Diplomová práce se zabývá důvody umístění adolescentů do výchovného ústavu. V teoretické části práce popisuje pojem adolescence, vývoj adolescenta. Vymezuje také rizikové chování adolescentů a faktory, které jej mohou v rizikovém způsobu chování ovlivňovat. Zaměřuje se také na výchovný ústav, jeho funkce, příčiny umístění apod.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumnému šetření, které bylo realizováno formou kazuistik. Praktická část analyzuje příčiny umístění mládeže do výchovného ústavu a snaží se prokázat, že hlavní příčinou umístění mládeže do výchovného ústavu je patologické rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the reasons for placing adolescents in educational institutions. The theoretical part of the work describes the concept of adolescence, the development of an adolescent. It also defines risky behavior of adolescents and factors that may influence them in risky behavior. It also focuses on the educational institution, its functions, reasons for placement, etc.
The practical part is dedicated to qualitative research investigation, which was carried out in the form of case studies. The practical part analyzes the causes of placing young people in educational institutions and tries to demonstrate that the main cause of placing young people in educational institutions is a pathological family environment.
Adolescence, risk behavior, causes of the placement, family, institutional care, educational institution, measures, addictive substances, misconduct, case study.
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá důvody umístění adolescentů do výchovného ústavu. V teoretické části práce popisuje pojem adolescence, vývoj adolescenta. Vymezuje také rizikové chování adolescentů a faktory, které jej mohou v rizikovém způsobu chování ovlivňovat. Zaměřuje se také na výchovný ústav, jeho funkce, příčiny umístění apod.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumnému šetření, které bylo realizováno formou kazuistik. Praktická část analyzuje příčiny umístění mládeže do výchovného ústavu a snaží se prokázat, že hlavní příčinou umístění mládeže do výchovného ústavu je patologické rodinné prostředí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the reasons for placing adolescents in educational institutions. The theoretical part of the work describes the concept of adolescence, the development of an adolescent. It also defines risky behavior of adolescents and factors that may influence them in risky behavior. It also focuses on the educational institution, its functions, reasons for placement, etc.
The practical part is dedicated to qualitative research investigation, which was carried out in the form of case studies. The practical part analyzes the causes of placing young people in educational institutions and tries to demonstrate that the main cause of placing young people in educational institutions is a pathological family environment.
Adolescence, risk behavior, causes of the placement, family, institutional care, educational institution, measures, addictive substances, misconduct, case study.
Zásady pro vypracování
OBSAH
1. KAPITOLA: Vymezení základních pojmů
2. KAPITOLA: Příčiny rizikového chování mládeže
3. KAPITOLA: Klient výchovného ústavu
4. KAPITOLA: Prevence rizikového chování
5. KAPITOLA: Výchovný ústav, Nový Jičín
6. KAPITOLA: Výzkumné šetření – případové studie
Téma práce:
Příčiny umístění mládeže do výchovného ústavu
Kvalitativní výzkumné cíle:
Hlavní výzkumný cíl:
Analyzovat, že hlavní příčinou, kvůli které je mládež umísťována do výchovného ústavu je dysfunkční rodinné prostředí.
Dílčí výzkumné cíle:
Analyzovat další příčiny, které vedly k umístění mládeže do VÚ.
Zhodnotit, zda výchovné ústavy plní svou funkci.
Vysvětlit úlohu výchovného ústavu v Novém Jičíně.
Popsat hlavní charakteristiky klienta výchovného ústavu.
Metoda výzkumu:
Zvolila jsem si kvalitativní výzkum, kdy výzkumným nástrojem budou případové studie šesti chlapců umístěných ve výchovném ústavu. Pro zjištění informací o klientech použiji tyto zdroje dat: rozhovor s klientem, pozorování klienta při rozhovorech, analýzu dokumentů, spisovou dokumentaci. V diplomové práci budou klienti uvedeni pod fiktivními jmény.
Zásady pro vypracování
OBSAH
1. KAPITOLA: Vymezení základních pojmů
2. KAPITOLA: Příčiny rizikového chování mládeže
3. KAPITOLA: Klient výchovného ústavu
4. KAPITOLA: Prevence rizikového chování
5. KAPITOLA: Výchovný ústav, Nový Jičín
6. KAPITOLA: Výzkumné šetření – případové studie
Téma práce:
Příčiny umístění mládeže do výchovného ústavu
Kvalitativní výzkumné cíle:
Hlavní výzkumný cíl:
Analyzovat, že hlavní příčinou, kvůli které je mládež umísťována do výchovného ústavu je dysfunkční rodinné prostředí.
Dílčí výzkumné cíle:
Analyzovat další příčiny, které vedly k umístění mládeže do VÚ.
Zhodnotit, zda výchovné ústavy plní svou funkci.
Vysvětlit úlohu výchovného ústavu v Novém Jičíně.
Popsat hlavní charakteristiky klienta výchovného ústavu.
Metoda výzkumu:
Zvolila jsem si kvalitativní výzkum, kdy výzkumným nástrojem budou případové studie šesti chlapců umístěných ve výchovném ústavu. Pro zjištění informací o klientech použiji tyto zdroje dat: rozhovor s klientem, pozorování klienta při rozhovorech, analýzu dokumentů, spisovou dokumentaci. V diplomové práci budou klienti uvedeni pod fiktivními jmény.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Ilona. Problematické aspekty při aplikaci předběžného opatření a odnětí dítěte z péče rodičů. Právo a rodina, 2007, 12, 9.
ČESKO. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
ČESKO. Zákon č. 2018/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
ČESKO. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
GOTTFREDSON, C., Denise. Schools and delinquency. New York: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0521626293.
LANGMEIER, Josef a Zděněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství.Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0127-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ a kol. Podpora rodiny pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
SIMPSON, Richard & Nancy MUNDSCHENK. Inclusion and Students with Emotional and Behavioral Disorders. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2012. In BAKKEN, Jeffrey, Festus OBIAKOR & Anthony, ROTATORI. Behavioral Disorders: Practice Concerns and Students with EBD. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2012. ISBN 978-1- 78052-506-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Ilona. Problematické aspekty při aplikaci předběžného opatření a odnětí dítěte z péče rodičů. Právo a rodina, 2007, 12, 9.
ČESKO. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
ČESKO. Zákon č. 2018/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
ČESKO. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. [online]. /zakonyprolidi.cz/ [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:
GOTTFREDSON, C., Denise. Schools and delinquency. New York: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0521626293.
LANGMEIER, Josef a Zděněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství.Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0127-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ a kol. Podpora rodiny pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
SIMPSON, Richard & Nancy MUNDSCHENK. Inclusion and Students with Emotional and Behavioral Disorders. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2012. In BAKKEN, Jeffrey, Festus OBIAKOR & Anthony, ROTATORI. Behavioral Disorders: Practice Concerns and Students with EBD. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2012. ISBN 978-1- 78052-506-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.