Diplomová práce pojednává o problematice přechodu dítěte z období jeho předškolního vývoje a vyspívání do prvního ročníku základní školy a o následném procesu jeho adaptace na nové školní prostředí. Teoretická část systematicky přibližuje problematiku adaptace i její odraz v literatuře, vymezuje čtenáři základní pojmy, jež s adaptací úzce souvisí, charakterizuje předškolní vzdělávání, popisuje možnosti výběru základní školy včetně zápisu do prvního ročníku. Přibližuje kritéria školní zralosti žáka, její konkrétní oblasti, samotnou adaptaci v širších souvislostech. Praktickou aplikaci teorie představuje navazující případová studie. Ta je výsledkem výzkumu vybraného vzorku žáků, který probíhal osm týdnů na spolupracující základní škole v Olomouci. Zahrnoval širokou škálu položek s akcentem zejména na sociální oblast adaptace.
Anotace v angličtině
Anotace v angličtině: The diploma thesis deals with the issue of a child's transition from the period of its preschool development and maturity to the first year of elementary school and the subsequent process of adapting to the new school environment. The theoretical part systematically introduces the issue of adaptation, including its reflection in literature, defines basic concepts that are closely related to adaptation, characterizes preschool education, describes options for choosing a primary school, including enrollment in the first year. It presents the criteria for a student's school readiness, its specific areas, the adaptation itself, and broader contexts. The practical application of the theory is represented by a follow-up case study. It is the result of research conducted over eight weeks on a cooperating elementary school in Olomouc, focusing on a wide range of aspects, particularly in the social area of adaptation.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, školní připravenost, školní zralost, výběr školy, zápis do prvního ročníku, proces adaptace, adaptační problémy
Klíčová slova v angličtině
preschool education, school readiness, school maturity, options in choosing a school, school enrollment, process of adaptation, adaptation problems
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice přechodu dítěte z období jeho předškolního vývoje a vyspívání do prvního ročníku základní školy a o následném procesu jeho adaptace na nové školní prostředí. Teoretická část systematicky přibližuje problematiku adaptace i její odraz v literatuře, vymezuje čtenáři základní pojmy, jež s adaptací úzce souvisí, charakterizuje předškolní vzdělávání, popisuje možnosti výběru základní školy včetně zápisu do prvního ročníku. Přibližuje kritéria školní zralosti žáka, její konkrétní oblasti, samotnou adaptaci v širších souvislostech. Praktickou aplikaci teorie představuje navazující případová studie. Ta je výsledkem výzkumu vybraného vzorku žáků, který probíhal osm týdnů na spolupracující základní škole v Olomouci. Zahrnoval širokou škálu položek s akcentem zejména na sociální oblast adaptace.
Anotace v angličtině
Anotace v angličtině: The diploma thesis deals with the issue of a child's transition from the period of its preschool development and maturity to the first year of elementary school and the subsequent process of adapting to the new school environment. The theoretical part systematically introduces the issue of adaptation, including its reflection in literature, defines basic concepts that are closely related to adaptation, characterizes preschool education, describes options for choosing a primary school, including enrollment in the first year. It presents the criteria for a student's school readiness, its specific areas, the adaptation itself, and broader contexts. The practical application of the theory is represented by a follow-up case study. It is the result of research conducted over eight weeks on a cooperating elementary school in Olomouc, focusing on a wide range of aspects, particularly in the social area of adaptation.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, školní připravenost, školní zralost, výběr školy, zápis do prvního ročníku, proces adaptace, adaptační problémy
Klíčová slova v angličtině
preschool education, school readiness, school maturity, options in choosing a school, school enrollment, process of adaptation, adaptation problems
Zásady pro vypracování
Seznámení se s literárními prameny
Stanovení hlavních cílů a metod zpracování
Návrh metodického programu
Návrh a stanovení výzkumných šetření a jejich následná realizace
Konzultace s vedoucím práce o její struktuře
Vypracovat praktickou část práce, učinit závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Seznámení se s literárními prameny
Stanovení hlavních cílů a metod zpracování
Návrh metodického programu
Návrh a stanovení výzkumných šetření a jejich následná realizace
Konzultace s vedoucím práce o její struktuře
Vypracovat praktickou část práce, učinit závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PIAGET, J., a INHELDER, B. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
Seznam doporučené literatury
ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PIAGET, J., a INHELDER, B. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
Přílohy volně vložené
Tabulka 1 Hlavní příčiny odkladu školní docházky
Informovaný souhlas pro zákonné zástupce dítěte
Vzor školní anamnézy dítěte
Ukázka školních anamnéz výzkumných vzorků
Vzor výzkumného archu