Cílem diplomové práce je identifikovat edukační potřeby seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji. Hlavní výzkumná otázka zní: Jsou edukační potřeby seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji uspokojovány? Pro dosažení hlavního cíle práce je stanoveno šest dílčích cílů a otázek. První otázka se ptá na důvody edukace seniorů. Další čtyři otázky jsou zaměřeny na vymezení a popsání edukačních potřeb seniorů. Šestá otázka je orientována na zhodnocení naplnění očekávání seniorů. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější poznatky a východiska vztahující se k cíli práce. Na realitu stárnutí lze nahlížet z různých úhlů pohledu. Stáří a stárnutí je ovlivňováno nejen biologickými faktory, ale také sociálními aspekty a historickými a kulturními proměnami. Probíhají veřejné i akademické diskuse o tom, jak řešit demografický nárůst seniorské populace, jak se proměňují mezigenerační vztahy nebo jaké smysluplné činnosti by mohly podporovat aktivní stárnutí. V rámci diskurzu by mělo být přihlédnuto zejména k potřebám seniorů. Edukace seniorů jako součást celoživotního učení je považována za aktivitu, která přispívá k pozitivnímu rozvoji seniorů, uspokojuje jejich potřeby a napomáhá předcházet negativním aspektům stáří. Jednou z možných realizací je edukace seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku. Empirická část práce popisuje průběh výzkumu v souladu se zvolenou kvantitativní výzkumnou strategií. Empirický výzkum byl realizován na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji. Výzkumný soubor tvořili posluchači těchto univerzit v zimním semestru akademického roku 2022/2023. Ve vztahu k cíli práce byly identifikovány edukační potřeby seniorů. Bylo zjištěno, že edukační potřeby většiny seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji jsou uspokojovány. V první řadě jsou uspokojovány potřeby kognitivní.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to identify the educational needs of elderly people at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region. The main research question is: Are the educational needs of elderly people being met at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region? To achieve the main goal of the work, six sub-goals and questions are set. The first question asks about the reasons for educating of elderly people. The other four questions are focused on defining and describing the educational needs of elderly people. The sixth question is focused on evaluating the fulfilment of the expectations of elderly people. The work is divided into a theoretical and an empirical part. In the theoretical part, the most important findings and starting points related to the aim of the work are presented. The reality of aging can be viewed from different perspectives. Old age and aging are influenced not only by biological factors, but also by social aspects and historical and cultural changes. There are ongoing public and academic discussions about how to address the demographic increase of the elderly population, how intergenerational relationships are changing, or what meaningful activities could support active aging. Within the framework of the discourse, the needs of the elderly should be taken into account in particular. Education of the elderly as part of lifelong learning is considered an activity that contributes to the positive development of the elderly, satisfies their needs and helps to prevent the negative aspects of old age. One of the possible implementations is the education of elderly people at universities and virtual universities of the third age. The empirical part of the work describes the course of the research in accordance with the chosen quantitative research strategy. Empirical research was carried at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region. The research group consisted of students from these universities in the winter semester of 2022/2023 academic year. In relation to the goal of the work, the educational needs of elderly people were identified. It was found that the educational needs of the majority of elderly people at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian region are met. First of all, cognitive needs are satisfied.
Klíčová slova
Edukace, potřeby, senioři, stáří, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
Education, Elderly People, Needs, Old Age, University of Third Age
Rozsah průvodní práce
98 s. (163 118 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je identifikovat edukační potřeby seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji. Hlavní výzkumná otázka zní: Jsou edukační potřeby seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji uspokojovány? Pro dosažení hlavního cíle práce je stanoveno šest dílčích cílů a otázek. První otázka se ptá na důvody edukace seniorů. Další čtyři otázky jsou zaměřeny na vymezení a popsání edukačních potřeb seniorů. Šestá otázka je orientována na zhodnocení naplnění očekávání seniorů. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější poznatky a východiska vztahující se k cíli práce. Na realitu stárnutí lze nahlížet z různých úhlů pohledu. Stáří a stárnutí je ovlivňováno nejen biologickými faktory, ale také sociálními aspekty a historickými a kulturními proměnami. Probíhají veřejné i akademické diskuse o tom, jak řešit demografický nárůst seniorské populace, jak se proměňují mezigenerační vztahy nebo jaké smysluplné činnosti by mohly podporovat aktivní stárnutí. V rámci diskurzu by mělo být přihlédnuto zejména k potřebám seniorů. Edukace seniorů jako součást celoživotního učení je považována za aktivitu, která přispívá k pozitivnímu rozvoji seniorů, uspokojuje jejich potřeby a napomáhá předcházet negativním aspektům stáří. Jednou z možných realizací je edukace seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku. Empirická část práce popisuje průběh výzkumu v souladu se zvolenou kvantitativní výzkumnou strategií. Empirický výzkum byl realizován na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji. Výzkumný soubor tvořili posluchači těchto univerzit v zimním semestru akademického roku 2022/2023. Ve vztahu k cíli práce byly identifikovány edukační potřeby seniorů. Bylo zjištěno, že edukační potřeby většiny seniorů na univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji jsou uspokojovány. V první řadě jsou uspokojovány potřeby kognitivní.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to identify the educational needs of elderly people at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region. The main research question is: Are the educational needs of elderly people being met at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region? To achieve the main goal of the work, six sub-goals and questions are set. The first question asks about the reasons for educating of elderly people. The other four questions are focused on defining and describing the educational needs of elderly people. The sixth question is focused on evaluating the fulfilment of the expectations of elderly people. The work is divided into a theoretical and an empirical part. In the theoretical part, the most important findings and starting points related to the aim of the work are presented. The reality of aging can be viewed from different perspectives. Old age and aging are influenced not only by biological factors, but also by social aspects and historical and cultural changes. There are ongoing public and academic discussions about how to address the demographic increase of the elderly population, how intergenerational relationships are changing, or what meaningful activities could support active aging. Within the framework of the discourse, the needs of the elderly should be taken into account in particular. Education of the elderly as part of lifelong learning is considered an activity that contributes to the positive development of the elderly, satisfies their needs and helps to prevent the negative aspects of old age. One of the possible implementations is the education of elderly people at universities and virtual universities of the third age. The empirical part of the work describes the course of the research in accordance with the chosen quantitative research strategy. Empirical research was carried at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian Region. The research group consisted of students from these universities in the winter semester of 2022/2023 academic year. In relation to the goal of the work, the educational needs of elderly people were identified. It was found that the educational needs of the majority of elderly people at universities and virtual universities of the third age in the South Bohemian region are met. First of all, cognitive needs are satisfied.
Klíčová slova
Edukace, potřeby, senioři, stáří, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
Education, Elderly People, Needs, Old Age, University of Third Age
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je identifikovat edukační potřeby seniorů v univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce je zaměřena na určení a popsání edukačních potřeb seniorů v rámci univerzit a virtuálních univerzit třetího věku v Jihočeském kraji. Zjišťuje, zda jsou edukační potřeby seniorů v univerzitách třetího věku uspokojovány. Pro dosažení hlavního výzkumného cíle byly stanoveny dílčí cíle.
Dílčí výzkumné cíle:
Vymezit důvody seniorů k účasti v U3V.
Zhodnotit naplnění očekávání seniorů v U3V.
Popsat edukační omezení seniorů v U3V.
Představit a charakterizovat seniory preferované oblasti a témata edukačních aktivit v U3V.
Vytýčit a popsat seniory upřednostňované výukové metody v U3V.
3. Výzkumná otázka: Jsou edukační potřeby seniorů v univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku uspokojovány?
Dílčí výzkumné otázky:
Jaké jsou nejčastější důvody edukace seniorů v U3V a proč?
Jaká očekávání mají senioři v U3V a proč?
S jakými omezeními se senioři setkávají během edukace v U3V a proč?
Jaké jsou seniory oblíbené oblasti a témata pro edukaci v U3V a proč?
Jaké výukové metody senioři v U3V upřednostňují a proč?
4. Návrh postupu řešení (metoda): Závěrečná práce bude členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřena na ukotvení edukace seniorů v andragogickém a gerontagogickém kontextu celoživotního vzdělávání dospělých. Budou vymezeny stěžejní pojmy života ve stáří, představeny univerzity a virtuální univerzity třetího věku a popsána problematika edukačních potřeb seniorů. V empirické části budou prezentovány univerzity a virtuální univerzity třetího věku v Jihočeském kraji, ve kterých bude realizován výzkum. Ke sběru dat bude využita metodika kvantitativního dotazování. Dotazníky budou předloženy posluchačům a organizátorům univerzit třetího věku.
5. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 1. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je identifikovat edukační potřeby seniorů v univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku v Jihočeském kraji.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce je zaměřena na určení a popsání edukačních potřeb seniorů v rámci univerzit a virtuálních univerzit třetího věku v Jihočeském kraji. Zjišťuje, zda jsou edukační potřeby seniorů v univerzitách třetího věku uspokojovány. Pro dosažení hlavního výzkumného cíle byly stanoveny dílčí cíle.
Dílčí výzkumné cíle:
Vymezit důvody seniorů k účasti v U3V.
Zhodnotit naplnění očekávání seniorů v U3V.
Popsat edukační omezení seniorů v U3V.
Představit a charakterizovat seniory preferované oblasti a témata edukačních aktivit v U3V.
Vytýčit a popsat seniory upřednostňované výukové metody v U3V.
3. Výzkumná otázka: Jsou edukační potřeby seniorů v univerzitách a virtuálních univerzitách třetího věku uspokojovány?
Dílčí výzkumné otázky:
Jaké jsou nejčastější důvody edukace seniorů v U3V a proč?
Jaká očekávání mají senioři v U3V a proč?
S jakými omezeními se senioři setkávají během edukace v U3V a proč?
Jaké jsou seniory oblíbené oblasti a témata pro edukaci v U3V a proč?
Jaké výukové metody senioři v U3V upřednostňují a proč?
4. Návrh postupu řešení (metoda): Závěrečná práce bude členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřena na ukotvení edukace seniorů v andragogickém a gerontagogickém kontextu celoživotního vzdělávání dospělých. Budou vymezeny stěžejní pojmy života ve stáří, představeny univerzity a virtuální univerzity třetího věku a popsána problematika edukačních potřeb seniorů. V empirické části budou prezentovány univerzity a virtuální univerzity třetího věku v Jihočeském kraji, ve kterých bude realizován výzkum. Ke sběru dat bude využita metodika kvantitativního dotazování. Dotazníky budou předloženy posluchačům a organizátorům univerzit třetího věku.
5. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 1. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Seznam doporučené literatury
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (2. vyd.). Praha: Havlíček Brain Team.
Mühlpachr, P. (2009). Gerontopedagogika (2. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
Veteška, J. (2017). Gerontagogika. Psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů (2. vyd.). Praha: Česká andragogická společnost.
Seznam doporučené literatury
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (2. vyd.). Praha: Havlíček Brain Team.
Mühlpachr, P. (2009). Gerontopedagogika (2. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
Šerák, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál.
Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
Veteška, J. (2017). Gerontagogika. Psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů (2. vyd.). Praha: Česká andragogická společnost.