Předmětem magisterské práce je role a charakteristické činnosti instruktora v procesu vzdělávání příslušníků Armády České republiky. Práce objasňuje proces přípravy příslušníka praporčického sboru na výkon této role a odhaluje případné slabé stránky této přípravy. Práce se zaměří na existenci problémů vznikajících z případného nesouladu mezi kvalifikačními předpoklady, požadavky a samotným výkonem praxe příslušníka praporčického sboru v roli instruktora (vzdělavatele dospělých) a zjistí, jaké strategie tito instruktoři volí pro řešení identifikovaných problémů a jakou podporu k tomu mohou využít. Cílem výzkumu je zjištění, jak instruktoři přijímají svou roli vzdělavatele dospělých? Jaké didaktické koncepty používají? Jaké jsou jejich další vzdělávací potřeby? Výzkum bude probíhat pomocí obsahové analýzy strategických dokumentů práce popíše současné kvalifikační předpoklady a požadavky, jež jsou kladeny na příslušníky praporčického sboru Armády České republiky, kteří jsou vybíráni k výkonu role instruktora. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru s příslušníky instruktorského sboru úseku kariérové přípravy poddůstojníků a praporčíků práce identifikuje problematické oblasti přípravy instruktorů vyplývajících z možného rozdílu mezi požadavky na instruktory jako vzdělavatele dospělých a samotným výkonem praxe. V závěru práce nastíní variantu možného řešení.
Anotace v angličtině
The subject of the master's thesis is the role and characteristic activities of the instructor in the process of education of members of the Czech Army. The thesis explains the process of preparing a member of the Warrant Officer Corps to perform this role and reveals possible weaknesses of this preparation. The thesis focuses on the existence of problems arising from a possible mismatch between the qualifications, requirements, and the practice of the member of the battalion corps in the role of the instructor (adult educator) and finds out what strategies these instructors choose to solve the identified problems and what support they can use to do so. The aim of the research is to identify how instructors embrace their role as adult educators. The research will be conducted through a content analysis of strategic documents of the thesis that will describe the current qualifications and requirements that are placed on members of the Warrant Officer Corps of the Army of the Czech Republic who are selected to perform the role of instructor. Using semi-structured interviews with members of common faculty at the career training section for non-commissioned officers. The thesis identifies problematic areas of instructor training arising from the possible difference between the requirements for instructors as adult educators and the actual performance of the practice. The thesis concludes by outlining a possible solution.
instructor, lecturer, professional military education, adult education, qualifying requirements, professionalization, instructor competencies, educational process, professional development
Rozsah průvodní práce
84 s. (155502)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem magisterské práce je role a charakteristické činnosti instruktora v procesu vzdělávání příslušníků Armády České republiky. Práce objasňuje proces přípravy příslušníka praporčického sboru na výkon této role a odhaluje případné slabé stránky této přípravy. Práce se zaměří na existenci problémů vznikajících z případného nesouladu mezi kvalifikačními předpoklady, požadavky a samotným výkonem praxe příslušníka praporčického sboru v roli instruktora (vzdělavatele dospělých) a zjistí, jaké strategie tito instruktoři volí pro řešení identifikovaných problémů a jakou podporu k tomu mohou využít. Cílem výzkumu je zjištění, jak instruktoři přijímají svou roli vzdělavatele dospělých? Jaké didaktické koncepty používají? Jaké jsou jejich další vzdělávací potřeby? Výzkum bude probíhat pomocí obsahové analýzy strategických dokumentů práce popíše současné kvalifikační předpoklady a požadavky, jež jsou kladeny na příslušníky praporčického sboru Armády České republiky, kteří jsou vybíráni k výkonu role instruktora. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru s příslušníky instruktorského sboru úseku kariérové přípravy poddůstojníků a praporčíků práce identifikuje problematické oblasti přípravy instruktorů vyplývajících z možného rozdílu mezi požadavky na instruktory jako vzdělavatele dospělých a samotným výkonem praxe. V závěru práce nastíní variantu možného řešení.
Anotace v angličtině
The subject of the master's thesis is the role and characteristic activities of the instructor in the process of education of members of the Czech Army. The thesis explains the process of preparing a member of the Warrant Officer Corps to perform this role and reveals possible weaknesses of this preparation. The thesis focuses on the existence of problems arising from a possible mismatch between the qualifications, requirements, and the practice of the member of the battalion corps in the role of the instructor (adult educator) and finds out what strategies these instructors choose to solve the identified problems and what support they can use to do so. The aim of the research is to identify how instructors embrace their role as adult educators. The research will be conducted through a content analysis of strategic documents of the thesis that will describe the current qualifications and requirements that are placed on members of the Warrant Officer Corps of the Army of the Czech Republic who are selected to perform the role of instructor. Using semi-structured interviews with members of common faculty at the career training section for non-commissioned officers. The thesis identifies problematic areas of instructor training arising from the possible difference between the requirements for instructors as adult educators and the actual performance of the practice. The thesis concludes by outlining a possible solution.
instructor, lecturer, professional military education, adult education, qualifying requirements, professionalization, instructor competencies, educational process, professional development
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude role a charakteristické činnosti instruktora v procesu vzdělávání příslušníků Armády České republiky a objasnit, jak je příslušník praporčického sboru na výkon této role připravován a odhalit případné slabé stránky této přípravy. Práce se zaměří na existenci problémů vznikajících z případného nesouladu mezi kvalifikačními předpoklady, požadavky a samotným výkonem praxe příslušníka praporčického sboru v roli instruktora (vzdělavatele dospělých) a zjistí, jaké strategie tito instruktoři volí pro řešení identifikovaných problémů a jakou podporu k tomu mohou využít. Cílem výzkumu je zjištění jak instruktoři přijímají svou roli vzdělavatele dospělých? Jaké didaktické koncepty používají? Jaké jsou jejich další vzdělávací potřeby? Výzkum bude probíhat pomocí obsahové analýzy strategických dokumentů práce popíše současné kvalifikační předpoklady a požadavky, jež jsou kladeny na příslušníky praporčického sboru Armády České republiky, kteří jsou vybíráni k výkonu role instruktora. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru s příslušníky instruktorského sboru úseku kariérové přípravy poddůstojníků a praporčíků práce identifikuje problematické oblasti přípravy instruktorů vyplývajících z možného rozdílu mezi požadavky na instruktory jako vzdělavatele dospělých a samotným výkonem praxe. V závěru práce nastíní variantu možného řešení.
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude role a charakteristické činnosti instruktora v procesu vzdělávání příslušníků Armády České republiky a objasnit, jak je příslušník praporčického sboru na výkon této role připravován a odhalit případné slabé stránky této přípravy. Práce se zaměří na existenci problémů vznikajících z případného nesouladu mezi kvalifikačními předpoklady, požadavky a samotným výkonem praxe příslušníka praporčického sboru v roli instruktora (vzdělavatele dospělých) a zjistí, jaké strategie tito instruktoři volí pro řešení identifikovaných problémů a jakou podporu k tomu mohou využít. Cílem výzkumu je zjištění jak instruktoři přijímají svou roli vzdělavatele dospělých? Jaké didaktické koncepty používají? Jaké jsou jejich další vzdělávací potřeby? Výzkum bude probíhat pomocí obsahové analýzy strategických dokumentů práce popíše současné kvalifikační předpoklady a požadavky, jež jsou kladeny na příslušníky praporčického sboru Armády České republiky, kteří jsou vybíráni k výkonu role instruktora. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru s příslušníky instruktorského sboru úseku kariérové přípravy poddůstojníků a praporčíků práce identifikuje problematické oblasti přípravy instruktorů vyplývajících z možného rozdílu mezi požadavky na instruktory jako vzdělavatele dospělých a samotným výkonem praxe. V závěru práce nastíní variantu možného řešení.
Seznam doporučené literatury
Despotovič, M. (2012). Vzdělávání dospělých mezi profesionalizací a profesionalismem. In Studia paedagogica, roč.17, č. 1. MU Brno. ISSN 1803-7437.
Dvořáková, M., Langer, T. (2012). Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika: čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3, s. 5–6. ISSN 1211-6378.
Dvořáková, M., Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Strauss, A. L. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce.
Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tureckiová, M., Veteška, J. (2011). Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků, (19), 62-67.
Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých – pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK v Praze.
Seznam doporučené literatury
Despotovič, M. (2012). Vzdělávání dospělých mezi profesionalizací a profesionalismem. In Studia paedagogica, roč.17, č. 1. MU Brno. ISSN 1803-7437.
Dvořáková, M., Langer, T. (2012). Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika: čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3, s. 5–6. ISSN 1211-6378.
Dvořáková, M., Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Strauss, A. L. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce.
Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Tureckiová, M., Veteška, J. (2011). Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků, (19), 62-67.
Veteška, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých – pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK v Praze.