Bakalářská práce se věnuje vybraným tématům ekonomické geografie. Teoretická část práce se zabývá analýzou školních atlasů 60. let a současnosti (od roku 2014). Dále se věnuje popisu kartografických vyjádření použitých v praktické části. V praktické části práce bylo v programu QGIS vytvořeno osm tematických map k ekonomické geografii s nadstavbovými mapovými prvky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with selected topics of economic geography. The theoretical part of the thesis deals with the analysis of school atlases of the 1960s and the present (since 2014). It also describes the cartographic expressions used in the practical part. In the practical part of the thesis, eight thematic maps on economic geography with superstructure map elements were created in QGIS software.
Klíčová slova
školní atlas, mapa, kartografická analýza, ekonomická geografie
Klíčová slova v angličtině
school atlas, map, cartographical analysis, economic geography
Rozsah průvodní práce
36 s. (55 673 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje vybraným tématům ekonomické geografie. Teoretická část práce se zabývá analýzou školních atlasů 60. let a současnosti (od roku 2014). Dále se věnuje popisu kartografických vyjádření použitých v praktické části. V praktické části práce bylo v programu QGIS vytvořeno osm tematických map k ekonomické geografii s nadstavbovými mapovými prvky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with selected topics of economic geography. The theoretical part of the thesis deals with the analysis of school atlases of the 1960s and the present (since 2014). It also describes the cartographic expressions used in the practical part. In the practical part of the thesis, eight thematic maps on economic geography with superstructure map elements were created in QGIS software.
Klíčová slova
školní atlas, mapa, kartografická analýza, ekonomická geografie
Klíčová slova v angličtině
school atlas, map, cartographical analysis, economic geography
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vybranými tématy ekonomické geografie, jež budou zpracována do podoby atlasu. Součástí práce bude přehled současné i minulé atlasové tvorby k danému tématu, s důrazem na atlasy, jež jsou využívány ve školách. Témata budou reflektovat současná data a současný stav poznání, zároveň budou vybrána taková témata, která doposud nebyla v atlasové tvorbě příliš reflektována, ale z hlediska současného ekonomického prostoru jsou velmi důležitá. Předpokládá se vytvoření 8–10 mapových listů, jež budou kromě map samotných obsahovat také nadstavbové mapové prvky (kratší texty, diagramy grafy apod.), tak aby šly případně využít jako výukový materiál.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vybranými tématy ekonomické geografie, jež budou zpracována do podoby atlasu. Součástí práce bude přehled současné i minulé atlasové tvorby k danému tématu, s důrazem na atlasy, jež jsou využívány ve školách. Témata budou reflektovat současná data a současný stav poznání, zároveň budou vybrána taková témata, která doposud nebyla v atlasové tvorbě příliš reflektována, ale z hlediska současného ekonomického prostoru jsou velmi důležitá. Předpokládá se vytvoření 8–10 mapových listů, jež budou kromě map samotných obsahovat také nadstavbové mapové prvky (kratší texty, diagramy grafy apod.), tak aby šly případně využít jako výukový materiál.
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, Ivan. Školní atlas dnešní Evropy a Česka. Praha: Terra-klub, 2003. ISBN 8090228259.
BRUS, Jan, BURIAN, Jaroslav, PECHANEC, Vilém, VONDRÁKOVÁ, Alena a VOŽENÍLEK, Vít ed. Geografické informace: systémy a věda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5008-7.
HANUS, Martin a ŠÍDLO, Luděk. Školní atlas dnešního Česka. Praha: Terra-klub, 2015. ISBN 978-80-905403-4-7.
HANUS, Martin a ŠÍDLO, Luděk. Školní atlas dnešního světa. 2. vyd. Praha: Terra-klub, 2019. ISBN 978-80-905403-4-7.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Atlas světa pro každého. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2019. ISBN 978-80-7393-497-2
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Praktický atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2021. ISBN 978-80-7393-531-3
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Svět. Praha: Kartografie Praha, 1994. ISBN 80-7011-316-2.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Školní atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2017. ISBN 978-80-7393-399-9.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Školní atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2017. ISBN 978-80-7393-399-9.
ROD, Aleš. Dnešní finanční svět. Praha: Terra-klub, 2014. ISBN 978-80-905403-0-9.
VOŽENÍLEK, Vít. Aplikovaná kartografie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 802440270.
VOŽENÍLEK, Vít. Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových jevů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2790-4.
WADE, Tasha a SOMMER, Shelly ed. A to Z GIS: an illustrated dictionary of geographic information systems. 2. vyd. Redlands, Calif.: ESRI Press, 2006. ISBN 1589481402.
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, Ivan. Školní atlas dnešní Evropy a Česka. Praha: Terra-klub, 2003. ISBN 8090228259.
BRUS, Jan, BURIAN, Jaroslav, PECHANEC, Vilém, VONDRÁKOVÁ, Alena a VOŽENÍLEK, Vít ed. Geografické informace: systémy a věda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5008-7.
HANUS, Martin a ŠÍDLO, Luděk. Školní atlas dnešního Česka. Praha: Terra-klub, 2015. ISBN 978-80-905403-4-7.
HANUS, Martin a ŠÍDLO, Luděk. Školní atlas dnešního světa. 2. vyd. Praha: Terra-klub, 2019. ISBN 978-80-905403-4-7.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Atlas světa pro každého. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2019. ISBN 978-80-7393-497-2
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Praktický atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2021. ISBN 978-80-7393-531-3
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Svět. Praha: Kartografie Praha, 1994. ISBN 80-7011-316-2.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Školní atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2017. ISBN 978-80-7393-399-9.
KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Školní atlas světa. 4. vydání. Praha: Kartografie Praha, 2017. ISBN 978-80-7393-399-9.
ROD, Aleš. Dnešní finanční svět. Praha: Terra-klub, 2014. ISBN 978-80-905403-0-9.
VOŽENÍLEK, Vít. Aplikovaná kartografie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 802440270.
VOŽENÍLEK, Vít. Metody tematické kartografie: vizualizace prostorových jevů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2790-4.
WADE, Tasha a SOMMER, Shelly ed. A to Z GIS: an illustrated dictionary of geographic information systems. 2. vyd. Redlands, Calif.: ESRI Press, 2006. ISBN 1589481402.
Přílohy volně vložené
Osm map v jednom souboru PDF.
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu své prezentace představil hlavní cíle své práce a použitou metodiku. V další části své obhajoby seznámil komisi s hlavními výsledky své práce. V krátkosti shrnul hlavní závěry, kdy byl vytvořen atlas, obsahující osm tematických map, bylo představeno pozadí map - proč jsou témata akutální a byla také analyzována česká školní atlasová tvorba v 60. letech a v současnosti.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
- jaké bylo voleno zobrazení pro mapy světa - World Gall Stareographic od ESRI
- proč bylo pro mapu Evropy použito WGS-84 - komplexní, vzodný pro každý bod na Zemi; vhodnější ETRS (Evropský terstrický referenční systém)
podkladová geodata - pro Svět - Natural Earth; pro Evropu - Eurostat
legendy, proč nechal autor v surovém stavu - zaměření na srozumitelnost, čitelnost, tak aby legenda zobrazovala vše, co je v mapě
absence grafického měřítka - hlavním důvodem je inspirace atlasy, možnost rychlejšího výpočtu.
- prostorové změny ve výrobě autobobilů, ke kterým došlo na světě v posledních dvaceti letech - viditelný přesun na asijský trh - Čína, Indie, Indonésie, ale i Brazílie či Mexiko; zároveň pokles výroby na Západě (Francie, USA, Itálie)
- v roce 2021 skutečně nebyl vyroben ani jeden automobil ve Švédsku? - OICA uvádí poslední hodnotu za rok 2017
- chybějící údaje o hustotě železniční sítě .
V diskusi:
dr. Daniel - Srovnával jste atlasovou tvorbu z 60. let. Jaký to mělo smysl v práci? - Student: V práci jsem to vysvětloval. Po 2SV byla 60. léta první doba, kdy dochází k nějaké větší produkci atlasů.
dr. Šimáček - Všiml jsem si poděkování prof. Voženílkovi za půjčení zahraničních atlasů. V práci jsem však potom žádnou zmínku o zahraničních atlasech nenašel. - Student: Tyto atlasy byly spíš jen pro inspiraci.