Tato kvantitativní observační analytická studie popisuje vyjádření souboru studentek a studentů Lékařské fakulty Ostravské univerzity
a Fakulty zdravotnických studií Univerzity Pardubice oboru Všeobecné ošetřovatelství o výuce konceptu praxe založené
na důkazech. Dotazník byl pomocí univerzitního emailu zaslán
172 respondentům, ovšem formulář pro sběr dat vyplnilo
pouze 64 respondentů. K realizaci sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného dotazníku, který byl s pomocí vedoucí diplomové práce sestrojen a jeho uplatnění bylo ověřeno 5 studentkami Lékařské fakulty Ostravské univerzity. Dotazník byl respondentům poskytnut v původní verzi, jelikož po ověření nástroje nebyly prováděny žádné změny. Sběr dat probíhal v období od 15.11.2022 - 31.1.2023 prostřednictvím elektronické formy pomocí Microsoft Forms. Odpovědi respondentů byly vloženy do Microsoft Excel,
jejichž zpracování proběhlo v rámci softwarů IBM SPSS Statistics 23
a Jamovi. Pro vyhodnocení dat a k ověření platnosti hypotéz
byly použity deskriptivní i induktivní statistiky: absolutní a relativní četnost, medián, směrodatná odchylka, Pearsonův chí-kvadrát test, Fischerův exaktní test a Mann - Whitneyův test pro dva nezávislé výběry.
Anotace v angličtině
This quantitative observational analytical study describes the expression nursing students of the Medicine Faculty University of Ostrava
and the Faculty of Health Studies University Pardubice. about teaching the concept of Evidence-based Practice. The questionnaire was sent
to 172 respondents by using the university email, but the questionnaire was filled out only by 64 respondents. The method of a semistructured questionnaire was used to collect data, which was constructed
with the help of the supervisor of the thesis and its application
was verified by 5 students of the Medicine Faculty University of Ostrava. The questionnaire was provided to the respondents in its original version, no changes were made after the instrument was verified. Data collection took place between 15.11.2022 and 31.1.2023 in an electronic way
by using Microsoft Forms. Respondent´s answers were inserted
into Microsoft Excel, which was processed using IBM SPSS Statistics 23 and Jamovi software. Descriptive and inductive statistics were used to evaluate the data and to verify the validity of the hypotheses: absolute and relative frequency, median, standard deviation, Pearson´s chi-square test, Fischer´s exact test, and the Mann-Whitney test for two independent samples.
Klíčová slova
EBP, EBN, EBM, všeobecné sestry, praxe založená na důkazech, nelékařské zdravotnické obory, výuka, vzdělání, postoje, studenti, sylaby, znalosti, historie, dotazník Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech, klinická praxe, výzkum, ošetřovatelství, efektivita, strategie, historie, medicína založená na důkazech, ošetřovatelství založené na důkazech
Klíčová slova v angličtině
EBP, EBN, EBM, nurses, Evidence-based Practice, non-medical health professions, teaching, education, attitudes, students, syllables, knowledge, history, Perception of Effectiveness of evidence-based practice Courses, clinical practice, research, nursing, effectiveness, strategies, history, Evidence-based Medicine, Evidence-based Nursing
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Tato kvantitativní observační analytická studie popisuje vyjádření souboru studentek a studentů Lékařské fakulty Ostravské univerzity
a Fakulty zdravotnických studií Univerzity Pardubice oboru Všeobecné ošetřovatelství o výuce konceptu praxe založené
na důkazech. Dotazník byl pomocí univerzitního emailu zaslán
172 respondentům, ovšem formulář pro sběr dat vyplnilo
pouze 64 respondentů. K realizaci sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného dotazníku, který byl s pomocí vedoucí diplomové práce sestrojen a jeho uplatnění bylo ověřeno 5 studentkami Lékařské fakulty Ostravské univerzity. Dotazník byl respondentům poskytnut v původní verzi, jelikož po ověření nástroje nebyly prováděny žádné změny. Sběr dat probíhal v období od 15.11.2022 - 31.1.2023 prostřednictvím elektronické formy pomocí Microsoft Forms. Odpovědi respondentů byly vloženy do Microsoft Excel,
jejichž zpracování proběhlo v rámci softwarů IBM SPSS Statistics 23
a Jamovi. Pro vyhodnocení dat a k ověření platnosti hypotéz
byly použity deskriptivní i induktivní statistiky: absolutní a relativní četnost, medián, směrodatná odchylka, Pearsonův chí-kvadrát test, Fischerův exaktní test a Mann - Whitneyův test pro dva nezávislé výběry.
Anotace v angličtině
This quantitative observational analytical study describes the expression nursing students of the Medicine Faculty University of Ostrava
and the Faculty of Health Studies University Pardubice. about teaching the concept of Evidence-based Practice. The questionnaire was sent
to 172 respondents by using the university email, but the questionnaire was filled out only by 64 respondents. The method of a semistructured questionnaire was used to collect data, which was constructed
with the help of the supervisor of the thesis and its application
was verified by 5 students of the Medicine Faculty University of Ostrava. The questionnaire was provided to the respondents in its original version, no changes were made after the instrument was verified. Data collection took place between 15.11.2022 and 31.1.2023 in an electronic way
by using Microsoft Forms. Respondent´s answers were inserted
into Microsoft Excel, which was processed using IBM SPSS Statistics 23 and Jamovi software. Descriptive and inductive statistics were used to evaluate the data and to verify the validity of the hypotheses: absolute and relative frequency, median, standard deviation, Pearson´s chi-square test, Fischer´s exact test, and the Mann-Whitney test for two independent samples.
Klíčová slova
EBP, EBN, EBM, všeobecné sestry, praxe založená na důkazech, nelékařské zdravotnické obory, výuka, vzdělání, postoje, studenti, sylaby, znalosti, historie, dotazník Vnímání efektivity výuky praxe založené na důkazech, klinická praxe, výzkum, ošetřovatelství, efektivita, strategie, historie, medicína založená na důkazech, ošetřovatelství založené na důkazech
Klíčová slova v angličtině
EBP, EBN, EBM, nurses, Evidence-based Practice, non-medical health professions, teaching, education, attitudes, students, syllables, knowledge, history, Perception of Effectiveness of evidence-based practice Courses, clinical practice, research, nursing, effectiveness, strategies, history, Evidence-based Medicine, Evidence-based Nursing
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: Výuka konceptu praxe založené na důkazech
Soubor participantů: Studenti nelékařských zdravotnických oborů
Pojetí zkoumání v praktické části DP: Kvantitativní výzkum
ASLAN, Hakime a Hatice PEKINCE. Determining nursing students' evidence-based practice competencies and the effective factors. Medicine Science | International Medical Journal [online]. 2019 [cit. 2021-11-06]. ISSN 2147-0634. Dostupné z: doi:10.5455/medscience.2019.08.9062
GURKOVÁ, Elena. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství [online]. Křížkovského 8, 771 47 Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019 [cit. 2021-11-23]. ISBN 978-80-244-5627-0. Dostupné z: doi:10.5507/fzv.19.24456270
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4.
MAZALOVÁ, Lenka. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství [online]. Křížkovského 8, 771 47 Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016 [cit. 2021-11-23]. ISBN 978-80-244-5085-8. Dostupné z: doi:10.5507/fzv.16.24450858
ZELENÍKOVÁ, Renáta a Darja JAROŠOVÁ. Perception of the effectiveness of evidence-based practice courses by Czech nursing and midwifery students. Central European Journal of Nursing and Midwifery [online]. 2014, 5(4), 169-175 [cit. 2021-11-12]. ISSN 23363517. Dostupné z: doi:10.15452/CEJNM.2014.05.0013
Seznam doporučené literatury
ASLAN, Hakime a Hatice PEKINCE. Determining nursing students' evidence-based practice competencies and the effective factors. Medicine Science | International Medical Journal [online]. 2019 [cit. 2021-11-06]. ISSN 2147-0634. Dostupné z: doi:10.5455/medscience.2019.08.9062
GURKOVÁ, Elena. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství [online]. Křížkovského 8, 771 47 Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019 [cit. 2021-11-23]. ISBN 978-80-244-5627-0. Dostupné z: doi:10.5507/fzv.19.24456270
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4.
MAZALOVÁ, Lenka. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství [online]. Křížkovského 8, 771 47 Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016 [cit. 2021-11-23]. ISBN 978-80-244-5085-8. Dostupné z: doi:10.5507/fzv.16.24450858
ZELENÍKOVÁ, Renáta a Darja JAROŠOVÁ. Perception of the effectiveness of evidence-based practice courses by Czech nursing and midwifery students. Central European Journal of Nursing and Midwifery [online]. 2014, 5(4), 169-175 [cit. 2021-11-12]. ISSN 23363517. Dostupné z: doi:10.15452/CEJNM.2014.05.0013