Tématem práce je význam supervize v kontextu profesního rozvoje pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Hlavním výzkumným cílem bakalářské práce je zjistit, jak hodnotí supervizi pracovníci NZDM v kontextu svého profesního rozvoje. Cestou k dosažení hlavního cíle práce je nalezení odpovědí na výzkumné otázky zaměřené na hodnocení profesního rozvoje a supervize. Dále na hodnocení
vlivu supervize na rozvoj profesních kompetencí a osobnostních vlastností, schopností a dovedností pracovníků NZDM.
V teoretické části práce budou vymezeny tři klíčové pojmy této práce. Nejprve bude představena služba NZDM, následně bude vymezen pojem profesního rozvoje v sociální práci a v závěrečné kapitole teoretické části se zaměříme na pojem supervize. Použitou metodou je kvantitativní výzkumná strategie, technikou sběru dat je dotazníkové šetření deskriptivního charakteru. Respondenti jsou pracovníci
NZDM přímo poskytující činnosti sociální práce klientům. V rámci dotazníkového šetření bylo zjištěno, jak hodnotí supervizi pracovníci NZDM. Výsledky výzkumu ukazují, že pracovníci NZDM hodnotí přínos všech forem supervize převážně pozitivně a supervize jim ve velké míře pomáhá rozvíjet jejich profesní a osobnostní vlastnosti, schopnosti a dovednosti.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is the significance of supervision in the context of professional development of workers in low-threshold facilities for children and youth. The main research objective of the bachelor thesis is to determine how workers in low-threshold facilities for children and youth evaluate supervision in the context of their professional development. The way to achieve the main objective of the thesis is to find answers to research questions focused on evaluating professional development and supervision. Furthermore, on evaluating the influence of supervision on the development of professional competencies and personal characteristics, abilities, and skills of workers in low-threshold facilities for children and youth.
In the theoretical part of the thesis, three key concepts of this
work will be defined. Firstly, the low-threshold facilities for children and youth service will be introduced, then the concept of professional development in social work will be defined, and in the final chapter of the theoretical part, we will focus on the concept of supervision. The method used is a quantitative research strategy, with the data collection technique being a descriptive questionnaire survey. Respondents are workers in low-threshold facilities for children and youth directly providing social work activities to clients. Within the questionnaire survey, it was found out how workers in low-threshold facilities for children and youth evaluate supervision. The research results show that workers in low- threshold facilities for children and youth evaluate the benefits of all forms of supervision predominantly positively, and supervision greatly helps them develop their professional and personal characteristics, abilities, and skills.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, profesní rozvoj,
supervize
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility for children and youth, professional
development, supervision
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je význam supervize v kontextu profesního rozvoje pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Hlavním výzkumným cílem bakalářské práce je zjistit, jak hodnotí supervizi pracovníci NZDM v kontextu svého profesního rozvoje. Cestou k dosažení hlavního cíle práce je nalezení odpovědí na výzkumné otázky zaměřené na hodnocení profesního rozvoje a supervize. Dále na hodnocení
vlivu supervize na rozvoj profesních kompetencí a osobnostních vlastností, schopností a dovedností pracovníků NZDM.
V teoretické části práce budou vymezeny tři klíčové pojmy této práce. Nejprve bude představena služba NZDM, následně bude vymezen pojem profesního rozvoje v sociální práci a v závěrečné kapitole teoretické části se zaměříme na pojem supervize. Použitou metodou je kvantitativní výzkumná strategie, technikou sběru dat je dotazníkové šetření deskriptivního charakteru. Respondenti jsou pracovníci
NZDM přímo poskytující činnosti sociální práce klientům. V rámci dotazníkového šetření bylo zjištěno, jak hodnotí supervizi pracovníci NZDM. Výsledky výzkumu ukazují, že pracovníci NZDM hodnotí přínos všech forem supervize převážně pozitivně a supervize jim ve velké míře pomáhá rozvíjet jejich profesní a osobnostní vlastnosti, schopnosti a dovednosti.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is the significance of supervision in the context of professional development of workers in low-threshold facilities for children and youth. The main research objective of the bachelor thesis is to determine how workers in low-threshold facilities for children and youth evaluate supervision in the context of their professional development. The way to achieve the main objective of the thesis is to find answers to research questions focused on evaluating professional development and supervision. Furthermore, on evaluating the influence of supervision on the development of professional competencies and personal characteristics, abilities, and skills of workers in low-threshold facilities for children and youth.
In the theoretical part of the thesis, three key concepts of this
work will be defined. Firstly, the low-threshold facilities for children and youth service will be introduced, then the concept of professional development in social work will be defined, and in the final chapter of the theoretical part, we will focus on the concept of supervision. The method used is a quantitative research strategy, with the data collection technique being a descriptive questionnaire survey. Respondents are workers in low-threshold facilities for children and youth directly providing social work activities to clients. Within the questionnaire survey, it was found out how workers in low-threshold facilities for children and youth evaluate supervision. The research results show that workers in low- threshold facilities for children and youth evaluate the benefits of all forms of supervision predominantly positively, and supervision greatly helps them develop their professional and personal characteristics, abilities, and skills.
Klíčová slova
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, profesní rozvoj,
supervize
Klíčová slova v angličtině
Low-threshold facility for children and youth, professional
development, supervision
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, jak hodnotí supervizi pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jaký význam supervizi přičítají ve vztahu ke svému profesnímu rozvoji.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Obor sociální práce se neustále vyvíjí v souvislosti s tím rostou nároky na kvalitu poskytovaných služeb. Se zavedením standardů kvality sociálních služeb byla zavedena také povinnost zaměstnavatele zajistit zaměstnancům pracujícím v přímé práci s klienty podporu nezávislého a kvalifikovaného odborníka. Jednou z forem této podpory je právě supervize. V definicích supervize se objevují pojmy jako kontrola, dohled, pomoc apod. Pohledy na supervizi jsou různé. Cílem této práce je objasnit, jak tento nástroj pomoci vnímají pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež vZjistit, zda vnímají supervizi pozitivně nebo spíše negativně, jakou formu supervize preferují a jaký vliv má supervize na jejich profesní rozvoj.
Výzkumná otázka:
Jak hodnotí supervizi pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jaký význam supervizi přičítají ve vztahu ke svému profesnímu rozvoji?
Návrh postupu řešení (metoda):
Sběr dat proběhne pomocí dotazníku vlastní konstrukce, který bude distribuován online formou neziskovým organizacím v Olomouckém kraji, které zřizují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Získaná data budou anonymizována. Dotazník bude obsahovat uzavřené otázky, které umožní odpovědi kvantifikovat. Dotazník bude doplněn i otevřenými otázkami, které budou analyzovány otevřeným kódováním pro pochopení hlubších souvislostí dané problematiky.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do: 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, jak hodnotí supervizi pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jaký význam supervizi přičítají ve vztahu ke svému profesnímu rozvoji.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Obor sociální práce se neustále vyvíjí v souvislosti s tím rostou nároky na kvalitu poskytovaných služeb. Se zavedením standardů kvality sociálních služeb byla zavedena také povinnost zaměstnavatele zajistit zaměstnancům pracujícím v přímé práci s klienty podporu nezávislého a kvalifikovaného odborníka. Jednou z forem této podpory je právě supervize. V definicích supervize se objevují pojmy jako kontrola, dohled, pomoc apod. Pohledy na supervizi jsou různé. Cílem této práce je objasnit, jak tento nástroj pomoci vnímají pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež vZjistit, zda vnímají supervizi pozitivně nebo spíše negativně, jakou formu supervize preferují a jaký vliv má supervize na jejich profesní rozvoj.
Výzkumná otázka:
Jak hodnotí supervizi pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a jaký význam supervizi přičítají ve vztahu ke svému profesnímu rozvoji?
Návrh postupu řešení (metoda):
Sběr dat proběhne pomocí dotazníku vlastní konstrukce, který bude distribuován online formou neziskovým organizacím v Olomouckém kraji, které zřizují nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Získaná data budou anonymizována. Dotazník bude obsahovat uzavřené otázky, které umožní odpovědi kvantifikovat. Dotazník bude doplněn i otevřenými otázkami, které budou analyzovány otevřeným kódováním pro pochopení hlubších souvislostí dané problematiky.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do: 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
Česká asociace streetwork o.s. (2015). Streetwork!: dobrá praxe 2015 : české a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových sociálních službách. ČAS.
Hawkins, P. (2004). Supervize v pomáhajících profesích (1st ed.). Portál.
Matoušek, O. (2013). Metody a řízení sociální práce (3rd ed.). Portál.
Rankine, M. (2019). The internal/external debate: The tensions within social work supervision. Aotearoa New Zealand Social Work Review. 31(3), 32-45. https://doi.org/10.11157/anzswj-vol31iss3id646Začátek formuláře
Wilkins, D., Khan, M., Stabler, L., Newlands, F. & Mcdonnell, J. (2018). Evaluating the Quality of Social Work Supervision in UK Children’s Services: Comparing Self-Report and Independent Observations. Clinical Social Work Journal. 46(4), 350-360. https://doi.org/10.1007/s10615-018-0680-7
Seznam doporučené literatury
Česká asociace streetwork o.s. (2015). Streetwork!: dobrá praxe 2015 : české a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových sociálních službách. ČAS.
Hawkins, P. (2004). Supervize v pomáhajících profesích (1st ed.). Portál.
Matoušek, O. (2013). Metody a řízení sociální práce (3rd ed.). Portál.
Rankine, M. (2019). The internal/external debate: The tensions within social work supervision. Aotearoa New Zealand Social Work Review. 31(3), 32-45. https://doi.org/10.11157/anzswj-vol31iss3id646Začátek formuláře
Wilkins, D., Khan, M., Stabler, L., Newlands, F. & Mcdonnell, J. (2018). Evaluating the Quality of Social Work Supervision in UK Children’s Services: Comparing Self-Report and Independent Observations. Clinical Social Work Journal. 46(4), 350-360. https://doi.org/10.1007/s10615-018-0680-7