Bakalářská práce pojednává o změnách frekvence a struktury místopisných pojmů z regionální geografie Afriky v učebnicích pro základní stupeň škol na území dnešní České republiky v období od začátku 20. století. Při tvorbě práce byly vyhledány místopisné pojmy (hesla) a po důkladném prostudování celé učebnice byly určeny četnosti výskytu jednotlivých místopisných pojmů, a zpracovány jsou i další statistické charakteristiky: srovnání četností místopisných pojmů fyzickogeografických a humánněgeografických, rozdíly v celkovém pojetí učebnic, vývoj počtu a struktury místopisných pojmů uváděných v učebnicích v čase, apod.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with changes in the frequency and structure of place names from the regional geography of Africa in textbooks for primary schools in the territory of the Czech Republic since the beginning of the 20th century. During the development of the thesis, the place names (headings) were searched for and after a thorough study of the entire textbook, the frequencies of occurrence of each place names were determined, and other statistical characteristics are also elaborated: comparison of the frequencies of physical geographic and human geographic place names, differences in the overall concept of the textbooks, the evolution of the number and structure of the place names mentioned in the textbooks over time, etc.
Klíčová slova
místopisné pojmy; Afrika; učebnice zeměpisu; regionální geografie; rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
place names; Africa; geography textbooks; regional geography; curriculum framework
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o změnách frekvence a struktury místopisných pojmů z regionální geografie Afriky v učebnicích pro základní stupeň škol na území dnešní České republiky v období od začátku 20. století. Při tvorbě práce byly vyhledány místopisné pojmy (hesla) a po důkladném prostudování celé učebnice byly určeny četnosti výskytu jednotlivých místopisných pojmů, a zpracovány jsou i další statistické charakteristiky: srovnání četností místopisných pojmů fyzickogeografických a humánněgeografických, rozdíly v celkovém pojetí učebnic, vývoj počtu a struktury místopisných pojmů uváděných v učebnicích v čase, apod.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with changes in the frequency and structure of place names from the regional geography of Africa in textbooks for primary schools in the territory of the Czech Republic since the beginning of the 20th century. During the development of the thesis, the place names (headings) were searched for and after a thorough study of the entire textbook, the frequencies of occurrence of each place names were determined, and other statistical characteristics are also elaborated: comparison of the frequencies of physical geographic and human geographic place names, differences in the overall concept of the textbooks, the evolution of the number and structure of the place names mentioned in the textbooks over time, etc.
Klíčová slova
místopisné pojmy; Afrika; učebnice zeměpisu; regionální geografie; rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
place names; Africa; geography textbooks; regional geography; curriculum framework
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat frekvencí a strukturou místopisných pojmů z regionální geografie Afriky v učebnicích pro základní stupeň škol na území dnešní České republiky. Výzkum zahrne učebnice z 5 časových období (kolem roku 1910, 1930, 1950, 1980 a současnost) tak, aby bylo možné postihnout časovou dynamiku jevu. Práce by měla přinést odpověď na otázku, jestli se nějak výrazněji mění v čase zatížení učebnic geografickými místopisnými pojmy, jestli dochází k přesunu důrazu z pojmů fyzickogeografických na pojmy humánněgeografické a jestli existují ve výběru pojmů zásadní rozdíly mezi autory současných učebnic.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat frekvencí a strukturou místopisných pojmů z regionální geografie Afriky v učebnicích pro základní stupeň škol na území dnešní České republiky. Výzkum zahrne učebnice z 5 časových období (kolem roku 1910, 1930, 1950, 1980 a současnost) tak, aby bylo možné postihnout časovou dynamiku jevu. Práce by měla přinést odpověď na otázku, jestli se nějak výrazněji mění v čase zatížení učebnic geografickými místopisnými pojmy, jestli dochází k přesunu důrazu z pojmů fyzickogeografických na pojmy humánněgeografické a jestli existují ve výběru pojmů zásadní rozdíly mezi autory současných učebnic.
Seznam doporučené literatury
Hudeček, Tomáš (2004): Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. In: Geografie 109, pp. 53-64. Kučerová, S. R., Novotná, K., Hátle, J., Bláha, J. D. (2014): Geographical Names Frequency Map as a Tool for the Assessment of Territorial Representations in Geography Textbooks. In: Knecht, P., Matthes, E., Schütze, S., Aamotsbakken, B. (eds.): Methodologie und Methoden der Schulbuch und Bildungsmedienforschung/Methodology and Methods of Research on Textbooks and Educational Media. Klinkhardt, Bad Heilbrunn, p. 264-275. Siwek, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Gould, White (1986): Mental map.
Dále budou využity dostupné učebnice didaktiky geografie a další tituly, jejichž seznam bude upřesněn během tvorby práce.
Seznam doporučené literatury
Hudeček, Tomáš (2004): Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. In: Geografie 109, pp. 53-64. Kučerová, S. R., Novotná, K., Hátle, J., Bláha, J. D. (2014): Geographical Names Frequency Map as a Tool for the Assessment of Territorial Representations in Geography Textbooks. In: Knecht, P., Matthes, E., Schütze, S., Aamotsbakken, B. (eds.): Methodologie und Methoden der Schulbuch und Bildungsmedienforschung/Methodology and Methods of Research on Textbooks and Educational Media. Klinkhardt, Bad Heilbrunn, p. 264-275. Siwek, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Gould, White (1986): Mental map.
Dále budou využity dostupné učebnice didaktiky geografie a další tituly, jejichž seznam bude upřesněn během tvorby práce.