Bakalářská práce sleduje znalost české variety těšínského nářečí "po naszymu"
u mladé generace. V první části je reflektována odborná literatura týkající se stratifikace češtiny, dialektologie a regionu těšínského Slezska. Druhá část se zabývá analýzou materiálu z dotazníků. Analýza je rozdělena na analýzu všech dotazníků bez rozdílů, na analýzu podle původu rodičů, a analýzu podle věku. Z výzkumu vyplývá, že nejčastěji používají nářečí generace prarodičů a rodičů. Respondenti nářečí sice rozumí, ale aktivně jej neovládají. Data z dotazníků dále ukázala, že původ rodičů může mít vliv na znalost nářečí mladé generace, ale malý věkový rozdíl mezi 15letými a 19letými respondenty ne.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis traces the knowledge of the Czech variety of the Těšín dialect
"po naszymu" among the young generation. In the first part, the scienfic literature on the stratification of Czech, dialectology and the region of Těšín Silesia is reflected. The second part deals with the analysis of the questionnaire material. The case-study is divided into an analysis of all questionnaires without differences, an analysis by parents' origin, and an analysis by age. The research shows that the dialect is most frequently used by the grandparents' and parents' generations. Respondents understand the dialect but do not actively use it. The questionnaire data also showed that the origin of parents may influence the dialect knowledge of the younger generation, but the small age difference between the 15-year-old and 19-year-old respondents does not.
Klíčová slova
těšínské Slezsko, nářečí, dialektologie, "po naszymu", případová studie, původ rodičů
Klíčová slova v angličtině
Těšín Silesia, dialect, dialectology, "po nasyzmu", case study, parents' origin
Rozsah průvodní práce
71 s. (98 082 znaků), iii s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sleduje znalost české variety těšínského nářečí "po naszymu"
u mladé generace. V první části je reflektována odborná literatura týkající se stratifikace češtiny, dialektologie a regionu těšínského Slezska. Druhá část se zabývá analýzou materiálu z dotazníků. Analýza je rozdělena na analýzu všech dotazníků bez rozdílů, na analýzu podle původu rodičů, a analýzu podle věku. Z výzkumu vyplývá, že nejčastěji používají nářečí generace prarodičů a rodičů. Respondenti nářečí sice rozumí, ale aktivně jej neovládají. Data z dotazníků dále ukázala, že původ rodičů může mít vliv na znalost nářečí mladé generace, ale malý věkový rozdíl mezi 15letými a 19letými respondenty ne.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis traces the knowledge of the Czech variety of the Těšín dialect
"po naszymu" among the young generation. In the first part, the scienfic literature on the stratification of Czech, dialectology and the region of Těšín Silesia is reflected. The second part deals with the analysis of the questionnaire material. The case-study is divided into an analysis of all questionnaires without differences, an analysis by parents' origin, and an analysis by age. The research shows that the dialect is most frequently used by the grandparents' and parents' generations. Respondents understand the dialect but do not actively use it. The questionnaire data also showed that the origin of parents may influence the dialect knowledge of the younger generation, but the small age difference between the 15-year-old and 19-year-old respondents does not.
Klíčová slova
těšínské Slezsko, nářečí, dialektologie, "po naszymu", případová studie, původ rodičů
Klíčová slova v angličtině
Těšín Silesia, dialect, dialectology, "po nasyzmu", case study, parents' origin
Zásady pro vypracování
1. rešerše sekundární literatury, 2. komentář k sekundární literatuře, 3. překlad a analýza autentického textu (píseň místní hudební skupiny), 4. sestavení dotazníku a terénní výzkum (místní střední školy), 5. analýza dat případové studie, 6. závěry a stanovení hypotézy pro případný příští výzkum
Zásady pro vypracování
1. rešerše sekundární literatury, 2. komentář k sekundární literatuře, 3. překlad a analýza autentického textu (píseň místní hudební skupiny), 4. sestavení dotazníku a terénní výzkum (místní střední školy), 5. analýza dat případové studie, 6. závěry a stanovení hypotézy pro případný příští výzkum
4. Český jazykový atlas 1–6 [online] (1992–2011). Praha a Brno: Ústav pro jazyk český AV ČR. Dostupné z: http://cja.ujc.cas.cz/e-cja/.
5. KLOFEROVÁ, Stanislava a Milena ŠIPKOVÁ, ed. Život ve slovech, slova v životě: procházka labyrintem českých nářečí. Praha: NLN, 2018. ISBN isbn978-80-7422-657-1.
4. Český jazykový atlas 1–6 [online] (1992–2011). Praha a Brno: Ústav pro jazyk český AV ČR. Dostupné z: http://cja.ujc.cas.cz/e-cja/.
5. KLOFEROVÁ, Stanislava a Milena ŠIPKOVÁ, ed. Život ve slovech, slova v životě: procházka labyrintem českých nářečí. Praha: NLN, 2018. ISBN isbn978-80-7422-657-1.