Tato práce se zaměřuje na systematizaci informací důležitých pro rychlejší přizpůsobení začínajících učitelů vzdělávacímu procesu. A také má za cíl pomocí kvalitativního výzkumu identifikovat obtíže a problémy profesionálního vzdělávání začínajících pedagogů a tím potvrdit včasnost a problematiku vybraného tématu. Výzkumnou metodou se staly hloubkové polostrukturované rozhovory s čtyřma začínajícími učiteli.
Anotace v angličtině
This work focuses on the systematization of information important for faster adaptation of beginning teachers to the educational process. And also aims, with the help of qualitative research, to identify the difficulties and problems of professional education of beginning educators, thereby confirming the timeliness and issue of the chosen topic. The research method became in-depth semi-structured interviews with four beginning teachers.
beginning teacher, secondary vocational school, vocational training teacher, vocational training programs
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na systematizaci informací důležitých pro rychlejší přizpůsobení začínajících učitelů vzdělávacímu procesu. A také má za cíl pomocí kvalitativního výzkumu identifikovat obtíže a problémy profesionálního vzdělávání začínajících pedagogů a tím potvrdit včasnost a problematiku vybraného tématu. Výzkumnou metodou se staly hloubkové polostrukturované rozhovory s čtyřma začínajícími učiteli.
Anotace v angličtině
This work focuses on the systematization of information important for faster adaptation of beginning teachers to the educational process. And also aims, with the help of qualitative research, to identify the difficulties and problems of professional education of beginning educators, thereby confirming the timeliness and issue of the chosen topic. The research method became in-depth semi-structured interviews with four beginning teachers.
beginning teacher, secondary vocational school, vocational training teacher, vocational training programs
Zásady pro vypracování
1. Profese učitele. Začínající učitel
2. SOV, RVP, SOV, TV OV, SOŠ A JEJÍ SPECIFIKA
3. Specifika výkonu profese začínajícího učitele na SOŠ
4. Aktuální stav zkoumané problematiky (Bc, Dp, PhD, knihy články)
Zásady pro vypracování
1. Profese učitele. Začínající učitel
2. SOV, RVP, SOV, TV OV, SOŠ A JEJÍ SPECIFIKA
3. Specifika výkonu profese začínajícího učitele na SOŠ
4. Aktuální stav zkoumané problematiky (Bc, Dp, PhD, knihy články)
Seznam doporučené literatury
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika,
45(3), 245-255.
CHUDÝ, Štefan a Pavel NEUMEISTER. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. ISBN 8073150786.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita, 1994. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-0944-6.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999, 163 s. ISBN 8085931702.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 9788024620879.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168.
PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 145 s. ISBN 8024404443.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-7254-474-8.
Seznam doporučené literatury
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika,
45(3), 245-255.
CHUDÝ, Štefan a Pavel NEUMEISTER. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. ISBN 8073150786.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita, 1994. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-0944-6.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999, 163 s. ISBN 8085931702.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 9788024620879.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168.
PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 145 s. ISBN 8024404443.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-7254-474-8.