Cílem této bakalářské práce je prozkoumat různé typy metod, které pubertální žáci využívají ke studiu anglického jazyka jako jejich druhého jazyka. Konkrétně zda, a do jaké míry, online platformy a sociální sítě zmíněné v této práci ovlivňují jejich proces učení angličtiny. Následně se podívá na to, jestli fyzické, sociální a psychologické změny, kterými pubertální žáci prochází, rozhodují o jejich preferovaném stylu učení.
Praktická část se pomocí dotazníku zabývá zkoumáním výhod a problémů spojených s studiem anglického jazyka pomocí sociálních sítí z pohledu dotazovaných žáků. Dále, zda jim více vyhovuje učit se anglicky ve vlastním volném čase, nebo naopak tradičně ve školních učebnách.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to investigate the different methods learners use for studying English as a second language (ESL) with a focus on social media. Specifically, whether and to what extent do online platforms and social media mentioned in this work affect their language learning process. Next, it will assess language learning acquisition, and if the physical and psychological changes determine the teenagers' preferred learning style.
The practical part intends to explore the benefits and drawbacks of these methods from the teenagers' point of view. And additionally, whether they prefer studying English in their own free time rather than in a traditional formal way in classrooms.
Klíčová slova
Pubescenti, sociální sítě, osvojování jazyka, neformální učení, online platformy
Klíčová slova v angličtině
Teenagers, social media, language acquisition, informal learning, online platforms
Rozsah průvodní práce
39 s.
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat různé typy metod, které pubertální žáci využívají ke studiu anglického jazyka jako jejich druhého jazyka. Konkrétně zda, a do jaké míry, online platformy a sociální sítě zmíněné v této práci ovlivňují jejich proces učení angličtiny. Následně se podívá na to, jestli fyzické, sociální a psychologické změny, kterými pubertální žáci prochází, rozhodují o jejich preferovaném stylu učení.
Praktická část se pomocí dotazníku zabývá zkoumáním výhod a problémů spojených s studiem anglického jazyka pomocí sociálních sítí z pohledu dotazovaných žáků. Dále, zda jim více vyhovuje učit se anglicky ve vlastním volném čase, nebo naopak tradičně ve školních učebnách.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to investigate the different methods learners use for studying English as a second language (ESL) with a focus on social media. Specifically, whether and to what extent do online platforms and social media mentioned in this work affect their language learning process. Next, it will assess language learning acquisition, and if the physical and psychological changes determine the teenagers' preferred learning style.
The practical part intends to explore the benefits and drawbacks of these methods from the teenagers' point of view. And additionally, whether they prefer studying English in their own free time rather than in a traditional formal way in classrooms.
Klíčová slova
Pubescenti, sociální sítě, osvojování jazyka, neformální učení, online platformy
Klíčová slova v angličtině
Teenagers, social media, language acquisition, informal learning, online platforms
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání adekvátní literatury a zdrojů a jejich následné studium
2. Stanovení cílů
3. Zpracování teoretické části z pedagogické a psychologické stránky
4. Vytvoření dotazníku za účelem získání informací, jaký pohled mají na řešené téma žáci druhého stupně základních škol a studenti středních škol
5. Sběr dat a následné vyhodnocení získaných poznatků
6. Vypracování závěru bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání adekvátní literatury a zdrojů a jejich následné studium
2. Stanovení cílů
3. Zpracování teoretické části z pedagogické a psychologické stránky
4. Vytvoření dotazníku za účelem získání informací, jaký pohled mají na řešené téma žáci druhého stupně základních škol a studenti středních škol
5. Sběr dat a následné vyhodnocení získaných poznatků
6. Vypracování závěru bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Překlad Eva Vyskočilová. 4. vyd. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X
CARR-GREGG, Michael; SHALE, Erin. Puberťáci a adolescenti: průvodce výchovou dospívajících. Překlad Hana Antonínová. Praha: Portál, 2010. 197 s. ISBN 978-80-7367-662-9
PARADISE, R; ROGOFF, B. (2009). Side-by Side: Learning by Observing and Pitching In. Journal of the Society for Psychology and Anthropology
COFFIELD, F. (2000). Introduction: The structure below the surface: Reassessing the significance of informal learning. In F. Coffield (Ed.), The necessity of informal learning (p. 1-11). Bristol: Policy Press.
SANCHEZ-NAVARRO, Jordi; ARANDA, Daniel. Messenger and social network sites as tools for sociability, leisure and informal learning for Spanish young people. European Journal of Communication [online]. 2013, 28(1), 67-75 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0267-3231. Dostupné z: doi:10.1177/0267323111432411
ROGOFF, Barbara; CALLANAN, Maureen; GUTIÉRREZ, Kriss D.; ERICKSON, Frederick. The Organization of Informal Learning. Review of Research in Education [online]. 2016, 40(1), 356-401 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0091-732X. Dostupné z: doi:10.3102/0091732X16680994
FOLKESTAD, Göran. 2006. Formal and informal learning situations or practices vs formal and informal ways of learning. British Journal of Music Education [online]. B.m.: Cambridge University Press, vol. 23, no. 2, pp. 135–145. Retrieved z: doi:10.1017/S0265051706006887
PEREIRA, Sara; FILLOL, Joana; MOURA, Pedro. Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal. Comunicar [online]. 2019, 27(58), 41-50 [cit. 2022-01-12]. ISSN 1134-3478. Dostupné z: doi:10.3916/C58-2019-04
JURKOVIČ, Violeta. Online informal learning of English through smartphones in Slovenia. System [online]. 2019, 80, 27-37 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0346251X. Dostupné z: doi:10.1016/j.system.2018.10.007
LEE, Ju Seong; SYLVÉN, Liss Kerstin. The role of Informal Digital Learning of English in Korean and Swedish EFL learners’ communication behaviour. British Journal of Educational Technology [online]. 2021, 52(3), 1279-1296 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0007-1013. Dostupné z: doi:10.1111/bjet.13082
AZZOLINI, D., CAMPREGHER, S; MADIA, J.E. Formal instruction vs informal exposure. What matters more for teenagers’ acquisition of English as a second language?. Research Papers in Education [online]. , 1-29 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0267-1522. Dostupné z: doi:10.1080/02671522.2020.1789718
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619163.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 1988. ISBN 978-1-4058-4772-8.
HADFIELD, Jill a Charles HADFIELD. Introduction to teaching English. Oxford: Oxford University Press, 2008. Oxford basics. ISBN 978-0-19-441975-8.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ. Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-486-7.
PINTER, A. Teaching Young Language Learners. Oxford, 2011.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Překlad Eva Vyskočilová. 4. vyd. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X
CARR-GREGG, Michael; SHALE, Erin. Puberťáci a adolescenti: průvodce výchovou dospívajících. Překlad Hana Antonínová. Praha: Portál, 2010. 197 s. ISBN 978-80-7367-662-9
PARADISE, R; ROGOFF, B. (2009). Side-by Side: Learning by Observing and Pitching In. Journal of the Society for Psychology and Anthropology
COFFIELD, F. (2000). Introduction: The structure below the surface: Reassessing the significance of informal learning. In F. Coffield (Ed.), The necessity of informal learning (p. 1-11). Bristol: Policy Press.
SANCHEZ-NAVARRO, Jordi; ARANDA, Daniel. Messenger and social network sites as tools for sociability, leisure and informal learning for Spanish young people. European Journal of Communication [online]. 2013, 28(1), 67-75 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0267-3231. Dostupné z: doi:10.1177/0267323111432411
ROGOFF, Barbara; CALLANAN, Maureen; GUTIÉRREZ, Kriss D.; ERICKSON, Frederick. The Organization of Informal Learning. Review of Research in Education [online]. 2016, 40(1), 356-401 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0091-732X. Dostupné z: doi:10.3102/0091732X16680994
FOLKESTAD, Göran. 2006. Formal and informal learning situations or practices vs formal and informal ways of learning. British Journal of Music Education [online]. B.m.: Cambridge University Press, vol. 23, no. 2, pp. 135–145. Retrieved z: doi:10.1017/S0265051706006887
PEREIRA, Sara; FILLOL, Joana; MOURA, Pedro. Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal. Comunicar [online]. 2019, 27(58), 41-50 [cit. 2022-01-12]. ISSN 1134-3478. Dostupné z: doi:10.3916/C58-2019-04
JURKOVIČ, Violeta. Online informal learning of English through smartphones in Slovenia. System [online]. 2019, 80, 27-37 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0346251X. Dostupné z: doi:10.1016/j.system.2018.10.007
LEE, Ju Seong; SYLVÉN, Liss Kerstin. The role of Informal Digital Learning of English in Korean and Swedish EFL learners’ communication behaviour. British Journal of Educational Technology [online]. 2021, 52(3), 1279-1296 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0007-1013. Dostupné z: doi:10.1111/bjet.13082
AZZOLINI, D., CAMPREGHER, S; MADIA, J.E. Formal instruction vs informal exposure. What matters more for teenagers’ acquisition of English as a second language?. Research Papers in Education [online]. , 1-29 [cit. 2022-01-12]. ISSN 0267-1522. Dostupné z: doi:10.1080/02671522.2020.1789718
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619163.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Education Limited, 1988. ISBN 978-1-4058-4772-8.
HADFIELD, Jill a Charles HADFIELD. Introduction to teaching English. Oxford: Oxford University Press, 2008. Oxford basics. ISBN 978-0-19-441975-8.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
BETÁKOVÁ, Lucie, Eva HOMOLOVÁ a Milena ŠTULRAJTEROVÁ. Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-486-7.
PINTER, A. Teaching Young Language Learners. Oxford, 2011.