Cílem práce bylo zjistit souvislost mezi duševní gramotností (MHL) a specifickými copingovými strategiemi ve vynořující se dospělosti. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je věnována tématům vynořující se dospělosti, duševního zdraví a nemoci, duševní gramotnosti, stresu a copingových strategií. Přechod mezi teoretickou a výzkumnou částí představuje kapitola zaměřená na dosavadní výzkumy v oblasti duševní gramotnosti a copingových strategií. Výzkumná část obsahuje podrobný popis celého průběhu výzkumu. Účastnilo se jej 837 respondentů, kteří byli vybráni pomocí skupinového výběru v kombinaci s metodou sněhové koule a samovýběrem. K získávání dat byly použity následující testové metody: Strategie zvládání stresu (SVF 78) a Mental health literacy scale (MHL-S). Bylo formulováno šest hypotéz, z nichž byly přijaty dvě. Výzkumem jsme potvrdili vztah mezi pohlavím a mírou MHL. Dále vztah mezi zkušeností s odbornou pomocí v oblasti duševního zdraví a mírou MHL. Neprokázali jsme pozitivní korelaci MHL a pozitivních copingových strategií, ani zápornou korelaci MHL a negativních copingových strategií. Tyto souvislosti nebyly prokázány ani v jednotlivých zkoumaných skupinách.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to investigate the link between mental health literacy and specific coping strategies in emerging adulthood. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is devoted to the topics of emerging adulthood, mental health and illness, mental health literacy, stress and coping strategies. The link between the theoretical and research parts is represented by a chapter focusing on existing research on MHL and coping strategies. The research part contains a detailed description of the research process. 837 respondents attended and were selected using a cluster sampling method combined with snowball sampling and self-selection. The following methods were used to obtain data: the Stress Management Strategies (SVF 78) and the Mental Health Literacy Scale (MHL-S). Six hypotheses were formulated, two of them were accepted. Research confirmed the relationship between gender and MHL rates. Also, the relationship between experience of mental health professional help and MHL rates. We did not prove positive correlation between MHL and positive coping strategies, nor negative correlation between MHL and negative coping strategies. Nor were these correlations observed in the individual groups.
Klíčová slova
duševní zdraví, duševní gramotnost, copingové strategie, vynořující se dospělost
Klíčová slova v angličtině
mental health, mental health literacy, coping strategies, emerging adulthood
Rozsah průvodní práce
75 s. (124 370 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo zjistit souvislost mezi duševní gramotností (MHL) a specifickými copingovými strategiemi ve vynořující se dospělosti. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je věnována tématům vynořující se dospělosti, duševního zdraví a nemoci, duševní gramotnosti, stresu a copingových strategií. Přechod mezi teoretickou a výzkumnou částí představuje kapitola zaměřená na dosavadní výzkumy v oblasti duševní gramotnosti a copingových strategií. Výzkumná část obsahuje podrobný popis celého průběhu výzkumu. Účastnilo se jej 837 respondentů, kteří byli vybráni pomocí skupinového výběru v kombinaci s metodou sněhové koule a samovýběrem. K získávání dat byly použity následující testové metody: Strategie zvládání stresu (SVF 78) a Mental health literacy scale (MHL-S). Bylo formulováno šest hypotéz, z nichž byly přijaty dvě. Výzkumem jsme potvrdili vztah mezi pohlavím a mírou MHL. Dále vztah mezi zkušeností s odbornou pomocí v oblasti duševního zdraví a mírou MHL. Neprokázali jsme pozitivní korelaci MHL a pozitivních copingových strategií, ani zápornou korelaci MHL a negativních copingových strategií. Tyto souvislosti nebyly prokázány ani v jednotlivých zkoumaných skupinách.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to investigate the link between mental health literacy and specific coping strategies in emerging adulthood. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is devoted to the topics of emerging adulthood, mental health and illness, mental health literacy, stress and coping strategies. The link between the theoretical and research parts is represented by a chapter focusing on existing research on MHL and coping strategies. The research part contains a detailed description of the research process. 837 respondents attended and were selected using a cluster sampling method combined with snowball sampling and self-selection. The following methods were used to obtain data: the Stress Management Strategies (SVF 78) and the Mental Health Literacy Scale (MHL-S). Six hypotheses were formulated, two of them were accepted. Research confirmed the relationship between gender and MHL rates. Also, the relationship between experience of mental health professional help and MHL rates. We did not prove positive correlation between MHL and positive coping strategies, nor negative correlation between MHL and negative coping strategies. Nor were these correlations observed in the individual groups.
Klíčová slova
duševní zdraví, duševní gramotnost, copingové strategie, vynořující se dospělost
Klíčová slova v angličtině
mental health, mental health literacy, coping strategies, emerging adulthood
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provést rešerši literatury a teoretickou analýzu nejčastějších projevů duševních onemocnění adolescentů v České republice. Na jejím základě pak vypracovat teoretickou část práce a realizovat výzkum zaměřený na zjištění četnosti a míry výskytu těchto projevů u výzkumného souboru. Součástí výzkumu bude i dotazník zjišťující míru povědomí o možnostech prevence duševních onemocnění. Pro realizaci výzkumu bude zvolen kvantitativní design. Následně statistické zpracování a analýza získaných dat
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provést rešerši literatury a teoretickou analýzu nejčastějších projevů duševních onemocnění adolescentů v České republice. Na jejím základě pak vypracovat teoretickou část práce a realizovat výzkum zaměřený na zjištění četnosti a míry výskytu těchto projevů u výzkumného souboru. Součástí výzkumu bude i dotazník zjišťující míru povědomí o možnostech prevence duševních onemocnění. Pro realizaci výzkumu bude zvolen kvantitativní design. Následně statistické zpracování a analýza získaných dat
Seznam doporučené literatury
Baldwin, D. S., & Birtwistle, J. (2002). An atlas of depression. Parthenon Publishing Group.
Cunningham S, Gunn T, Alladin A, Cawthorpe D. Anxiety, depression and hopelessness in adolescents: a structural equation model. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2008 Aug;17(3):137-44.
Evans, D. L., Foa, E. B., Gur, R. E., Hendin, H., O'Brien, C. P., Seligman, M. E., & Walsh, B. T. (Eds.). (2005). Treating and preventing adolescent mental health disorders: What we know and what we don't know. Oxford University Press.
Kagstrom, A., Juríková, L., Pešout, O., Šimsa, B., & Winkler, P. (2023). Applying a theory of change approach to develop and pilot a universal mental health literacy curriculum for adolescents. Mental Health Science, 1(2), 73-84. https://doi.org/10.1002/mhs2.19
Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
Orel, M. (2020). Psychopatologie: nauka o nemocech duše. 3., aktualizované a doplněné vydání. Psyché. Praha: Grada.
Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.
Velemínský, M. Sr.a, Dvořáčková, O., Samková, J., Rostb, M., Sethic, D. & Velemínský, M. Jr.a. (2020). Prevalence of adverse childhood experiences (ACE) in the Czech Republic. Child Abuse & Neglect 102:104249. doi: 10.1016/j.chiabu.2019.104249.
Seznam doporučené literatury
Baldwin, D. S., & Birtwistle, J. (2002). An atlas of depression. Parthenon Publishing Group.
Cunningham S, Gunn T, Alladin A, Cawthorpe D. Anxiety, depression and hopelessness in adolescents: a structural equation model. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2008 Aug;17(3):137-44.
Evans, D. L., Foa, E. B., Gur, R. E., Hendin, H., O'Brien, C. P., Seligman, M. E., & Walsh, B. T. (Eds.). (2005). Treating and preventing adolescent mental health disorders: What we know and what we don't know. Oxford University Press.
Kagstrom, A., Juríková, L., Pešout, O., Šimsa, B., & Winkler, P. (2023). Applying a theory of change approach to develop and pilot a universal mental health literacy curriculum for adolescents. Mental Health Science, 1(2), 73-84. https://doi.org/10.1002/mhs2.19
Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
Orel, M. (2020). Psychopatologie: nauka o nemocech duše. 3., aktualizované a doplněné vydání. Psyché. Praha: Grada.
Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.
Velemínský, M. Sr.a, Dvořáčková, O., Samková, J., Rostb, M., Sethic, D. & Velemínský, M. Jr.a. (2020). Prevalence of adverse childhood experiences (ACE) in the Czech Republic. Child Abuse & Neglect 102:104249. doi: 10.1016/j.chiabu.2019.104249.