Cílem této bakalářské práce je popsat motivaci pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19. Motivaci pedagogických pracovníků zkoumáme s přihlédnutím k Teorii pracovních charakteristik, která navrhuje, že rozhodujícími faktory pracovní motivace jsou motivační pracovní charakteristiky reprezentované rozmanitostí úkolu, identitou úkolu, významností úkolu, autonomií a zpětnou vazbou. Tato bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem motivace, dále vymezením pojmu pedagogický pracovník a problematikou pandemie Covid-19. Praktická část je zaměřena na zodpovězení výzkumného cíle a výzkumných otázek. Je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to describe the motivation of high school teachers for further education in the Covid-19 pandemic. We examine the motivation of teaching staff with reference to Job Characteristics Theory, which proposes that the critical factors of work motivation are job characteristics represented by task variety, task identity, task salience, autonomy and feedback. This bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the description of motivation, as well as the definition of the concept of a pedagogical worker and the issue of the Covid-19 pandemic. The practical part focuses on answering the research aim and research questions. It is implemented through a questionnaire survey.
Klíčová slova
Motivace, pedagogický pracovník, další vzdělávání, pandemie Covid-19, Teorie pracovních charakteristik
Klíčová slova v angličtině
Motivation, high school teachers, further education, Covid-19 pandemic, Job charakteristics theory
Rozsah průvodní práce
91 s. (85 831 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je popsat motivaci pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19. Motivaci pedagogických pracovníků zkoumáme s přihlédnutím k Teorii pracovních charakteristik, která navrhuje, že rozhodujícími faktory pracovní motivace jsou motivační pracovní charakteristiky reprezentované rozmanitostí úkolu, identitou úkolu, významností úkolu, autonomií a zpětnou vazbou. Tato bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá popisem motivace, dále vymezením pojmu pedagogický pracovník a problematikou pandemie Covid-19. Praktická část je zaměřena na zodpovězení výzkumného cíle a výzkumných otázek. Je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to describe the motivation of high school teachers for further education in the Covid-19 pandemic. We examine the motivation of teaching staff with reference to Job Characteristics Theory, which proposes that the critical factors of work motivation are job characteristics represented by task variety, task identity, task salience, autonomy and feedback. This bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the description of motivation, as well as the definition of the concept of a pedagogical worker and the issue of the Covid-19 pandemic. The practical part focuses on answering the research aim and research questions. It is implemented through a questionnaire survey.
Klíčová slova
Motivace, pedagogický pracovník, další vzdělávání, pandemie Covid-19, Teorie pracovních charakteristik
Klíčová slova v angličtině
Motivation, high school teachers, further education, Covid-19 pandemic, Job charakteristics theory
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Popsat a analyzovat motivaci pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Popsat motivaci pedagogických pracovníků středních škol v Olomouckém kraji k dalšímu vzdělávání. Cílem je zjistit, jakým způsobem se proměnila motivace k dalšímu vzdělávání v průběhu pandemie Covid-19. Pandemie Covid-19 výrazně proměnila studium na středních školách – kdy docházelo k opakovanému přesunu na distanční online výuku. Pro pedagogiky to znamenalo značné změny v přípravě a formě studia. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem ovlivnila změna výuky motivaci pedagogických pracovníků k dalšímu vzdělávání.
C. Výzkumná otázka: Jaká je motivace pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): kvantitativní výzkum
Tato práce bude členěna na teoretickou část, ve které se zaměřím na definici pojmu pracovní motivace, vědecké teorie motivace pracovního jednání a důležitost vlivu řízení na motivaci
pracovního jednání. Druhá část práce se bude zabývat kvantitativním výzkumem. V této části se pokusím za pomoci dotazníkového šetření ověřit dopad působení pandemie Covid 19 na motivaci pedagogů k dalšímu vzdělávání s přehlédnutím na Teorii charakteristik práce (Job Characteristics Theory), která navrhuje, že rozhodujícími faktory pracovní motivace jsou motivační pracovní charakteristiky reprezentované identitou úkolu, významností úkolu rozmanitost dovedností, zpětná vazbou z práce, autonomií a sociální dimenzí. Dále zde také bude zaznamenán sběr a analýza dat. Také zde budou uvedeny výsledky výzkumného šetření, teoretické zobecnění a propojení výzkumné a teoretické části.
Harmonogram práce:
· pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2022
· hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 01. 2023
· odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Popsat a analyzovat motivaci pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Popsat motivaci pedagogických pracovníků středních škol v Olomouckém kraji k dalšímu vzdělávání. Cílem je zjistit, jakým způsobem se proměnila motivace k dalšímu vzdělávání v průběhu pandemie Covid-19. Pandemie Covid-19 výrazně proměnila studium na středních školách – kdy docházelo k opakovanému přesunu na distanční online výuku. Pro pedagogiky to znamenalo značné změny v přípravě a formě studia. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem ovlivnila změna výuky motivaci pedagogických pracovníků k dalšímu vzdělávání.
C. Výzkumná otázka: Jaká je motivace pedagogických pracovníků středních škol k dalšímu vzdělávání v pandemii Covid-19?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): kvantitativní výzkum
Tato práce bude členěna na teoretickou část, ve které se zaměřím na definici pojmu pracovní motivace, vědecké teorie motivace pracovního jednání a důležitost vlivu řízení na motivaci
pracovního jednání. Druhá část práce se bude zabývat kvantitativním výzkumem. V této části se pokusím za pomoci dotazníkového šetření ověřit dopad působení pandemie Covid 19 na motivaci pedagogů k dalšímu vzdělávání s přehlédnutím na Teorii charakteristik práce (Job Characteristics Theory), která navrhuje, že rozhodujícími faktory pracovní motivace jsou motivační pracovní charakteristiky reprezentované identitou úkolu, významností úkolu rozmanitost dovedností, zpětná vazbou z práce, autonomií a sociální dimenzí. Dále zde také bude zaznamenán sběr a analýza dat. Také zde budou uvedeny výsledky výzkumného šetření, teoretické zobecnění a propojení výzkumné a teoretické části.
Harmonogram práce:
· pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 6. 2022
· hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 01. 2023
· odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023
Seznam doporučené literatury
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Ed.), 2008. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-4779-2
NAKONEČNÝ, Milan., 1996. Motivace lidského chování. Praha: Academia. ISBN 80-20-0592-7
PALÁN, Zdeněk, Tomáš LANGER., 2008. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, ISBN 978-80-86723-58-77
FARKOVÁ, Marie., 2009. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2480-5
Aina Appova & Fran Arbaugh., 2018. Teachers’ motivation to learn: implications for supporting professional growth, Professional Development in Education, 44:1, 5-21, DOI: 10.1080/19415257.2017.1280524
Seznam doporučené literatury
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Ed.), 2008. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-4779-2
NAKONEČNÝ, Milan., 1996. Motivace lidského chování. Praha: Academia. ISBN 80-20-0592-7
PALÁN, Zdeněk, Tomáš LANGER., 2008. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, ISBN 978-80-86723-58-77
FARKOVÁ, Marie., 2009. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2480-5
Aina Appova & Fran Arbaugh., 2018. Teachers’ motivation to learn: implications for supporting professional growth, Professional Development in Education, 44:1, 5-21, DOI: 10.1080/19415257.2017.1280524