Diplomová práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka v oblasti sociálně právní ochrany dětí. Hlavním cílem práce je zjistit a zmapovat, jak sociální pracovníci vnímají a prožívají svojí profesní roli. Práce představuje profesi sociálního pracovníka a je rozdělena do dvou částí a to na část teoretickou a praktickou.
První část obsahuje základní pojmy sociální práce a definici sociálního pracovníka působícího v sociálně právní ochraně dětí. Druhá kapitola teoretické části se zabývá psychickými procesy člověka - vnímání, prožívání, myšlení, emoce, motivaci a také definuje pojem stres a syndrom vyhoření. Třetí kapitola je věnována rodině a její problematice. Čtvrtá část se zabývá sociálně právní ochranou dětí, vymezuje a popisuje příslušné orgány sociálně právní ochrany dětí a další zařízení poskytující sociálně právní ochranu dětem, zabývá se případovou konferencí, agendou sociálně právní ochrany dětí, spisovou dokumentací a základními kompetencemi sociálního pracovníka. V závěru teoretické části jsou uvedeny druhy náhradní péče, kdy pátá kapitola popisuje náhradní rodinnou péči a šestá kapitola ústavní výchovu. Sedmá kapitola zahajuje praktickou část, která je realizována za pomoci kvalitativního výzkumu formou rozhovoru s cílem zmapovat celkové vnímaní a prožívání sociálních pracovníků při výkonu své profese. Praktická část obsahuje výzkumnou strategii, vhodný výběr výzkumného vzorku, metodu sběru dat a její následnou analýzu spolu s interpretační částí získaných dat a s vyhodnocením celkového výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the role of social worker in the field of social legal protection of children.
The main objective of the thesis is to find out and map how social workers perceive and experience their professional role. The thesis represents the profession of social worker and is divided into two parts, theoretical and practical. The first part contains the basic concepts of social work and the definition of a social worker operating in the social legal protection of children. The second chapter of the theoretical part deals with the psychological processes of a person - perception, experience, thinking, emotions, motivation and also defines the concept of stress and burnout syndrome. The third chapter is devoted to the family and its problems. The fourth part deals with the social legal protection of children, defines and describes the relevant bodies of social legal protection of children and other institutions providing social legal protection to children, deals with the case conference, the agenda of social legal protection of children, the file documentation and the basic competences of the social worker. At the end of the theoretical part are presented types of substitute care, where the fifth chapter describes the substitute family care and the sixth chapter describes institutional education. The seventh chapter begins the practical part, which is realized using qualitative research in the form of interview (interview) with the aim to map the overall perception and experience of social workers in the performance of their profession. The practical part contains the research strategy, the appropriate selection of the research sample, the method of data collection and its subsequent analysis together with the interpretation part of the obtained data and the evaluation of the overall research.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální pracovník, sociálně právní ochrana dětí, rodina, rodičovská odpovědnost, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, vnímaní, prožívání, city, emoce.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social worker, social legal protection of children, family, parental responsibility, substitute family care, institutional education, perception, experience feelings, emotions.
Rozsah průvodní práce
93 s. (121 480 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka v oblasti sociálně právní ochrany dětí. Hlavním cílem práce je zjistit a zmapovat, jak sociální pracovníci vnímají a prožívají svojí profesní roli. Práce představuje profesi sociálního pracovníka a je rozdělena do dvou částí a to na část teoretickou a praktickou.
První část obsahuje základní pojmy sociální práce a definici sociálního pracovníka působícího v sociálně právní ochraně dětí. Druhá kapitola teoretické části se zabývá psychickými procesy člověka - vnímání, prožívání, myšlení, emoce, motivaci a také definuje pojem stres a syndrom vyhoření. Třetí kapitola je věnována rodině a její problematice. Čtvrtá část se zabývá sociálně právní ochranou dětí, vymezuje a popisuje příslušné orgány sociálně právní ochrany dětí a další zařízení poskytující sociálně právní ochranu dětem, zabývá se případovou konferencí, agendou sociálně právní ochrany dětí, spisovou dokumentací a základními kompetencemi sociálního pracovníka. V závěru teoretické části jsou uvedeny druhy náhradní péče, kdy pátá kapitola popisuje náhradní rodinnou péči a šestá kapitola ústavní výchovu. Sedmá kapitola zahajuje praktickou část, která je realizována za pomoci kvalitativního výzkumu formou rozhovoru s cílem zmapovat celkové vnímaní a prožívání sociálních pracovníků při výkonu své profese. Praktická část obsahuje výzkumnou strategii, vhodný výběr výzkumného vzorku, metodu sběru dat a její následnou analýzu spolu s interpretační částí získaných dat a s vyhodnocením celkového výzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the role of social worker in the field of social legal protection of children.
The main objective of the thesis is to find out and map how social workers perceive and experience their professional role. The thesis represents the profession of social worker and is divided into two parts, theoretical and practical. The first part contains the basic concepts of social work and the definition of a social worker operating in the social legal protection of children. The second chapter of the theoretical part deals with the psychological processes of a person - perception, experience, thinking, emotions, motivation and also defines the concept of stress and burnout syndrome. The third chapter is devoted to the family and its problems. The fourth part deals with the social legal protection of children, defines and describes the relevant bodies of social legal protection of children and other institutions providing social legal protection to children, deals with the case conference, the agenda of social legal protection of children, the file documentation and the basic competences of the social worker. At the end of the theoretical part are presented types of substitute care, where the fifth chapter describes the substitute family care and the sixth chapter describes institutional education. The seventh chapter begins the practical part, which is realized using qualitative research in the form of interview (interview) with the aim to map the overall perception and experience of social workers in the performance of their profession. The practical part contains the research strategy, the appropriate selection of the research sample, the method of data collection and its subsequent analysis together with the interpretation part of the obtained data and the evaluation of the overall research.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální pracovník, sociálně právní ochrana dětí, rodina, rodičovská odpovědnost, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, vnímaní, prožívání, city, emoce.
Klíčová slova v angličtině
Social work, social worker, social legal protection of children, family, parental responsibility, substitute family care, institutional education, perception, experience feelings, emotions.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a pramenů k tématu - květen - červen 2022.
2. Návrh osnovy teoretické části práce - květen - červen 2022.
3. Vypracování teroretické části práce - srpen- září 2022.
4. Návrh osnovy prakticé části práce - září 2022.
5. Vypracování praktické části práce - výzkum, zpracování výsledků - říjen - prosinec 2022.
6. Korektura práce - leden-únor 2023.
7. Odevzdání práce - březen 2023.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a pramenů k tématu - květen - červen 2022.
2. Návrh osnovy teoretické části práce - květen - červen 2022.
3. Vypracování teroretické části práce - srpen- září 2022.
4. Návrh osnovy prakticé části práce - září 2022.
5. Vypracování praktické části práce - výzkum, zpracování výsledků - říjen - prosinec 2022.
6. Korektura práce - leden-únor 2023.
7. Odevzdání práce - březen 2023.
Seznam doporučené literatury
ŠPECIÁNOVÁ ŠÁRKA.,2007. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha 7. ISBN 978-80-86991-27-6.
MALÍK HOLASOVÁ, V., 2014. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, s. 160. ISBN 978- 80-247-4315-8.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2012. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 192 s. ISBN 978-80-247-4317-2.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál
MATOUŠEK, O., Pazlarová, H. 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí. Praha: Univerzita Karlova 13.
Seznam doporučené literatury
ŠPECIÁNOVÁ ŠÁRKA.,2007. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha 7. ISBN 978-80-86991-27-6.
MALÍK HOLASOVÁ, V., 2014. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, s. 160. ISBN 978- 80-247-4315-8.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2012. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 192 s. ISBN 978-80-247-4317-2.
MATOUŠEK, O. 2003. Slovník sociální práce. Praha: Portál
MATOUŠEK, O., Pazlarová, H. 2016. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí. Praha: Univerzita Karlova 13.