Bakalářská práce se zabývá tématem komunikace pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech. V teoretické části jsou zahrnuty kapitoly azylové domy, klienti v azylových domech a pracovníci v sociálních službách, kteří zajišťují nepřetržitý provoz. Stěžejní kapitolou je komunikace a s ní spojené komunikační strategie. Empirická část má kvalitativní charakter a věnuje se komunikačním schopnostem pracovníků v sociálních službách, kteří komunikují s klienty v azylových domech. Výzkumné šetření probíhá za pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Cílem je analyzovat komunikaci pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech. Výzkum je rozebrán pomocí otevřeného kódování formou analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of communication between social workers and clients in shelters. The theoretical part includes chapters on shelters, clients in shelters and social service workers who provide continuous service. The core chapter is on communication and related communication strategies. The empirical part is qualitative in nature and focuses on the communication skills of social service workers who communicate with clients in shelters. The research investigation is conducted using semi-structured interviews. The aim is to analyze the communication of social service workers with clients in shelters. The research is analyzed using open coding through analysis.
Klíčová slova
azylové domy, pracovníci v sociálních službách, komunikace
Klíčová slova v angličtině
shelters, social service workers, communication
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem komunikace pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech. V teoretické části jsou zahrnuty kapitoly azylové domy, klienti v azylových domech a pracovníci v sociálních službách, kteří zajišťují nepřetržitý provoz. Stěžejní kapitolou je komunikace a s ní spojené komunikační strategie. Empirická část má kvalitativní charakter a věnuje se komunikačním schopnostem pracovníků v sociálních službách, kteří komunikují s klienty v azylových domech. Výzkumné šetření probíhá za pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Cílem je analyzovat komunikaci pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech. Výzkum je rozebrán pomocí otevřeného kódování formou analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of communication between social workers and clients in shelters. The theoretical part includes chapters on shelters, clients in shelters and social service workers who provide continuous service. The core chapter is on communication and related communication strategies. The empirical part is qualitative in nature and focuses on the communication skills of social service workers who communicate with clients in shelters. The research investigation is conducted using semi-structured interviews. The aim is to analyze the communication of social service workers with clients in shelters. The research is analyzed using open coding through analysis.
Klíčová slova
azylové domy, pracovníci v sociálních službách, komunikace
Klíčová slova v angličtině
shelters, social service workers, communication
Zásady pro vypracování
VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Jaké jsou způsoby komunikace mezi pracovníky v sociálních službách a klienty v azylových domech.
VÝZKUMNÝ CÍL: Zhodnotit způsoby komunikace pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY: Které zásady musí pracovník v sociálních službách dodržovat v komunikaci s klienty azylového domu?
Jaké komunikační strategie používají pracovníci v sociálních službách při rozhovoru s klienty?
Jaké jsou efektivní komunikační strategie, které vedou k dosažení spolupráce s klienty?
Jaké volí pracovníci v sociálních službách komunikační strategie při řešení konfliktu s klienty?
S jakou skupinou klientů v azylových domech je komunikace a jednání problematické?
VÝZKUMNÝ SOUBOR: Pracovníci v sociálních službách v azylových domech.
VÝZKUMNÉ STRATEGIE: Kvalitativní výzkumný design.
VÝZKUMNÝ NÁSTROJ: Polostrukturovaný rozhovor.
METODY ANALÝZY: Otevřené kódování.
Zásady pro vypracování
VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Jaké jsou způsoby komunikace mezi pracovníky v sociálních službách a klienty v azylových domech.
VÝZKUMNÝ CÍL: Zhodnotit způsoby komunikace pracovníků v sociálních službách s klienty v azylových domech.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY: Které zásady musí pracovník v sociálních službách dodržovat v komunikaci s klienty azylového domu?
Jaké komunikační strategie používají pracovníci v sociálních službách při rozhovoru s klienty?
Jaké jsou efektivní komunikační strategie, které vedou k dosažení spolupráce s klienty?
Jaké volí pracovníci v sociálních službách komunikační strategie při řešení konfliktu s klienty?
S jakou skupinou klientů v azylových domech je komunikace a jednání problematické?
VÝZKUMNÝ SOUBOR: Pracovníci v sociálních službách v azylových domech.
VÝZKUMNÉ STRATEGIE: Kvalitativní výzkumný design.
VÝZKUMNÝ NÁSTROJ: Polostrukturovaný rozhovor.
METODY ANALÝZY: Otevřené kódování.
Seznam doporučené literatury
TOMANDL, Jan, Jaroslav ČUŘÍK, Kristýna MARŠOVSKÁ a Tereza FOJTOVÁ. Krizová komunikace: principy - zkušenosti - postupy. Brno: Masarykova univerzita, 2020. Promedia. ISBN 978-80-210-9636-3.
LOŠŤÁKOVÁ, Olga. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4295-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5327-0.
WEINIG, Silke. Jak vycházet s problémovými lidmi: domluvte se s choleriky, věčnými kritiky a dalšími nevyrovnanými lidmi. Přeložil Gabriela THÖNDLOVÁ. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1777-2.
MATSCHNIG, Monika. Úspěšná řeč těla: není rozhodující, co říkáme, ale jak to říkáme. Přeložil Tomáš MACH. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2894-5.
LOJA, Radka. Emoce pod kontrolou: 5 kroků ke zvládání emocí. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2217-2.
Seznam doporučené literatury
TOMANDL, Jan, Jaroslav ČUŘÍK, Kristýna MARŠOVSKÁ a Tereza FOJTOVÁ. Krizová komunikace: principy - zkušenosti - postupy. Brno: Masarykova univerzita, 2020. Promedia. ISBN 978-80-210-9636-3.
LOŠŤÁKOVÁ, Olga. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4295-3.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5327-0.
WEINIG, Silke. Jak vycházet s problémovými lidmi: domluvte se s choleriky, věčnými kritiky a dalšími nevyrovnanými lidmi. Přeložil Gabriela THÖNDLOVÁ. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1777-2.
MATSCHNIG, Monika. Úspěšná řeč těla: není rozhodující, co říkáme, ale jak to říkáme. Přeložil Tomáš MACH. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2894-5.
LOJA, Radka. Emoce pod kontrolou: 5 kroků ke zvládání emocí. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2217-2.