Bakalářská práce se zabývá relativně novým trendem v českém maloobchodě, který funguje v prostředí internetu, (tzv. e-commercí neboli e-shopy). V úvodní části autor zhodnotí vývoj e-commerce ve světě a v České republice. Kromě výkonových ukazatelů se tato část práce věnuje rovněž hledání prostorovosti v organizaci tohoto odvětví. Na to navazuje geografická analýza distribuční sítě e-shopů ve dvou velkých českých městech: Brně a Olomouci. Cílem tohoto přístupu je najít obecný prostorový vzorec lokalizace výdejních míst e-shopů v urbánním prostředí ČR. V závěru budou diskutovány výsledky práce.
Annotation in English
The bachelor's thesis focus on a relatively new trend in Czech retail, which operates in the Internet environment (so-called e-commerce or e-shops). In the introductory part, the author evaluates the development of e-commerce in the world and in the Czech Republic. In addition to performance indicators, this part of the work will also deal with the search for spatiality in the organization of this industry. This will be followed by a geographical analysis of the distribution network of e-shops in two large Czech cities: Brno and Olomouc. The aim of this approach is to find a general spatial pattern of the localization of e-shop outlets in the urban environment of the Czech Republic. Finally, the results of the work will be discussed.
Keywords
e-commerce, maloobchod, internet
Keywords in English
e-commerce, retail, internet
Length of the covering note
52
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá relativně novým trendem v českém maloobchodě, který funguje v prostředí internetu, (tzv. e-commercí neboli e-shopy). V úvodní části autor zhodnotí vývoj e-commerce ve světě a v České republice. Kromě výkonových ukazatelů se tato část práce věnuje rovněž hledání prostorovosti v organizaci tohoto odvětví. Na to navazuje geografická analýza distribuční sítě e-shopů ve dvou velkých českých městech: Brně a Olomouci. Cílem tohoto přístupu je najít obecný prostorový vzorec lokalizace výdejních míst e-shopů v urbánním prostředí ČR. V závěru budou diskutovány výsledky práce.
Annotation in English
The bachelor's thesis focus on a relatively new trend in Czech retail, which operates in the Internet environment (so-called e-commerce or e-shops). In the introductory part, the author evaluates the development of e-commerce in the world and in the Czech Republic. In addition to performance indicators, this part of the work will also deal with the search for spatiality in the organization of this industry. This will be followed by a geographical analysis of the distribution network of e-shops in two large Czech cities: Brno and Olomouc. The aim of this approach is to find a general spatial pattern of the localization of e-shop outlets in the urban environment of the Czech Republic. Finally, the results of the work will be discussed.
Keywords
e-commerce, maloobchod, internet
Keywords in English
e-commerce, retail, internet
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat relativně novým trendem v českém maloobchodě, který funguje v prostředí internetu (tzv. e-commerce neboli e-shopy). V úvodní části autor zhodnotí vývoj e-commerce ve světě a v České republice. Kromě výkonových ukazatelů se tato část práce bude rovněž zabývat hledáním prostorovosti v organizaci tohoto odvětví. Na to bude navazovat geografická analýza distribuční sítě e-shopů ve dvou velkých českých městech: Brně a Olomouci. Cílem tohoto přístupu je najít obecný prostorový vzorec lokalizace výdejních míst e-shopů v urbánním prostředí ČR. Závěrem budou diskutovány výsledky práce.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat relativně novým trendem v českém maloobchodě, který funguje v prostředí internetu (tzv. e-commerce neboli e-shopy). V úvodní části autor zhodnotí vývoj e-commerce ve světě a v České republice. Kromě výkonových ukazatelů se tato část práce bude rovněž zabývat hledáním prostorovosti v organizaci tohoto odvětví. Na to bude navazovat geografická analýza distribuční sítě e-shopů ve dvou velkých českých městech: Brně a Olomouci. Cílem tohoto přístupu je najít obecný prostorový vzorec lokalizace výdejních míst e-shopů v urbánním prostředí ČR. Závěrem budou diskutovány výsledky práce.
Recommended resources
Bredzel-Skorewa K., Turek, T. (2015): The prospects of E-commerce in Poland. Procedia Computer Science 65, 1114 – 1123. DOI: 10.1016/j.procs.2015.09.038
Clarke G., Thompson Ch., Birkin M., (2015): The emerging geography of e-commerce in British retailing. Regional Studies, Regional Science 2 (1) 371-391. DOI: 10.1080/21681376.2015.1054420
Fuller, M. R., Harding, M. K., Luna L., Summers J. D. (2022): The impact of E-commerce capabilities on online retailer performance: Examining the role of timing of adoption. Information & Management 59(2). DOI: 10.1016/j.im.2021.103584
Moriset, B. (2020): The geography of E-Commerce. Barney Warf. Geographies of the Internet, Routledge, Routledge Studies in Human Geography, 9.
Urbanovská K. (2020): Spotřebitelé generace Z a smart maloobchod v České republice: společenské a ekonomické výzvy (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
Recommended resources
Bredzel-Skorewa K., Turek, T. (2015): The prospects of E-commerce in Poland. Procedia Computer Science 65, 1114 – 1123. DOI: 10.1016/j.procs.2015.09.038
Clarke G., Thompson Ch., Birkin M., (2015): The emerging geography of e-commerce in British retailing. Regional Studies, Regional Science 2 (1) 371-391. DOI: 10.1080/21681376.2015.1054420
Fuller, M. R., Harding, M. K., Luna L., Summers J. D. (2022): The impact of E-commerce capabilities on online retailer performance: Examining the role of timing of adoption. Information & Management 59(2). DOI: 10.1016/j.im.2021.103584
Moriset, B. (2020): The geography of E-Commerce. Barney Warf. Geographies of the Internet, Routledge, Routledge Studies in Human Geography, 9.
Urbanovská K. (2020): Spotřebitelé generace Z a smart maloobchod v České republice: společenské a ekonomické výzvy (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
maps, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student v úvodu své prezentace představil hlavní cíl své práce, jímž bylo nalezení prostorových vztahů e-commerce ve městech Brno a Olomouc skrze výdejní místa e-shopů. Dále představil výzkumné otázky a použité metody. V další části své obhajoby se již věnoval představení nejdůležitějších výsledků své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
- vysvětlení výrazného rozdílu v hustotě výdejních míst v centru Brna a Olomouci - je to způsobeno odlišnou rozlohou měst, Brno a Olomouc mají rozlišně velké centrum i počet obyvatel. Došlo k tomu, že v Brně se nachází 108 výdejních míst, v Olomouci něco přes 40 výdejních míst.
- využití informací o počtech výdejních míst e-shopů v MČ Brna nebo Olomouce - Jednotlivé firmy můžou využít k lepšímu plánování.
- výběr e-shopů - proč byla zahrnuta Alza, nikoliv však Mall, který také provozuje svoje Mallboxy a výdejní místa - Mall má malý počet prodejen i výdejních boxů v Olomouci i v Brně, proto jsem je do práce nezahrnul. Mall využívá primárně externí firmy, jako např. Zásilkovna apod.