- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Výuka orientovaná na budování schémat při práci se žáky SVP
Hlavní téma v angličtině
Teaching Mathematics through Scheme-Oriented Approach to Education with children with special educational needs
Název dle studenta
Výuka matematiky žáků se SVP na 1. stupni ZŠ s využitím prvků z matematiky profesora Hejného
Název dle studenta v angličtině
Teaching Mathematics with children with special educational needs at the 1st stage of primary school using elements from the mathematics of Professor Hejný
Diplomová práce se zabývá výukou matematiky žáků se SVP na 1. stupni ZŠ s využitím prvků z matematiky profesora Hejného. Část teoretická charakterizuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje systém vzdělávání v České republice a popisuje transmisivní způsob vyučování a metodu Hejného matematiky.
Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum a je realizována prostřednictvím případové studie. Cílem bylo zjistit, zda bude využití prvků Hejného metody pro žáky se SVP na 1. stupni ZŠ, kteří jsou v matematice vzděláváni běžným způsobem, přínosné. Prostřednictvím metody rozhovoru, pozorování, přímé výuky a závěrečného pracovního listu byly informace analyzovány, zpracovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of mathematics to pupils with special educational needs at the 1st stage of primary school with the use of elements from the mathematics of Professor Hejný. The theoretical part characterizes pupils with special educational needs, describes the education system in the Czech Republic and describes the transmissive teaching method and the method of Hejný mathematics.
The practical part includes qualitative research and is implemented through a case study. The aim was to find out whether the use of elements of the Flock Method will be beneficial for pupils with special educational needs at the 1st stage of primary school, who are educated in mathematics in the usual way. Through the methods of interview, observation, direct teaching and the final worksheet, the information was analyzed, processed and evaluated.
Klíčová slova
Žák se SVP, vzdělávání žáků se SVP, specifické poruchy učení, poruchy intelektu, transmisivní vyučování, Konstruktivismus, Hejného metoda, Vyučování orientované na budování schémat, základní škola, první stupeň, matematika.
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special needs, education of pupils with special needs, specific learning disabilities, intellectual disability, transmissive approach, Constructivism, Hejny method, Scheme - oriented education, the first stage of primary school, mathematics.
Rozsah průvodní práce
72 s. + příl.+an. (118 851 z.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou matematiky žáků se SVP na 1. stupni ZŠ s využitím prvků z matematiky profesora Hejného. Část teoretická charakterizuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje systém vzdělávání v České republice a popisuje transmisivní způsob vyučování a metodu Hejného matematiky.
Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum a je realizována prostřednictvím případové studie. Cílem bylo zjistit, zda bude využití prvků Hejného metody pro žáky se SVP na 1. stupni ZŠ, kteří jsou v matematice vzděláváni běžným způsobem, přínosné. Prostřednictvím metody rozhovoru, pozorování, přímé výuky a závěrečného pracovního listu byly informace analyzovány, zpracovány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of mathematics to pupils with special educational needs at the 1st stage of primary school with the use of elements from the mathematics of Professor Hejný. The theoretical part characterizes pupils with special educational needs, describes the education system in the Czech Republic and describes the transmissive teaching method and the method of Hejný mathematics.
The practical part includes qualitative research and is implemented through a case study. The aim was to find out whether the use of elements of the Flock Method will be beneficial for pupils with special educational needs at the 1st stage of primary school, who are educated in mathematics in the usual way. Through the methods of interview, observation, direct teaching and the final worksheet, the information was analyzed, processed and evaluated.
Klíčová slova
Žák se SVP, vzdělávání žáků se SVP, specifické poruchy učení, poruchy intelektu, transmisivní vyučování, Konstruktivismus, Hejného metoda, Vyučování orientované na budování schémat, základní škola, první stupeň, matematika.
Klíčová slova v angličtině
Pupil with special needs, education of pupils with special needs, specific learning disabilities, intellectual disability, transmissive approach, Constructivism, Hejny method, Scheme - oriented education, the first stage of primary school, mathematics.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části DP
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části DP
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA.
Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0. HEJNÝ, Milan, Jarmila NOVOTNÁ a Naďa VONDROVÁ, ed.
Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-729-0189-3. KENDÍKOVÁ, Jitka.
Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4. KENDÍKOVÁ, Jitka.
Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-807-4963-056.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA.
Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0. HEJNÝ, Milan, Jarmila NOVOTNÁ a Naďa VONDROVÁ, ed.
Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-729-0189-3. KENDÍKOVÁ, Jitka.
Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4. KENDÍKOVÁ, Jitka.
Školák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-807-4963-056.