- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Potenciál využití sociálně psychologického výcviku z pohledu klientů Pedagogicko-psychologické poradny a jejich zákonných zástupců
Hlavní téma v angličtině
Potential of use of social psychological training from the point of view of clients Pedagogical-psychological counselling and their legal representatives
Název dle studenta
Potenciál sociálně psychologického výcviku u klientů pedagogicko-psychologické poradny a jejich zákonných zástupců
Název dle studenta v angličtině
Potential of social psychological training in clients of pedagogical-psychological consultancy and their legal representatives
Diplomová práce se zabývá sociálně psychologickým výcvikem, jeho efektivitou a využitím v praxi. Teoretická část cílí na seznámení se základními pojmy; s historickým kontextem, přiblížení oblastí, kterých se nejvíce dotýká a nastínění některých postupů, či metod pro jeho provádění v praxi, včetně rizik, která je vhodné pro jeho realizaci znát. Cílem výzkumu bylo sestavení, realizace a evaluace výcvikového programu pro dospívající. Programem prošlo 8 žáků ve věku 12-13 let s cílem podpory a rozvoje jejich osobnostně-sociálních dovedností.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with social-psychological training, its effectiveness, and its use in practice. The theoretical part aims to get acquainted with the basic concepts, the historical context, an approach to the areas most affected, and an outline of some procedures or methods for its implementation in practice, including the appropriate risks for its performance. The research aimed to compile, implement and evaluate a training program for adolescents. Eight students aged 12-13 underwent the program to develop their personal and social skills.
Klíčová slova
sociálně psychologický výcvik, růstová skupina, sociální dovednosti, evaluace, skupinová dynamika
Klíčová slova v angličtině
social-psychological training, growth group, social skills, evaluation, group dynamics
Rozsah průvodní práce
80 s. (146 767 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociálně psychologickým výcvikem, jeho efektivitou a využitím v praxi. Teoretická část cílí na seznámení se základními pojmy; s historickým kontextem, přiblížení oblastí, kterých se nejvíce dotýká a nastínění některých postupů, či metod pro jeho provádění v praxi, včetně rizik, která je vhodné pro jeho realizaci znát. Cílem výzkumu bylo sestavení, realizace a evaluace výcvikového programu pro dospívající. Programem prošlo 8 žáků ve věku 12-13 let s cílem podpory a rozvoje jejich osobnostně-sociálních dovedností.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with social-psychological training, its effectiveness, and its use in practice. The theoretical part aims to get acquainted with the basic concepts, the historical context, an approach to the areas most affected, and an outline of some procedures or methods for its implementation in practice, including the appropriate risks for its performance. The research aimed to compile, implement and evaluate a training program for adolescents. Eight students aged 12-13 underwent the program to develop their personal and social skills.
Klíčová slova
sociálně psychologický výcvik, růstová skupina, sociální dovednosti, evaluace, skupinová dynamika
Klíčová slova v angličtině
social-psychological training, growth group, social skills, evaluation, group dynamics
Zásady pro vypracování
Výzkumný projekt:
Sestavení, realizace a evaulace skupinového programu pro klienty PPP s obtížemi v sociální oblasti
Cílová skupina
Klienti PPP ve věku 12 – 14 let s potížemi ve vztazích s vrstevníky (zejména starosti při navazování kontaktu s vrstevníky, obavy z projevení se ve skupině, zažívání ostrakizace, nízké sebevědomí, zvýšená sebekritičnost…) a jejich zákonní zástupci
Celkem 2 skupiny - minimální počet 6 (maximální počet 10-12) ve skupině
Metody výzkumu
Vstupní a výstupní dotazník vlastní tvorby pro zákonné zástupce zúčastněných žáků + skupinový/individuální rozhovory
Dotazník sebepojetí před a po realizaci skupinových setkání (plánováno celkem 12 setkání) + dotazník vlastní tvorby
Pozorování
Definování cíle (cílů) a výzkumných otázek/hypotéz
Ověření, zda realizované aktivity vedou k očekávaným důsledkům (rozvoj – změny sledovaných sociálních dovedností)
Časový harmonogram:
do 12/2020: příprava přímé práce se skupinou
1/2021: pretest - dotazníkové šetření, rozhovory s účastníky a jejich zákonnými zástupci
2-6/2021: realizace skupinových setkání (9-12/2021: případná možnost realizace dalších skupin, v případě, že situace ohledně pandemie COVID-19 nedovolí zahájit práci v únoru 2021)
6/2021: posttest – dotazníkové šetření, rozhovory s účastníky a jejich zákonnými zástupci
7/2021: vyhodnocení výzkumné části práce
Do 8/21: vypracování teoretické části bc.práce, následně části empirické
Do 1/22: práce připravená k dolaďování před jejím finálním odevzdáním
Průběžně: podle potřeby a vzájemné dohody konzultace s vedoucím práce.
Etické otázky relevantní k výzkumnému projektu
Získání souhlasu s vedoucí pracoviště PPP (již získáno).
Se všemi zákonnými zástupci bude podepsán Informovaný souhlas s realizací skupinové práce, včetně souhlasu s využitím dat pro účely bc. práce.
Možná rizika a problémy během výzkumu
Komplikace z důvodu pandemie COVID-19 – omezení počtu účastníků, příp. jejich osobní účast vůbec – možné experimentálně volit on-line formu setkání, nebo přesunout realizaci na pozdější dobu.
Zásady pro vypracování
Výzkumný projekt:
Sestavení, realizace a evaulace skupinového programu pro klienty PPP s obtížemi v sociální oblasti
Cílová skupina
Klienti PPP ve věku 12 – 14 let s potížemi ve vztazích s vrstevníky (zejména starosti při navazování kontaktu s vrstevníky, obavy z projevení se ve skupině, zažívání ostrakizace, nízké sebevědomí, zvýšená sebekritičnost…) a jejich zákonní zástupci
Celkem 2 skupiny - minimální počet 6 (maximální počet 10-12) ve skupině
Metody výzkumu
Vstupní a výstupní dotazník vlastní tvorby pro zákonné zástupce zúčastněných žáků + skupinový/individuální rozhovory
Dotazník sebepojetí před a po realizaci skupinových setkání (plánováno celkem 12 setkání) + dotazník vlastní tvorby
Pozorování
Definování cíle (cílů) a výzkumných otázek/hypotéz
Ověření, zda realizované aktivity vedou k očekávaným důsledkům (rozvoj – změny sledovaných sociálních dovedností)
Časový harmonogram:
do 12/2020: příprava přímé práce se skupinou
1/2021: pretest - dotazníkové šetření, rozhovory s účastníky a jejich zákonnými zástupci
2-6/2021: realizace skupinových setkání (9-12/2021: případná možnost realizace dalších skupin, v případě, že situace ohledně pandemie COVID-19 nedovolí zahájit práci v únoru 2021)
6/2021: posttest – dotazníkové šetření, rozhovory s účastníky a jejich zákonnými zástupci
7/2021: vyhodnocení výzkumné části práce
Do 8/21: vypracování teoretické části bc.práce, následně části empirické
Do 1/22: práce připravená k dolaďování před jejím finálním odevzdáním
Průběžně: podle potřeby a vzájemné dohody konzultace s vedoucím práce.
Etické otázky relevantní k výzkumnému projektu
Získání souhlasu s vedoucí pracoviště PPP (již získáno).
Se všemi zákonnými zástupci bude podepsán Informovaný souhlas s realizací skupinové práce, včetně souhlasu s využitím dat pro účely bc. práce.
Možná rizika a problémy během výzkumu
Komplikace z důvodu pandemie COVID-19 – omezení počtu účastníků, příp. jejich osobní účast vůbec – možné experimentálně volit on-line formu setkání, nebo přesunout realizaci na pozdější dobu.
Seznam doporučené literatury
Blatný, M. Et al. (Ed.) Psychologie osobnosti: Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada
Ferjenčík, J. (2000). Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál
Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Rieger, Z. (2007). Loď skupiny. Inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Praha: Portál
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Blatný, M. Et al. (Ed.) Psychologie osobnosti: Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada
Ferjenčík, J. (2000). Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál
Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Rieger, Z. (2007). Loď skupiny. Inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Praha: Portál
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.