Diplomová práce se zabývá vývojem železniční sítě v České republice. Hlavními cíli jsou kompletace časoprostorových dat vývoje železniční sítě z dat dohledaných zdrojů a následný návrh a tvorba dynamické interaktivní webové mapy vývoje železniční sítě v Česku, postavené na posbíraných datech.
V první části práce došlo k rešerši dostupných datových zdrojů vývoje železniční sítě a technologií umožňujících vizualizaci časoprostorových dat v podobě dynamické interaktivní webové mapy.
Praktická část se skládala ze dvou kroků. Prvním byla tvorba geodatabáze vývoje železniční sítě, což znamenalo úpravu a tvorbu prostorových dat a zanášení atributových dat do databáze. Tento proces byl prováděn v programu ArcGIS Pro.
Druhým krokem byla tvorba dynamické interaktivní webové mapy. Tato mapa byla postavena na technologii JavaScriptové knihovny Leaflet. Postup tvorby byl podrobně popsán v textu práce a zároveň zdrojové kódy vytvořených souborů jsou patřičně okomentovány.
Výsledkem je kompletní geodatabáze vývoje železniční sítě v Česku od roku 1827 do roku 2022 a dynamická interaktivní webová mapa, která tyto data vizualizuje a představuje veřejnosti. Oba výsledky jsou dostupné na webových stránkách, které byly pro tuto práci vytvořeny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of the railway network in the Czech Republic. The main objectives are the compilation of spatio-temporal data of the railway network development from the data of the collected sources and the subsequent design and creation of a dynamic interactive web map of the railway network development in the Czech Republic, based on the collected data.
In the first part of the work, the available data sources of the railway network development and technologies allowing visualization of spatio-temporal data in the form of a dynamic interactive web map were searched.
The practical part consisted of two steps. The first one was the creation of a geodatabase of the railway network development, which involved editing and creating spatial data and entering attribute data into the database. This process was carried out in ArcGIS Pro.
The second step was the creation of a dynamic interactive web map. This map was built on the Leaflet technology. The source code of the web map is suitably commented, while the text of the thesis server as documentation of the procedure.
The result is a complete geodatabase of the development of the railway network in the Czech Republic from 1827 to 2022 and a dynamic interactive web map that visualizes and presents this data to the public. Both results are available on the website created for this thesis.
Klíčová slova
Železniční síť, interaktivita webová mapa, mapa železniční sítě, Leaflet, timeslider
Klíčová slova v angličtině
Railway network, interactivity web map, railway network map, Leaflet, timeslider
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem železniční sítě v České republice. Hlavními cíli jsou kompletace časoprostorových dat vývoje železniční sítě z dat dohledaných zdrojů a následný návrh a tvorba dynamické interaktivní webové mapy vývoje železniční sítě v Česku, postavené na posbíraných datech.
V první části práce došlo k rešerši dostupných datových zdrojů vývoje železniční sítě a technologií umožňujících vizualizaci časoprostorových dat v podobě dynamické interaktivní webové mapy.
Praktická část se skládala ze dvou kroků. Prvním byla tvorba geodatabáze vývoje železniční sítě, což znamenalo úpravu a tvorbu prostorových dat a zanášení atributových dat do databáze. Tento proces byl prováděn v programu ArcGIS Pro.
Druhým krokem byla tvorba dynamické interaktivní webové mapy. Tato mapa byla postavena na technologii JavaScriptové knihovny Leaflet. Postup tvorby byl podrobně popsán v textu práce a zároveň zdrojové kódy vytvořených souborů jsou patřičně okomentovány.
Výsledkem je kompletní geodatabáze vývoje železniční sítě v Česku od roku 1827 do roku 2022 a dynamická interaktivní webová mapa, která tyto data vizualizuje a představuje veřejnosti. Oba výsledky jsou dostupné na webových stránkách, které byly pro tuto práci vytvořeny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of the railway network in the Czech Republic. The main objectives are the compilation of spatio-temporal data of the railway network development from the data of the collected sources and the subsequent design and creation of a dynamic interactive web map of the railway network development in the Czech Republic, based on the collected data.
In the first part of the work, the available data sources of the railway network development and technologies allowing visualization of spatio-temporal data in the form of a dynamic interactive web map were searched.
The practical part consisted of two steps. The first one was the creation of a geodatabase of the railway network development, which involved editing and creating spatial data and entering attribute data into the database. This process was carried out in ArcGIS Pro.
The second step was the creation of a dynamic interactive web map. This map was built on the Leaflet technology. The source code of the web map is suitably commented, while the text of the thesis server as documentation of the procedure.
The result is a complete geodatabase of the development of the railway network in the Czech Republic from 1827 to 2022 and a dynamic interactive web map that visualizes and presents this data to the public. Both results are available on the website created for this thesis.
Klíčová slova
Železniční síť, interaktivita webová mapa, mapa železniční sítě, Leaflet, timeslider
Klíčová slova v angličtině
Railway network, interactivity web map, railway network map, Leaflet, timeslider
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vyhledat a využít pokročilé vizualizační nástroje pro tvorbu dynamické interaktivní webové mapy vývoje železniční sítě v Česku. Student sesbírá a zkompletuje data o poloze českých železničních tratí od roku 1827 až po současnost včetně vybraných atributů a doplní je o časovou složku reprezentující dobu jejich existence. Současně provede rešerši dostupných nástrojů pro vizualizaci časoprostorových dat ve webovém prostředí a vybrané z nich využije k sestavení interaktivní webové mapové aplikace s prvky moderního grafického designu. Výsledkem práce bude zkompletovaná databáze železniční sítě s podrobností na železniční tratě, popis použité metodiky zpracování a výsledná mapová aplikace cílená pro širokou veřejnost s možností využití ve vzdělávání či propagaci.
Celou práci, tj. text včetně všech příloh, posteru, výstupů, zdrojových i vytvořených dat, map, programových kódů a databází, student odevzdá v digitální podobě na paměťovém nosiči připevněném k deskám práce s popisem (jméno, název práce, Katedra geoinformatiky UP, rok). Text práce s přílohami odevzdá ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry ve stanoveném termínu. O práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na webu katedry. Práce bude zpracována podle obecných zásad (Voženílek, 2002) a závazné šablony pro kvalifikační práce na KGI. Povinnou přílohou práce je poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vyhledat a využít pokročilé vizualizační nástroje pro tvorbu dynamické interaktivní webové mapy vývoje železniční sítě v Česku. Student sesbírá a zkompletuje data o poloze českých železničních tratí od roku 1827 až po současnost včetně vybraných atributů a doplní je o časovou složku reprezentující dobu jejich existence. Současně provede rešerši dostupných nástrojů pro vizualizaci časoprostorových dat ve webovém prostředí a vybrané z nich využije k sestavení interaktivní webové mapové aplikace s prvky moderního grafického designu. Výsledkem práce bude zkompletovaná databáze železniční sítě s podrobností na železniční tratě, popis použité metodiky zpracování a výsledná mapová aplikace cílená pro širokou veřejnost s možností využití ve vzdělávání či propagaci.
Celou práci, tj. text včetně všech příloh, posteru, výstupů, zdrojových i vytvořených dat, map, programových kódů a databází, student odevzdá v digitální podobě na paměťovém nosiči připevněném k deskám práce s popisem (jméno, název práce, Katedra geoinformatiky UP, rok). Text práce s přílohami odevzdá ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry ve stanoveném termínu. O práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na webu katedry. Práce bude zpracována podle obecných zásad (Voženílek, 2002) a závazné šablony pro kvalifikační práce na KGI. Povinnou přílohou práce je poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
[1] NÉTEK, R. (2020). Webová kartografie – specifika tvorby interaktivních map na webu. Univerzita Palackého v Olomouci. 196 s. ISBN 978-80-244-5827-4.
[2] NEUMANN, A. (2017). Web Mapping and Web Cartography. In ShEKHAR, S., XIONGM H., ZHOUX, X. (eds) Encyclopedia of GIS. Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-17885-1_1485
[3] YOSHIDA, Y., MARUYAMA, K., KAWAGOE, T. et al. (2018). Progressive Annotation of Schematic Railway Maps. In IEEE International Conference on Information Visualisation, 373–378. DOI: 10.1109/iV.2018.00070
[4] VACKOVÁ, E., ANDĚLOVÁ, P. (2015). Design of new railway transport network representation in maps. In 15th International Multidisciplinary Scientific Geoconference, 819–824.
[5] TIKMAN, V., VACHTL, M. (2010). Rozvoj železniční sítě České republiky. Urbanismus a územní rozvoj, XIII(5), s. 58–70.
[6] MITNER, Z. (2021). Kronika železnic Českých zemí. CPRESS, 304 s.
[7] VOŽENÍLEK, V. (2002). Diplomové práce z geoinformatiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
[1] NÉTEK, R. (2020). Webová kartografie – specifika tvorby interaktivních map na webu. Univerzita Palackého v Olomouci. 196 s. ISBN 978-80-244-5827-4.
[2] NEUMANN, A. (2017). Web Mapping and Web Cartography. In ShEKHAR, S., XIONGM H., ZHOUX, X. (eds) Encyclopedia of GIS. Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-17885-1_1485
[3] YOSHIDA, Y., MARUYAMA, K., KAWAGOE, T. et al. (2018). Progressive Annotation of Schematic Railway Maps. In IEEE International Conference on Information Visualisation, 373–378. DOI: 10.1109/iV.2018.00070
[4] VACKOVÁ, E., ANDĚLOVÁ, P. (2015). Design of new railway transport network representation in maps. In 15th International Multidisciplinary Scientific Geoconference, 819–824.
[5] TIKMAN, V., VACHTL, M. (2010). Rozvoj železniční sítě České republiky. Urbanismus a územní rozvoj, XIII(5), s. 58–70.
[6] MITNER, Z. (2021). Kronika železnic Českých zemí. CPRESS, 304 s.
[7] VOŽENÍLEK, V. (2002). Diplomové práce z geoinformatiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
1 ZIP archiv geodatabáze želenizčních tratí (ZelezniceCR.zip)
1 webová mapa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby student seznámil komisi s cíli, metodami a výsledky své diplomové práce.
Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.