech Republic, Spain, textbooks, semi-structured interviews, professional communication, lower-secondary school
Zásady pro vypracování
1) Shrnutí odborné problematiky na základě odborné literatury, důkladná rešerše zdrojů
2) Analýza a komparace vybraných kurikulárních dokumentů a učebnic
3) Individuální polostrukturované rozhovory s učiteli, analýza rozhovorů
4) Diskuse výsledků
5) Závěr
Cílem diplomové práce je porovnat pojetí výuky psaní textů ve sféře odborné komunikace a způsob jejich integrace do výuky na 2. stupni ZŠ v České republice a ve Španělsku.
1) Jakým způsobem se realizuje výuka psaní textů odborné sféry na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku?
2) Jaká důležitost je přikládána výuce psaní textů odborné sféry na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku?
Autorka provede důkladnou korekturu finální verze textu a pečlivě zkontroluje soulad práce se zásadami etiky vědecké práce, zvláště s ohledem na práci s odbornými zdroji (bibliografické údaje k použité literatuře).
Zásady pro vypracování
1) Shrnutí odborné problematiky na základě odborné literatury, důkladná rešerše zdrojů
2) Analýza a komparace vybraných kurikulárních dokumentů a učebnic
3) Individuální polostrukturované rozhovory s učiteli, analýza rozhovorů
4) Diskuse výsledků
5) Závěr
Cílem diplomové práce je porovnat pojetí výuky psaní textů ve sféře odborné komunikace a způsob jejich integrace do výuky na 2. stupni ZŠ v České republice a ve Španělsku.
1) Jakým způsobem se realizuje výuka psaní textů odborné sféry na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku?
2) Jaká důležitost je přikládána výuce psaní textů odborné sféry na 2. stupni ZŠ v ČR a ve Španělsku?
Autorka provede důkladnou korekturu finální verze textu a pečlivě zkontroluje soulad práce se zásadami etiky vědecké práce, zvláště s ohledem na práci s odbornými zdroji (bibliografické údaje k použité literatuře).
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
HOFFMANNOVÁ, Jana, et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2566-1.
ORTEGA, Antonio José Perea; ORTEGA, Mª de los Ángeles Perea. Desarrollo didáctico de la escritura. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 2013, 36: 237-250
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-7184-711-9.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4353-3.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
HOFFMANNOVÁ, Jana, et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2566-1.
ORTEGA, Antonio José Perea; ORTEGA, Mª de los Ángeles Perea. Desarrollo didáctico de la escritura. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 2013, 36: 237-250
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-7184-711-9.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4353-3.