- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Metodické návrhy pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci webových a mobilních aplikací
Hlavní téma v angličtině
Methodological proposal for teaching computer science at the second stage of elementary school with a focus on the implementation of web and mobile applications
Název dle studenta
Metodické návrhy pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci webových a mobilních aplikací
Název dle studenta v angličtině
Methodological proposal for teaching computer science at the second stage of elementary school with a focus on the implementation of web and mobile applications
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou metodických návrhů, které jsou zaměřeny na implementaci webových a mobilních aplikací do výuky informatiky na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce se zaměřuje na vzdělávací oblast Informatika a pojednává o změnách, které proběhly v rámci revize RVP ZV. Dále se práce zabývá metodami výuky, organizačními formami výuky a didaktickými prostředky, které jsou obsaženy v metodických návrzích v praktické části práce. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována charakteristice mobilních a webových aplikací. Praktická část je zaměřena již na samotnou tvorbu metodických návrhů, ale také na dílčí cíl diplomové práce, kterým je výzkumné šetření týkající se řešené problematiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the creation of methodological proposals that are focused on the implementation of web and mobile applications in the teaching of computer science at the second stage of primary schools. The theoretical part of the thesis focuses on the educational area of Informatics and discusses the changes that have taken place within the revision of the FEP BE. Furthermore, the work deals with teaching methods, organizational forms of teaching and teaching aids, which are included in the methodological proposals in the practical part of the work. The last chapter of the theoretical part of the work is devoted to the characteristics of mobile and web applications. The practical part is focused on the creation of methodological proposals, but also on the partial goal of the thesis, which is a research survey on the issues addressed.
Methodical proposals, informatics, mobile application, web applications.
Rozsah průvodní práce
86 s. (116 350 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou metodických návrhů, které jsou zaměřeny na implementaci webových a mobilních aplikací do výuky informatiky na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce se zaměřuje na vzdělávací oblast Informatika a pojednává o změnách, které proběhly v rámci revize RVP ZV. Dále se práce zabývá metodami výuky, organizačními formami výuky a didaktickými prostředky, které jsou obsaženy v metodických návrzích v praktické části práce. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována charakteristice mobilních a webových aplikací. Praktická část je zaměřena již na samotnou tvorbu metodických návrhů, ale také na dílčí cíl diplomové práce, kterým je výzkumné šetření týkající se řešené problematiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the creation of methodological proposals that are focused on the implementation of web and mobile applications in the teaching of computer science at the second stage of primary schools. The theoretical part of the thesis focuses on the educational area of Informatics and discusses the changes that have taken place within the revision of the FEP BE. Furthermore, the work deals with teaching methods, organizational forms of teaching and teaching aids, which are included in the methodological proposals in the practical part of the work. The last chapter of the theoretical part of the work is devoted to the characteristics of mobile and web applications. The practical part is focused on the creation of methodological proposals, but also on the partial goal of the thesis, which is a research survey on the issues addressed.
Methodical proposals, informatics, mobile application, web applications.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelenou sadu metodických návrhů pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci webových a mobilních aplikací. Teoretická část práce se bude zabývat problematikou výukových metod, organizačních forem, digitální gramotnosti a informatického myšlení. Také zde budou představeny vybrané webové a mobilní aplikace využitelné při výuce informatiky. Praktická část práce bude zaměřena na samotnou tvorbu metodických návrhů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit ucelenou sadu metodických návrhů pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci webových a mobilních aplikací. Teoretická část práce se bude zabývat problematikou výukových metod, organizačních forem, digitální gramotnosti a informatického myšlení. Také zde budou představeny vybrané webové a mobilní aplikace využitelné při výuce informatiky. Praktická část práce bude zaměřena na samotnou tvorbu metodických návrhů.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178- 253-X.
LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN, 1986. ISBN neuvedeno.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
FRIEDMANN, Zdeněk, ed. Svět digitálních technologií. Praha: Raabe, c2011-2012. Dobrá škola. ISBN 978-80-86307-02-2.
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách: Tematická zpráva[online]. Praha: Česká školní inspekce, 2017. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/tz_digitechnologie/html5/index.html?&locale=CSY
Altuna, Jon & Lareki, Arkaitz. (2015). Analysis of the Use of Digital Technologies in Schools That Implement Different Learning Theories. Journal of Educational Computing Research. 52. 183-204. 10.1177/0735633115597869.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178- 253-X.
LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN, 1986. ISBN neuvedeno.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
PECINA, P., ZORMANOVÁ, L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
FRIEDMANN, Zdeněk, ed. Svět digitálních technologií. Praha: Raabe, c2011-2012. Dobrá škola. ISBN 978-80-86307-02-2.
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách: Tematická zpráva[online]. Praha: Česká školní inspekce, 2017. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/tz_digitechnologie/html5/index.html?&locale=CSY
Altuna, Jon & Lareki, Arkaitz. (2015). Analysis of the Use of Digital Technologies in Schools That Implement Different Learning Theories. Journal of Educational Computing Research. 52. 183-204. 10.1177/0735633115597869.