Diplomová práce je zaměřena na problematiku motivace dětí z dětských domovů k seberealizaci. Zkoumá cílovou skupinu mládeže, popisuje jejich výchovný a vzdělávací program, na kterém se podílí vychovatelé dětských domovů, pedagogové školních a mimoškolních zařízení, rodina a další činitelé podílející se na výchově. Definuje a popisuje lidské potřeby a jejich naplňování v dětském domově. Dále se zabývá problémy ústavní výchovy, které nevedou děti k uplatňování vlastního nadání, seberozvoje a seberealizaci. V neposlední řadě se zabývá projekty neziskových organizací, které se věnují práci s dětmi z dětských domovů.
Cílem práce je prozkoumat oblast seberealizace dětí a mládeže z dětských domovů a faktory motivace, které potřebu seberealizace ovlivňují. Dalším cílem je zjistit a porovnat přípravu mladých dospělých na samostatný život a možnosti uplatnění v pracovní sféře i osobním životě. Hlavním cílem je zjistit, co ovlivňuje potřebu seberealizace u dětí z dětských domovů k plnému využívání vlastních schopností a potenciálu - též seberealizaci.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the issues of motivating children from institutional care towards self-actualisation. It focuses on a target group of young people, describing their developmental and educational program with inputs from child-care workers from children's homes, educators from school and non-school environments, family and other actors contributing to their development. It defines and describes human needs and how they are met in institutional care. Moreover, the thesis deals with problems of institutional care that does not motivate children to pursue their talents, self-development and self-actualisation. Finally, the thesis discusses projects run by non-profit organisations dealing with children from children's homes.
The objective of the thesis is to explore the area of self-actualisation of children and young people from institutional care and drive factors that affect the need for self-actualisation. It also aims to determine and compare how well young adults are prepared for independent life and what possibilities they have to prosper both at work and in their personal life. The primary objective is to find out what is needed for children's self-realization from children from institutional care are led to make full use of their abilities and potential - i.e. to self-actualise themselves.
Klíčová slova
Seberealizace, Osobní rozvoj, Motivace, Příprava na život, Dětský domov, Pracovní uplatnění, Neziskové organizace, Projekty
Klíčová slova v angličtině
Self-actualisation, Personal development, Motivation, Preparation for life, Institutional care for children, Job perspectives, Non-profit organisations, Projects
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku motivace dětí z dětských domovů k seberealizaci. Zkoumá cílovou skupinu mládeže, popisuje jejich výchovný a vzdělávací program, na kterém se podílí vychovatelé dětských domovů, pedagogové školních a mimoškolních zařízení, rodina a další činitelé podílející se na výchově. Definuje a popisuje lidské potřeby a jejich naplňování v dětském domově. Dále se zabývá problémy ústavní výchovy, které nevedou děti k uplatňování vlastního nadání, seberozvoje a seberealizaci. V neposlední řadě se zabývá projekty neziskových organizací, které se věnují práci s dětmi z dětských domovů.
Cílem práce je prozkoumat oblast seberealizace dětí a mládeže z dětských domovů a faktory motivace, které potřebu seberealizace ovlivňují. Dalším cílem je zjistit a porovnat přípravu mladých dospělých na samostatný život a možnosti uplatnění v pracovní sféře i osobním životě. Hlavním cílem je zjistit, co ovlivňuje potřebu seberealizace u dětí z dětských domovů k plnému využívání vlastních schopností a potenciálu - též seberealizaci.
Anotace v angličtině
The thesis addresses the issues of motivating children from institutional care towards self-actualisation. It focuses on a target group of young people, describing their developmental and educational program with inputs from child-care workers from children's homes, educators from school and non-school environments, family and other actors contributing to their development. It defines and describes human needs and how they are met in institutional care. Moreover, the thesis deals with problems of institutional care that does not motivate children to pursue their talents, self-development and self-actualisation. Finally, the thesis discusses projects run by non-profit organisations dealing with children from children's homes.
The objective of the thesis is to explore the area of self-actualisation of children and young people from institutional care and drive factors that affect the need for self-actualisation. It also aims to determine and compare how well young adults are prepared for independent life and what possibilities they have to prosper both at work and in their personal life. The primary objective is to find out what is needed for children's self-realization from children from institutional care are led to make full use of their abilities and potential - i.e. to self-actualise themselves.
Klíčová slova
Seberealizace, Osobní rozvoj, Motivace, Příprava na život, Dětský domov, Pracovní uplatnění, Neziskové organizace, Projekty
Klíčová slova v angličtině
Self-actualisation, Personal development, Motivation, Preparation for life, Institutional care for children, Job perspectives, Non-profit organisations, Projects
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle diplomové práce (leden - březen 2021)
2. Zpracování rešerše, výběr a studium odborné literatury (únor - květen 2021)
3. Zpracování teoretické části diplomové práce (květen - srpen 2021)
4. Zpracování výzkumné části diplomové práce (srpen 2021 - leden 2022)
5. Vypracování celkové podoby diplomové práce (leden - březen 2022)
6. Tvorba příloh,kompletace, předložení konečné verze práce (březen 2022)
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle diplomové práce (leden - březen 2021)
2. Zpracování rešerše, výběr a studium odborné literatury (únor - květen 2021)
3. Zpracování teoretické části diplomové práce (květen - srpen 2021)
4. Zpracování výzkumné části diplomové práce (srpen 2021 - leden 2022)
5. Vypracování celkové podoby diplomové práce (leden - březen 2022)
6. Tvorba příloh,kompletace, předložení konečné verze práce (březen 2022)
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka, 2012. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-6030-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3336-7.
NAKONEČNÝ, Milan, 1996. Motivace lidského chování. Praha: Academia. ISBN 80-200-0592-7.
STEIN, Mike, MUNRO, R., Emily, 2008. Young Peoples Transtitions, from Care to Adulthood, Research and Practice. London: Jessica Kingsley Publishes. ISBN 978-18-431-0610-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2010. Psychologie osobnosti. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-1832-6.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK, 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Druhé, nezměněné vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-149-0.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka, 2012. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-6030-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3336-7.
NAKONEČNÝ, Milan, 1996. Motivace lidského chování. Praha: Academia. ISBN 80-200-0592-7.
STEIN, Mike, MUNRO, R., Emily, 2008. Young Peoples Transtitions, from Care to Adulthood, Research and Practice. London: Jessica Kingsley Publishes. ISBN 978-18-431-0610-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2010. Psychologie osobnosti. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-1832-6.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK, 2015. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Druhé, nezměněné vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-149-0.