Bakalářská práce je zaměřena především na tvorbu didaktické sbírky plodů jako pomůcky do vyučování. Teoretická část je zaměřena na anatomickou a morfologickou stavbu plodů, jejich klasifikaci dle různých kritérií, využití, šíření a rekordy mezi plody. Praktická část zahrnuje tvorbu didaktické sbírky plodů, která doplňuje existující sbírku plodů v herbáři na Katedře botaniky. Za pomocí fotodokumentace plodů byla vytvořena obrazová prezentace, která může sloužit jako praktická pomůcka do výuky nebo inspirace pro učitele základních a středních škol. Součástí praktické části je také rešerše vybraných učebnic dle obsahu informací o plodech, která bude nápomocná učitelům pro výběr vhodné učebnice biologie či přírodopisu do výuky.
Anotace v angličtině
The Bachelor s thesis is mainly focused on creating a didactic collection of fruits as an aid for teaching. The theoretical part focuses on the anatomical and morphological structure of the fruits, their classification according to different criteria, use, spread and records among the fruits. The practical part involves the creation of a didactic collection of fruits, which complements the existing collection of fruits in the herbarium at the Department of Botany. Using photo documentation of the fruit, a pictorial presentation has been created. This presentation can serve as a practical aid for teaching or inspiration for primary and secondary school teachers. The practical part also includes recherche of selected textbooks according to the content of information about the fruits. This part will assist teachers in selecting a suitable biology or science textbook for teaching at school.
Klíčová slova
plody, semena, sbírka plodů, krytosemenné rostliny, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
fruit, seeds, fruit collection, angiosperms, worksheet
Rozsah průvodní práce
156
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena především na tvorbu didaktické sbírky plodů jako pomůcky do vyučování. Teoretická část je zaměřena na anatomickou a morfologickou stavbu plodů, jejich klasifikaci dle různých kritérií, využití, šíření a rekordy mezi plody. Praktická část zahrnuje tvorbu didaktické sbírky plodů, která doplňuje existující sbírku plodů v herbáři na Katedře botaniky. Za pomocí fotodokumentace plodů byla vytvořena obrazová prezentace, která může sloužit jako praktická pomůcka do výuky nebo inspirace pro učitele základních a středních škol. Součástí praktické části je také rešerše vybraných učebnic dle obsahu informací o plodech, která bude nápomocná učitelům pro výběr vhodné učebnice biologie či přírodopisu do výuky.
Anotace v angličtině
The Bachelor s thesis is mainly focused on creating a didactic collection of fruits as an aid for teaching. The theoretical part focuses on the anatomical and morphological structure of the fruits, their classification according to different criteria, use, spread and records among the fruits. The practical part involves the creation of a didactic collection of fruits, which complements the existing collection of fruits in the herbarium at the Department of Botany. Using photo documentation of the fruit, a pictorial presentation has been created. This presentation can serve as a practical aid for teaching or inspiration for primary and secondary school teachers. The practical part also includes recherche of selected textbooks according to the content of information about the fruits. This part will assist teachers in selecting a suitable biology or science textbook for teaching at school.
Klíčová slova
plody, semena, sbírka plodů, krytosemenné rostliny, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
fruit, seeds, fruit collection, angiosperms, worksheet
Zásady pro vypracování
1) Vypracování literární rešerše k zadanému tématu (charakteristika plodu – rozdělení plodů, morfologie, anatomie, funkce a jejich využití; využití didaktických sbírek přírodnin ve výuce; současné poznatky o konzervační biologii rostlin a přípravě sbírek suchých i dužnatých plodů).
2) Rešerše učebnic pro základní školy a střední školy s cílem sestavení seznamu vybraných plodů vhodných pro demonstraci při výuce biologie.
3) Sběr vybraných plodů, preparace a konzervace.
4) Kompletace sbírky a začlenění do herbáře katedry botaniky OL včetně vytvoření fotodokumentace plodů a vytvoření elektronického atlasu.
5) Didaktické zpracování tématu se zaměřením na tvorbu didaktické hry pro výuku tématu plod pro ZŠ a SŠ.
6) Shrnutí výsledků a jejich interpretace.
7) Zpracování bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1) Vypracování literární rešerše k zadanému tématu (charakteristika plodu – rozdělení plodů, morfologie, anatomie, funkce a jejich využití; využití didaktických sbírek přírodnin ve výuce; současné poznatky o konzervační biologii rostlin a přípravě sbírek suchých i dužnatých plodů).
2) Rešerše učebnic pro základní školy a střední školy s cílem sestavení seznamu vybraných plodů vhodných pro demonstraci při výuce biologie.
3) Sběr vybraných plodů, preparace a konzervace.
4) Kompletace sbírky a začlenění do herbáře katedry botaniky OL včetně vytvoření fotodokumentace plodů a vytvoření elektronického atlasu.
5) Didaktické zpracování tématu se zaměřením na tvorbu didaktické hry pro výuku tématu plod pro ZŠ a SŠ.
6) Shrnutí výsledků a jejich interpretace.
7) Zpracování bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1) Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu (1994): Praha: Univerzita Karlova, Fakulta přírodovědecká. 184 s., 4.
2) DICKISON W. C. (2000): Integrative Plant Anatomy. Harcourt, Academic Press, San Diego, London, Tokyo.
3) HEJNÝ S., SLAVÍK B. [eds.] (1988): Květena České socialistické republiky 1. (a další díly). Academia, Praha. HENDRYCH R. (1979): Systém a evoluce vyšších rostlin. SPN, Praha.
4) HROUDA L. (2008): Změny ve fylogenetické klasifikaci cévnatých rostlin. (http://botany.cz/cs/fylogeneticka-klasifikace-rostlin/).
5) KALHOUS Z., OBST, O. a kol. (2009): Školní didaktika. Portál, Praha.
6) KUBÁT K. et al. [eds.] (2019): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.
7) NOVÁK J., SKALICKÝ M. (2008): Botanika. - Powerprint, Praha.
8) RAVEN P. H., EVERT R. F. et EICHHORN S. E. (1999): Biology of Plants. W. H. Freeman and Company, New York.
9) SLAVÍKOVÁ Z. (2002): Morfologie rostlin. Univerzita Karlova, Praha.
10) VINTER V. (2009): Rostliny pod mikroskopem (Základy anatomie cévnatých rostlin). Univerzita Palackého, Olomouc.
11) VINTER V., MACHÁČKOVÁ P. (2013): Základy morfologie cévnatých rostlin. - Univerzita Palackého, Olomouc.
12) VOTRUBOVÁ O. (2001): Anatomie rostlin. Univerzita Karlova, Karolinum, Praha.
13) VOTRUBOVÁ O., OPATRNÁ J. et BENEŠ K. (2001): Základní slovník rostlinné anatomie I VI. Živa, Academia, (1 6), Praha.
Seznam doporučené literatury
1) Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu (1994): Praha: Univerzita Karlova, Fakulta přírodovědecká. 184 s., 4.
2) DICKISON W. C. (2000): Integrative Plant Anatomy. Harcourt, Academic Press, San Diego, London, Tokyo.
3) HEJNÝ S., SLAVÍK B. [eds.] (1988): Květena České socialistické republiky 1. (a další díly). Academia, Praha. HENDRYCH R. (1979): Systém a evoluce vyšších rostlin. SPN, Praha.
4) HROUDA L. (2008): Změny ve fylogenetické klasifikaci cévnatých rostlin. (http://botany.cz/cs/fylogeneticka-klasifikace-rostlin/).
5) KALHOUS Z., OBST, O. a kol. (2009): Školní didaktika. Portál, Praha.
6) KUBÁT K. et al. [eds.] (2019): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.
7) NOVÁK J., SKALICKÝ M. (2008): Botanika. - Powerprint, Praha.
8) RAVEN P. H., EVERT R. F. et EICHHORN S. E. (1999): Biology of Plants. W. H. Freeman and Company, New York.
9) SLAVÍKOVÁ Z. (2002): Morfologie rostlin. Univerzita Karlova, Praha.
10) VINTER V. (2009): Rostliny pod mikroskopem (Základy anatomie cévnatých rostlin). Univerzita Palackého, Olomouc.
11) VINTER V., MACHÁČKOVÁ P. (2013): Základy morfologie cévnatých rostlin. - Univerzita Palackého, Olomouc.
12) VOTRUBOVÁ O. (2001): Anatomie rostlin. Univerzita Karlova, Karolinum, Praha.
13) VOTRUBOVÁ O., OPATRNÁ J. et BENEŠ K. (2001): Základní slovník rostlinné anatomie I VI. Živa, Academia, (1 6), Praha.