Diplomová práce s názvem Filmová výchova a motivace k porozumění a k tvorbě na 1. stupni sleduje možné postupy pro práci s tímto předmětem. Nabízí metodické listy, které propojují filmovou výchovu s jinými předměty. Dává si za cíl uchopit jednotlivé výstupy především českého jazyka z Rámcově vzdělávacího programu a pomocí audiovizualní výchovy ji žákům, co nejvíce přiblížit a zatraktivnit. Zároveň chceme žáky motivovat k porozumění probíraného učiva a k filmové tvorbě. Využíváme při tom filmové ukázky, metodické postupy, didaktickou techniku, ale především kreativitu žáků.
Anotace v angličtině
The thesis Basic Aspects of Film Education at the Primary School Level as a Motivation for Understanding and Creation looks at several possible approaches for working with the subject of film education. It offers lesson plans that link film education with other subjects. The aim is to grasp some outcomes of the Framework Education Programme, especially of the subject czech language and literature, and to make it accessible and attractive to pupils by audiovisual and film education. At the same time, we want to motivate pupils to deeper understanding of the discussed topic as well as to filmmaking itself. To do so we use film previews, different teaching methods and techniques and, above all, the creativity of the pupils themselves.
Diplomová práce s názvem Filmová výchova a motivace k porozumění a k tvorbě na 1. stupni sleduje možné postupy pro práci s tímto předmětem. Nabízí metodické listy, které propojují filmovou výchovu s jinými předměty. Dává si za cíl uchopit jednotlivé výstupy především českého jazyka z Rámcově vzdělávacího programu a pomocí audiovizualní výchovy ji žákům, co nejvíce přiblížit a zatraktivnit. Zároveň chceme žáky motivovat k porozumění probíraného učiva a k filmové tvorbě. Využíváme při tom filmové ukázky, metodické postupy, didaktickou techniku, ale především kreativitu žáků.
Anotace v angličtině
The thesis Basic Aspects of Film Education at the Primary School Level as a Motivation for Understanding and Creation looks at several possible approaches for working with the subject of film education. It offers lesson plans that link film education with other subjects. The aim is to grasp some outcomes of the Framework Education Programme, especially of the subject czech language and literature, and to make it accessible and attractive to pupils by audiovisual and film education. At the same time, we want to motivate pupils to deeper understanding of the discussed topic as well as to filmmaking itself. To do so we use film previews, different teaching methods and techniques and, above all, the creativity of the pupils themselves.
- filmová výchova - vymezení pojmu, teoretické zpracování této problematiky
- motivace žáků pomocí filmu
- porovnávání filmů a jejich literárních předloh, a to po stránce práce s filmem, ale i k možné tvorbě filmu
- práce s filmem ve třídě po případěvevíce třídách
- filmová výchova v zahraničí
Zásady pro vypracování
- filmová výchova - vymezení pojmu, teoretické zpracování této problematiky
- motivace žáků pomocí filmu
- porovnávání filmů a jejich literárních předloh, a to po stránce práce s filmem, ale i k možné tvorbě filmu
- práce s filmem ve třídě po případěvevíce třídách
- filmová výchova v zahraničí
Seznam doporučené literatury
HOLUBOVÁ, Barbora. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Praha, 2021. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Mazáčová, Nataša.
ANDERSON, M. and JEFFERSON, M. (2009). Teaching the screen: Film Education for Generation Next (1st ed.ú Routledge. https://doi.org/10.4324/978100311782
PLÁTENÍK, Petr. Výuka audiovize u nás a v zahraničí. Olomouc, 2007. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Petr Bilík, Ph.D. VACEK, Patrik. Filmová edukace: stručný průvodce učitele. Brno, 2006. Diplomová práce. Univerzita Masarykova Brno. Vedoucí práce PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. KETZLER, Jan W. Audio‐visual Education in Primary Schools: a curriculum project in the Netherlands,Journal of Educational Television, 14:1, 27-42, DOI: 10.1080/0260741880140103 BERGALA, Alain. The Cinema Hypothesis. Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Vídeň: Austrian Filmmuseum, 2016.
Seznam doporučené literatury
HOLUBOVÁ, Barbora. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Praha, 2021. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Mazáčová, Nataša.
ANDERSON, M. and JEFFERSON, M. (2009). Teaching the screen: Film Education for Generation Next (1st ed.ú Routledge. https://doi.org/10.4324/978100311782
PLÁTENÍK, Petr. Výuka audiovize u nás a v zahraničí. Olomouc, 2007. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Petr Bilík, Ph.D. VACEK, Patrik. Filmová edukace: stručný průvodce učitele. Brno, 2006. Diplomová práce. Univerzita Masarykova Brno. Vedoucí práce PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. KETZLER, Jan W. Audio‐visual Education in Primary Schools: a curriculum project in the Netherlands,Journal of Educational Television, 14:1, 27-42, DOI: 10.1080/0260741880140103 BERGALA, Alain. The Cinema Hypothesis. Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Vídeň: Austrian Filmmuseum, 2016.