Tématem této bakalářské práce je politický marketing hnutí ANO ve volbách do Poslanecké sněmovny 2017 a 2021. Práce si klade za cíl analyzovat obě volební kampaně a najít rozdíly, v čem a jak se lišily. Kampaně jsou analyzovány na základě předvolební situaci, hlavních témat, vybraných marketingových strategií, aktivity na Facebooku a financování kampaní. V teoretické části jsou uvedeny pojmy politický marketing a politické kampaně. Politický marketing je představen skrze jeho definici, vývoj, vybrané nástroje a politický branding. V případě politických kampaní se práce zabývá třemi typy kampaní, kterými jsou volební, negativní a permanentní. V analytické části se práce soustředí na hnutí ANO a jeho politický marketing - jeho specifika a nástroje. Klíčovou část této práce představují kapitoly zabývající se oběma volebními kampaněmi ANO, tedy kampaněmi v roce 2017 a 2021. Následně je provedena komparace obou analyzovaných kampaní. Bylo zjištěno, že v roce 2017 ANO méně používalo negativní kampaň, zatímco v roce 2021 už její zastoupení bylo viditelnější. Také se zvýšil počet volebních spotů i aktivita Andreje Babiše na Facebooku.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the political marketing of the ANO movement in the 2017 and 2021 elections to the Chamber of Deputies. The thesis aims to analyse both election campaigns and find the differences in what and how they differed. The campaigns are analysed based on the pre-election situation, main themes, chosen marketing strategies, Facebook activity and campaign financing. In the theoretical part, the concepts of political marketing and political campaigns are introduced. Political marketing is introduced through its definition, development, chosen tools, and political branding. Inthe case of political campaigns, the thesis deals with three types of campaigns, which are electoral, negative, and permanent. In the analytical part, the thesis focuses on the ANO movement and its political marketing - its specifics and tools. The key part of this thesis is represented by chapters dealing with the two election campaigns of ANO, i.e., the 2017 and 2021 campaigns. Subsequently, a comparison of both analysed campaigns is made. It was found that in 2017 ANO used less negative campaigning, while in 2021 its representation was already more visible. The number of election spots and activity of Andrej Babiš on Facebook also increased.
Klíčová slova
politický marketing, volební kampaň, hnutí ANO, Andrej Babiš, parlamentní volby, Poslanecká sněmovna
Klíčová slova v angličtině
political marketing, election campaign, ANO movement, Andrej Babiš, parliamentary elections, Chamber of Deputies
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je politický marketing hnutí ANO ve volbách do Poslanecké sněmovny 2017 a 2021. Práce si klade za cíl analyzovat obě volební kampaně a najít rozdíly, v čem a jak se lišily. Kampaně jsou analyzovány na základě předvolební situaci, hlavních témat, vybraných marketingových strategií, aktivity na Facebooku a financování kampaní. V teoretické části jsou uvedeny pojmy politický marketing a politické kampaně. Politický marketing je představen skrze jeho definici, vývoj, vybrané nástroje a politický branding. V případě politických kampaní se práce zabývá třemi typy kampaní, kterými jsou volební, negativní a permanentní. V analytické části se práce soustředí na hnutí ANO a jeho politický marketing - jeho specifika a nástroje. Klíčovou část této práce představují kapitoly zabývající se oběma volebními kampaněmi ANO, tedy kampaněmi v roce 2017 a 2021. Následně je provedena komparace obou analyzovaných kampaní. Bylo zjištěno, že v roce 2017 ANO méně používalo negativní kampaň, zatímco v roce 2021 už její zastoupení bylo viditelnější. Také se zvýšil počet volebních spotů i aktivita Andreje Babiše na Facebooku.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the political marketing of the ANO movement in the 2017 and 2021 elections to the Chamber of Deputies. The thesis aims to analyse both election campaigns and find the differences in what and how they differed. The campaigns are analysed based on the pre-election situation, main themes, chosen marketing strategies, Facebook activity and campaign financing. In the theoretical part, the concepts of political marketing and political campaigns are introduced. Political marketing is introduced through its definition, development, chosen tools, and political branding. Inthe case of political campaigns, the thesis deals with three types of campaigns, which are electoral, negative, and permanent. In the analytical part, the thesis focuses on the ANO movement and its political marketing - its specifics and tools. The key part of this thesis is represented by chapters dealing with the two election campaigns of ANO, i.e., the 2017 and 2021 campaigns. Subsequently, a comparison of both analysed campaigns is made. It was found that in 2017 ANO used less negative campaigning, while in 2021 its representation was already more visible. The number of election spots and activity of Andrej Babiš on Facebook also increased.
Klíčová slova
politický marketing, volební kampaň, hnutí ANO, Andrej Babiš, parlamentní volby, Poslanecká sněmovna
Klíčová slova v angličtině
political marketing, election campaign, ANO movement, Andrej Babiš, parliamentary elections, Chamber of Deputies
Zásady pro vypracování
Tématem mé bakalářské práce je politický marketing hnutí ANO ve volbách do Poslanecké sněmovny 2017 a 2021. Práce si klade za cíl analyzovat marketingové strategie hnutí ANO při obou těchto volbách a najít rozdíly, v čem a jak se lišily volební kampaně hnutí ANO před těmito volbami na základě příspěvků na sociální síti Facebook, vybraných témat, volebního programu, využití marketingových strategií, jejich financování. V teoretické části bude uveden pojem politický marketing a politické kampaně. Dále zde budou rozebrány nástroje politického marketingu. V analytické části se práce zaměří na jednotlivé nástroje v politické kampani v roce 2017 a 2021, které hnutí ANO použilo, a následně bude udělána jejich komparace.
Zásady pro vypracování
Tématem mé bakalářské práce je politický marketing hnutí ANO ve volbách do Poslanecké sněmovny 2017 a 2021. Práce si klade za cíl analyzovat marketingové strategie hnutí ANO při obou těchto volbách a najít rozdíly, v čem a jak se lišily volební kampaně hnutí ANO před těmito volbami na základě příspěvků na sociální síti Facebook, vybraných témat, volebního programu, využití marketingových strategií, jejich financování. V teoretické části bude uveden pojem politický marketing a politické kampaně. Dále zde budou rozebrány nástroje politického marketingu. V analytické části se práce zaměří na jednotlivé nástroje v politické kampani v roce 2017 a 2021, které hnutí ANO použilo, a následně bude udělána jejich komparace.
Seznam doporučené literatury
Bradová, Eva. 2005. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.
Cupalová, Marcela. 2013. Politický marketing a managment v moderní společnosti. In: Bohumil Štědroň a kol., Politika a politický marketing. Praha: C. H. Beck.
Eibl, Otto, Miloš Gregor. 2019. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2017. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Gregor, Miloš, Alena Macková. 2014. Předvolební kampaně 2013: Prohloubení trendů, nebo nástup nových?. In: Havlík, Vlastimil, Volby do Poslanecké sněmovny 2013. Brno: Munipress.
Kopeček, Lubomír, Vít Hloušek, Roman Chytilek, Petra Svačinová. 2018. Já platím, já rozhoduji!: političtí podnikatelé a jejich strany. Brno: ve spolupráci s Masarykovou univerzitou vydalo nakladatelství B&P Publishing.
Bradová, Eva. 2005. Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.
Cupalová, Marcela. 2013. Politický marketing a managment v moderní společnosti. In: Bohumil Štědroň a kol., Politika a politický marketing. Praha: C. H. Beck.
Eibl, Otto, Miloš Gregor. 2019. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2017. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Gregor, Miloš, Alena Macková. 2014. Předvolební kampaně 2013: Prohloubení trendů, nebo nástup nových?. In: Havlík, Vlastimil, Volby do Poslanecké sněmovny 2013. Brno: Munipress.
Kopeček, Lubomír, Vít Hloušek, Roman Chytilek, Petra Svačinová. 2018. Já platím, já rozhoduji!: političtí podnikatelé a jejich strany. Brno: ve spolupráci s Masarykovou univerzitou vydalo nakladatelství B&P Publishing.
V úvodu student představil hlavní parametry, obsah, cíle práce a motivaci k napsání práce. Práce se zaměřovala na tématiku volebních kampaní. Autor analyzoval dva případy volebních kampaní. Následně student hovořil také o výsledcích, ke kterým v rámci své práce dospěl. Následně byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Vedoucí práce za problematickou označila strukturu práce. Teoretické ukotvení je dle jejího popisu pouze povrchní. Student se zaměřuje na příliš mnoho oblastí, přičemž ani jedna z nich není řádně popsána a rozvedena. Oponentka zmínila nedostatky práce. Problémovou byla teoretická část práce, která dostatečně nepokrývala tři zkoumaná témata. Za nelogickou označila rozšíření tématu financování kampaní. Zcela nedostatečným byl následně závěr práce. Student následně reagoval na jednotlivé nedostatky zmíněné v rámci obou posudků. Cílem byla analýza více kritérií, aby byly přiblíženy jednotlivé kampaně. Srovnání bylo provedeno podle programů stran, vizuálů na sociálních sítích, billboardech či knihách a dopisech Andreje Babiše. V analýze pracoval zejména s volebními programy, které mezi jednotlivými volbami srovnával. Počet sdílení je dle studenta dobrým indikátorem zájmu voličů. Souvislost brandingu a financování kampaně vidí student v roli předsedy strany. Oponentka dodala, že jako problematické se nejeví důležitost jednotlivých tematických oblastí studentovy práce, nýbrž nedostatečné teoretické a praktické zpracování každé z nich. Zároveň v práci absentovala zdůvodnění zvolení Andreje Babiše jako hlavního bodu zájmu či časové ukotvení práce. Komise se dále dotázala na limity využívání ceny hlasu a mandátu, který autor v práci používá. Student zmínil důležitost založenou na finančních výhodách Andreje Babiše.
Práce prošla kontrolou v systému Theses a nejedná se o plagiát.