Diplomová práce se věnuje pohybové aktivitě a sportovní preferenci žáků šestých a sedmých tříd gymnázií. Realizace výzkumu se konala na Gymnáziu Olomouc, Čajkovského 9 a na Gymnáziu Hejčín v Olomouci. Celkem bylo 60 zúčastněných studentů. Šetření proběhlo dotazníkovou formou prostřednictvím serveru INDARES.COM ve výuce žáků a konkrétněji se jednalo o dotazník IPAQ, dotazník sportovních preferencí a anketu vlastní tvorby obohacenou o rozšiřující otázky ohledně pohybové aktivity žáků, jejich okolí a přístupu rodičů. Při výzkumu úrovně pohybové aktivity se při posuzování výsledků zjistily statisticky významné rozdíly v rámci jednotlivých kategorií, konkrétněji v organizované pohybové aktivitě, vlastnictví psa i kola a v rámci vztahu žáka ke školní tělesné výchově. U dalších oblastí - pohlaví, BMI, kuřáctví a shodě v pohybových aktivitách, pohybová aktivita rodičů, se statisticky významné rozdíly v úrovni pohybové aktivity neprokázaly. Během hodnocení pohybové aktivity z hlediska pohlaví, bylo v celkové pohybové aktivitě zjištěno, že dívky dosahují výsledků 2033 MET-min/týden a chlapci o něco málo méně a to 1878 MET-min/týden. Rozdíl činí pouze 135 MET-min/týden. Při intenzivní pohybové aktivitě jsou již chlapci aktivnější o 540 MET-min/týden. Z hlediska BMI jsou aktivnější studenti v normě, a to například ve volnočasové pohybové aktivitě o 374 MET-min/týden. V rámci organizované pohybové aktivitě vykazují žáci o rozdíl o 1629 MET-min/týden než žáci s neorganizovanou pohybovou aktivitou. Při posuzování sportovních preferencí bylo zjištěno, že k nejoblíbenějším aktivitám patří individuální sporty (plavání, atletika a snowboarding), následují týmové sporty a sportovní aktivity v přírodě.
Annotation in English
The diploma thesis deals with physical activity and sports preference of pupils in the sixth and seventh grades of grammar schools. The research took place at the Olomouc Grammar School, Čajkovského 9 and at the Hejčín Grammar School in Olomouc. There were a total of 60 participating students. The survey was conducted in the form of a questionnaire via the INDARES.COM server in the teaching of pupils and more specifically it was an IPAQ questionnaire, a questionnaire of sports preferences and a survey of their own work enriched with expanding questions about pupils 'physical activity, their surroundings and parents' approach. When researching the level of physical activity, when assessing the results, statistically significant differences appeared within the individual categories, more specifically in organized physical activity, ownership of the dog and bicycle and within the pupil's relationship to school physical education. In other areas - gender, BMI, smoking and agreement in physical activities, physical activity of parents, no statistically significant differences in the level of physical activity were demonstrated. During the evaluation of physical activity from the point of view of gender, it was found in the total physical activity that girls achieve results of 2033 MET-min/week and boys slightly less, 1878 MET-min/week. The difference is only 135 MET-min/ week. With intense physical activity, the boys are already 540 MET-min/ week more active. In terms of BMI, more active students are in the norm, for example in leisure physical activity by 374 MET-min/ week. Within organized physical activity, pupils show a difference of 1629 MET-min / week than pupils with unorganized physical activity. When assessing sports preferences, it was found that the most popular activities include individual sports (swimming, athletics and snowboarding), followed by team sports and outdoor sports activities.
Keywords
volný čas, tělesná výchova, životní styl, zdraví, střední školní věk, IPAQ
Keywords in English
leisure time, physical education, lifestyle, health, middle school age, IPAQ
Length of the covering note
74
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se věnuje pohybové aktivitě a sportovní preferenci žáků šestých a sedmých tříd gymnázií. Realizace výzkumu se konala na Gymnáziu Olomouc, Čajkovského 9 a na Gymnáziu Hejčín v Olomouci. Celkem bylo 60 zúčastněných studentů. Šetření proběhlo dotazníkovou formou prostřednictvím serveru INDARES.COM ve výuce žáků a konkrétněji se jednalo o dotazník IPAQ, dotazník sportovních preferencí a anketu vlastní tvorby obohacenou o rozšiřující otázky ohledně pohybové aktivity žáků, jejich okolí a přístupu rodičů. Při výzkumu úrovně pohybové aktivity se při posuzování výsledků zjistily statisticky významné rozdíly v rámci jednotlivých kategorií, konkrétněji v organizované pohybové aktivitě, vlastnictví psa i kola a v rámci vztahu žáka ke školní tělesné výchově. U dalších oblastí - pohlaví, BMI, kuřáctví a shodě v pohybových aktivitách, pohybová aktivita rodičů, se statisticky významné rozdíly v úrovni pohybové aktivity neprokázaly. Během hodnocení pohybové aktivity z hlediska pohlaví, bylo v celkové pohybové aktivitě zjištěno, že dívky dosahují výsledků 2033 MET-min/týden a chlapci o něco málo méně a to 1878 MET-min/týden. Rozdíl činí pouze 135 MET-min/týden. Při intenzivní pohybové aktivitě jsou již chlapci aktivnější o 540 MET-min/týden. Z hlediska BMI jsou aktivnější studenti v normě, a to například ve volnočasové pohybové aktivitě o 374 MET-min/týden. V rámci organizované pohybové aktivitě vykazují žáci o rozdíl o 1629 MET-min/týden než žáci s neorganizovanou pohybovou aktivitou. Při posuzování sportovních preferencí bylo zjištěno, že k nejoblíbenějším aktivitám patří individuální sporty (plavání, atletika a snowboarding), následují týmové sporty a sportovní aktivity v přírodě.
Annotation in English
The diploma thesis deals with physical activity and sports preference of pupils in the sixth and seventh grades of grammar schools. The research took place at the Olomouc Grammar School, Čajkovského 9 and at the Hejčín Grammar School in Olomouc. There were a total of 60 participating students. The survey was conducted in the form of a questionnaire via the INDARES.COM server in the teaching of pupils and more specifically it was an IPAQ questionnaire, a questionnaire of sports preferences and a survey of their own work enriched with expanding questions about pupils 'physical activity, their surroundings and parents' approach. When researching the level of physical activity, when assessing the results, statistically significant differences appeared within the individual categories, more specifically in organized physical activity, ownership of the dog and bicycle and within the pupil's relationship to school physical education. In other areas - gender, BMI, smoking and agreement in physical activities, physical activity of parents, no statistically significant differences in the level of physical activity were demonstrated. During the evaluation of physical activity from the point of view of gender, it was found in the total physical activity that girls achieve results of 2033 MET-min/week and boys slightly less, 1878 MET-min/week. The difference is only 135 MET-min/ week. With intense physical activity, the boys are already 540 MET-min/ week more active. In terms of BMI, more active students are in the norm, for example in leisure physical activity by 374 MET-min/ week. Within organized physical activity, pupils show a difference of 1629 MET-min / week than pupils with unorganized physical activity. When assessing sports preferences, it was found that the most popular activities include individual sports (swimming, athletics and snowboarding), followed by team sports and outdoor sports activities.
Keywords
volný čas, tělesná výchova, životní styl, zdraví, střední školní věk, IPAQ
Keywords in English
leisure time, physical education, lifestyle, health, middle school age, IPAQ