Bakalářská práce se věnuje dramaturgii čtyř divadelních festivalů a celostátních přehlídek pro děti v České republice (Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD: Děti - výchova - divadlo). Cílem práce je pojmenování dramaturgických mechanismů ústící v konkrétní skladbu programu jednotlivých zkoumaných festivalů a vysledování případných obecných tendencí napříč jednotlivými festivaly. Analytické příklady vycházejí z definovaných funkcí divadelních festivalů pro děti, díky kterým prokazuji praktickou funkčnost. Základním metodologickým nástrojem výzkumu práce je rešerše jednak primárních zdrojů, jimiž jsou faktografické informace analyzovaných divadelních festivalů pro děti, jež jsou čerpány prostřednictvím webových stránek a tištěných brožur. A jednak sekundárních zdrojů, do kterých patří odborné publikace. Vedle studia odborných materiálů vycházím ze zážitků vlastní návštěvy divadelních festivalů a přehlídek pro děti v ČR, které jsem získala metodou zúčastněného pozorování na podzim r. 2022.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the dramaturgy of four theater festivals and national shows for children in the Czech Republic (Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD: Children - Education - Theater). The thesis aims to identify the dramaturgical mechanisms leading to the specific composition of the programs of the individual researched festivals and to trace possible general tendencies across the individual festivals. Analytical examples are based on the defined functions of theater festivals for children, thanks to which I demonstrate practical functionality. The basic methodological tool of the research is the search for primary sources, which includes factual information about the analyzed children's theater festivals drawn through websites and printed brochures. Additionally, secondary sources, such as professional publications, are utilized. In addition to the study of professional materials, I rely on my own experiences from attending theater festivals and shows for children in the Czech Republic, acquired through the method of participant observation in the fall of 2022.
Klíčová slova
Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD (Děti - výchova - divadlo), dramaturgie, funkce divadelních festivalů pro děti
Klíčová slova v angličtině
Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD (Children - Education - Theatre), dramaturgy, functions of theater festivals for children
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje dramaturgii čtyř divadelních festivalů a celostátních přehlídek pro děti v České republice (Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD: Děti - výchova - divadlo). Cílem práce je pojmenování dramaturgických mechanismů ústící v konkrétní skladbu programu jednotlivých zkoumaných festivalů a vysledování případných obecných tendencí napříč jednotlivými festivaly. Analytické příklady vycházejí z definovaných funkcí divadelních festivalů pro děti, díky kterým prokazuji praktickou funkčnost. Základním metodologickým nástrojem výzkumu práce je rešerše jednak primárních zdrojů, jimiž jsou faktografické informace analyzovaných divadelních festivalů pro děti, jež jsou čerpány prostřednictvím webových stránek a tištěných brožur. A jednak sekundárních zdrojů, do kterých patří odborné publikace. Vedle studia odborných materiálů vycházím ze zážitků vlastní návštěvy divadelních festivalů a přehlídek pro děti v ČR, které jsem získala metodou zúčastněného pozorování na podzim r. 2022.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is devoted to the dramaturgy of four theater festivals and national shows for children in the Czech Republic (Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD: Children - Education - Theater). The thesis aims to identify the dramaturgical mechanisms leading to the specific composition of the programs of the individual researched festivals and to trace possible general tendencies across the individual festivals. Analytical examples are based on the defined functions of theater festivals for children, thanks to which I demonstrate practical functionality. The basic methodological tool of the research is the search for primary sources, which includes factual information about the analyzed children's theater festivals drawn through websites and printed brochures. Additionally, secondary sources, such as professional publications, are utilized. In addition to the study of professional materials, I rely on my own experiences from attending theater festivals and shows for children in the Czech Republic, acquired through the method of participant observation in the fall of 2022.
Klíčová slova
Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD (Děti - výchova - divadlo), dramaturgie, funkce divadelních festivalů pro děti
Klíčová slova v angličtině
Vyšehrátky, Polárkový dort, KUK, DVD (Children - Education - Theatre), dramaturgy, functions of theater festivals for children
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se zaměřím na dramaturgii několika konkrétních divadelních festivalů a celostátních přehlídek pro děti v České republice. Cílem práce je pojmenovat dramaturgické mechanismy ústící v konkrétní skladbu programu jednotlivých zkoumaných festivalů a pokusit se vysledovat případné obecné tendence napříč jednotlivými festivaly, nebo naopak jejich absenci. V práci nejprve vysvětlím specifika dramaturgie na festivalech a přehlídkách pro dětského diváka, a dále provedu analýzu jednotlivých festivalů a přehlídek, které navštívím na podzim r. 2022. Zaměřím se zejména na (dis)kontinuitu repertoáru daného festivalu/přehlídky, budu zkoumat jeho cílová publika, témata jednotlivých představení, případné sjednocující téma daného ročníku, doprovodný program, apod. Metodologickými nástroji výzkumu bude zúčastněné pozorování (vlastní návštěva festivalů a přehlídek), analýza repertoáru (aktuálního ročníku i ročníků minulých) a produkčních i fenomenálních aspektů událostí, případně rozhovory (standardizované i nestandardizované).
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se zaměřím na dramaturgii několika konkrétních divadelních festivalů a celostátních přehlídek pro děti v České republice. Cílem práce je pojmenovat dramaturgické mechanismy ústící v konkrétní skladbu programu jednotlivých zkoumaných festivalů a pokusit se vysledovat případné obecné tendence napříč jednotlivými festivaly, nebo naopak jejich absenci. V práci nejprve vysvětlím specifika dramaturgie na festivalech a přehlídkách pro dětského diváka, a dále provedu analýzu jednotlivých festivalů a přehlídek, které navštívím na podzim r. 2022. Zaměřím se zejména na (dis)kontinuitu repertoáru daného festivalu/přehlídky, budu zkoumat jeho cílová publika, témata jednotlivých představení, případné sjednocující téma daného ročníku, doprovodný program, apod. Metodologickými nástroji výzkumu bude zúčastněné pozorování (vlastní návštěva festivalů a přehlídek), analýza repertoáru (aktuálního ročníku i ročníků minulých) a produkčních i fenomenálních aspektů událostí, případně rozhovory (standardizované i nestandardizované).
Seznam doporučené literatury
Císař, Jan. Základy dramaturgie. 1. vyd. (oba díly v jednom sv.). Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. 297 s. ISBN 978-80-7331-146-9.
Machková, Eva. O sani s mnoha hlavami: Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 58 s. Sešity dramatické výchovy; Sv. 8. ISBN 80-85040-05-0.
Machková, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3., dopl. vyd.]. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 146 s. ISBN 978-80-7331-214-5.
Marušák, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
Mlejnek, Josef. Děti v divadle. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1986. 155 s. Knihovnička amatérského divadla; Sv. 10.
Urbanová, Alena. Mýtus divadla pro děti. Vydání první. Praha: Artama, pracoviště pro neprofesionální umění a estetickou výchovu Informačního a poradenského střediska pro místní kulturu, 1993. 68 stran. Divadlo pro děti. ISBN 80-7068-063-6.
Seznam doporučené literatury
Císař, Jan. Základy dramaturgie. 1. vyd. (oba díly v jednom sv.). Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. 297 s. ISBN 978-80-7331-146-9.
Machková, Eva. O sani s mnoha hlavami: Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 58 s. Sešity dramatické výchovy; Sv. 8. ISBN 80-85040-05-0.
Machková, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3., dopl. vyd.]. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. 146 s. ISBN 978-80-7331-214-5.
Marušák, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
Mlejnek, Josef. Děti v divadle. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1986. 155 s. Knihovnička amatérského divadla; Sv. 10.
Urbanová, Alena. Mýtus divadla pro děti. Vydání první. Praha: Artama, pracoviště pro neprofesionální umění a estetickou výchovu Informačního a poradenského střediska pro místní kulturu, 1993. 68 stran. Divadlo pro děti. ISBN 80-7068-063-6.