Tato bakalářská práce poskytuje komplexní přehled genderových rolích a stereotypů v pohádkách od Disney. Teoretická část zkoumá procesy socializace genderových rolí a zohledňuje různé teorie genderové socializace. Praktická část této práce se zaměřuje na zob-razení genderových rolí v Disney pohádkách. Cílem je taktéž vyvození jejich potenciálního vlivu na vývoj genderové identity dětí a demonstrace rozdílů v jejich vyzobrazení v průběhu času.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis provides a comprehensive overview of gender roles and stereotypes in Disney fairy tales. The theoretical part explores gender role socialization processes, considering various gender socialization theories. The practical part of this thesis focuses on the portrayal of gender roles in Disney fairy tales. The aim is to deduce their potential impact on children's gender identity development and also illustrate the differences in their depiction throughout time.
Tato bakalářská práce poskytuje komplexní přehled genderových rolích a stereotypů v pohádkách od Disney. Teoretická část zkoumá procesy socializace genderových rolí a zohledňuje různé teorie genderové socializace. Praktická část této práce se zaměřuje na zob-razení genderových rolí v Disney pohádkách. Cílem je taktéž vyvození jejich potenciálního vlivu na vývoj genderové identity dětí a demonstrace rozdílů v jejich vyzobrazení v průběhu času.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis provides a comprehensive overview of gender roles and stereotypes in Disney fairy tales. The theoretical part explores gender role socialization processes, considering various gender socialization theories. The practical part of this thesis focuses on the portrayal of gender roles in Disney fairy tales. The aim is to deduce their potential impact on children's gender identity development and also illustrate the differences in their depiction throughout time.
Ve své práci se budu věnovat mužským a ženským charakterům, jejich stereotypizaci, genderovým rolím a sexismu ve filmových dílech. Část práce budu věnovat taktéž mužským a ženským vzorům ve filmech, jejich významu pro děti a mladistvé a tomu, jak dobré či špatné vzory a genderové role společně se sexismem mohou mít vliv na život dítěte (na jeho smýšlení, sebevědomí, sebekritiku apod.).
Hlavní témata:
Stereotypizace mužských a ženských charakterů
Genderové role a genderové stereotypy ve filmech
Sexismus ve filmech
Mužské a ženské filmové vzory a jejich potencionální vliv na děti a mládež
Praktickou část své práce budu koncipovat formou dotazníku, ve kterém se budu dotazoval určitých skupin žáků na to, jaké filmy sledují a na základě výsledků, vyberu určité filmy a ty pak analyzuji a ukážu na konkrétních příkladech témata řešená v teoretické části.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu věnovat mužským a ženským charakterům, jejich stereotypizaci, genderovým rolím a sexismu ve filmových dílech. Část práce budu věnovat taktéž mužským a ženským vzorům ve filmech, jejich významu pro děti a mladistvé a tomu, jak dobré či špatné vzory a genderové role společně se sexismem mohou mít vliv na život dítěte (na jeho smýšlení, sebevědomí, sebekritiku apod.).
Hlavní témata:
Stereotypizace mužských a ženských charakterů
Genderové role a genderové stereotypy ve filmech
Sexismus ve filmech
Mužské a ženské filmové vzory a jejich potencionální vliv na děti a mládež
Praktickou část své práce budu koncipovat formou dotazníku, ve kterém se budu dotazoval určitých skupin žáků na to, jaké filmy sledují a na základě výsledků, vyberu určité filmy a ty pak analyzuji a ukážu na konkrétních příkladech témata řešená v teoretické části.
Seznam doporučené literatury
CARD, Orson Scott. Stereotyping Your Fictional Characters. Writer's Digest: write better, get published [online]. 2010]. Dostupné z: http://www.writersdigest.com/qp7- migration-books/characters-and-viewpoint-excerpt
LOCKWOOD, Penelope, Christian H. JORDAN a Ziva KUNDA. Motivation by Positive or Negative Role Models: Regulatory Focus Determines Who Will Best Inspire Us. Journal of Personality and Social Psychology [online]. 2002, Dostupné z: http://www.psych.utoronto.ca/users/lockwood/PDF/Lockwood%202002%20Motivation .pdf
MURGUÍA, Salvador Jimenez, Erica Joan DYMOND a Kristina FENNELLY. The encyclopedia of sexism in American films. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, [2020]. National cinema series. ISBN 9781538115510.
YERBY, A., BARON, S., LEE, Y. (n. d.) Gender Roles in Disney Animation
GARDNER, S. (2015). Choice theory: Gender roles and identity. International Journal Of Choice Theory & Reality Therapy
GARABEDIAN, J. (2014). Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess. James Madison Undergraduate Research Journal. Dostupné z https://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=jmurj
PALMER, L. (2013). Sluts, Brats, and Sextuplets: The Dangers of Reality Television for Children and Teen Participants. Studies In Popular Culture
Seznam doporučené literatury
CARD, Orson Scott. Stereotyping Your Fictional Characters. Writer's Digest: write better, get published [online]. 2010]. Dostupné z: http://www.writersdigest.com/qp7- migration-books/characters-and-viewpoint-excerpt
LOCKWOOD, Penelope, Christian H. JORDAN a Ziva KUNDA. Motivation by Positive or Negative Role Models: Regulatory Focus Determines Who Will Best Inspire Us. Journal of Personality and Social Psychology [online]. 2002, Dostupné z: http://www.psych.utoronto.ca/users/lockwood/PDF/Lockwood%202002%20Motivation .pdf
MURGUÍA, Salvador Jimenez, Erica Joan DYMOND a Kristina FENNELLY. The encyclopedia of sexism in American films. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, [2020]. National cinema series. ISBN 9781538115510.
YERBY, A., BARON, S., LEE, Y. (n. d.) Gender Roles in Disney Animation
GARDNER, S. (2015). Choice theory: Gender roles and identity. International Journal Of Choice Theory & Reality Therapy
GARABEDIAN, J. (2014). Animating Gender Roles: How Disney is Redefining the Modern Princess. James Madison Undergraduate Research Journal. Dostupné z https://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=jmurj
PALMER, L. (2013). Sluts, Brats, and Sextuplets: The Dangers of Reality Television for Children and Teen Participants. Studies In Popular Culture