Diplomová práce je zaměřena na školní zralost a připravenost u předčasně zaškolených dětí. Zabývá se přechodem pětiletého dítěte z mateřské školy do školy základní. Empirická část v podobě kvantitativního výzkumu se zabývá předčasně zaškolenými dětmi po vstupu do 1.třídy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda byly z předčasně zaškolené děti zralé a připravené na vstup do základního vzdělávání. Cíl byl zjišťován z pohledu učitelů 1.stupně základní školy. Metodou výzkum bylo dotazníkové šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on school maturity and readiness of precocious children. It deals with the transition of a five-year-old child from kindergarten to elementary school. The empirical part in the form of quantitative research deals with prematurely trained children after entering the 1st grade of elementary school. The aim of the research was to find out whether the children who received early education were mature and ready to enter primary education. The goal was determined from the point of view of primary school teachers. The research method was a questionnaire survey.
Klíčová slova
Školní zralost a připravenost, předčasné zaškolení, výukové problémy, sociálně-emocionální problémy, nadané dítě, dítě předškolního věku, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
School maturity and readiness, early training, learning problems, social-emotional problems, gifted child, preschool child, a child of younger school age
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na školní zralost a připravenost u předčasně zaškolených dětí. Zabývá se přechodem pětiletého dítěte z mateřské školy do školy základní. Empirická část v podobě kvantitativního výzkumu se zabývá předčasně zaškolenými dětmi po vstupu do 1.třídy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda byly z předčasně zaškolené děti zralé a připravené na vstup do základního vzdělávání. Cíl byl zjišťován z pohledu učitelů 1.stupně základní školy. Metodou výzkum bylo dotazníkové šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on school maturity and readiness of precocious children. It deals with the transition of a five-year-old child from kindergarten to elementary school. The empirical part in the form of quantitative research deals with prematurely trained children after entering the 1st grade of elementary school. The aim of the research was to find out whether the children who received early education were mature and ready to enter primary education. The goal was determined from the point of view of primary school teachers. The research method was a questionnaire survey.
Klíčová slova
Školní zralost a připravenost, předčasné zaškolení, výukové problémy, sociálně-emocionální problémy, nadané dítě, dítě předškolního věku, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
School maturity and readiness, early training, learning problems, social-emotional problems, gifted child, preschool child, a child of younger school age
Zásady pro vypracování
-sběr odborné literatury k tématu DP při dodržení etiky publikování
-příprava teoretické části a zpracování diplomové práce
-příprava pedagogického výzkumu
-shromáždění dat pedagogického výzkumu a vyhodnocení získaných dat
Zásady pro vypracování
-sběr odborné literatury k tématu DP při dodržení etiky publikování
-příprava teoretické části a zpracování diplomové práce
-příprava pedagogického výzkumu
-shromáždění dat pedagogického výzkumu a vyhodnocení získaných dat
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
SOKOLOVÁ, Hana, Alena POKORNÁ a Markéta FIŠEROVÁ. Školní zralost a nadané dítě. Praha: Raabe, [2020]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-453-4
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3249-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
SOKOLOVÁ, Hana, Alena POKORNÁ a Markéta FIŠEROVÁ. Školní zralost a nadané dítě. Praha: Raabe, [2020]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-453-4
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3249-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6