Diplomová práce pojednává o problematice výživy a zabývá se stravovacími návyky žáků 4. a 5. ročníku v České republice a ve Velké Británii. Teoretická část obsahuje základní poznatky o výživě, výživová doporučení pro žáky v mladším školním věku, problémy ve výživě žáků a možné důsledky nesprávného stravování. V praktické části je na základě analýzy stravovacích deníků zhodnoceno, do jaké míry žáci splňují nutriční doporučení v jednotlivých kategoriích potravin a výsledky z obou zemí jsou porovnány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the issue of nutrition and deals with the eating habits of 4th and 5th grade pupils in the Czech Republic and Great Britain. The theoretical part contains basic knowledge about nutrition, nutritional recommendations for pupils of younger school age, problems in pupil's nutrition and possible consequences of improper eating. In the practical part, based on the analysis of food diaries, there is evaluated the extent to which pupils follow nutritional recommendations in individual food categories and compares the results in both countries.
Klíčová slova
výživa, pestrá strava, pravidelné stravování, ovoce a zelenina, obiloviny a brambory, maso, ryby, ořechy, luštěniny, mléčné výrobky, pitný režim
Klíčová slova v angličtině
nutrition, variety in diet, regularity of eating, fruit and vegetables, cereals and potatoes, meat, fish, nuts and seeds, legumes, dairy products, drinking regime
Rozsah průvodní práce
92 s. (140 655 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice výživy a zabývá se stravovacími návyky žáků 4. a 5. ročníku v České republice a ve Velké Británii. Teoretická část obsahuje základní poznatky o výživě, výživová doporučení pro žáky v mladším školním věku, problémy ve výživě žáků a možné důsledky nesprávného stravování. V praktické části je na základě analýzy stravovacích deníků zhodnoceno, do jaké míry žáci splňují nutriční doporučení v jednotlivých kategoriích potravin a výsledky z obou zemí jsou porovnány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the issue of nutrition and deals with the eating habits of 4th and 5th grade pupils in the Czech Republic and Great Britain. The theoretical part contains basic knowledge about nutrition, nutritional recommendations for pupils of younger school age, problems in pupil's nutrition and possible consequences of improper eating. In the practical part, based on the analysis of food diaries, there is evaluated the extent to which pupils follow nutritional recommendations in individual food categories and compares the results in both countries.
Klíčová slova
výživa, pestrá strava, pravidelné stravování, ovoce a zelenina, obiloviny a brambory, maso, ryby, ořechy, luštěniny, mléčné výrobky, pitný režim
Klíčová slova v angličtině
nutrition, variety in diet, regularity of eating, fruit and vegetables, cereals and potatoes, meat, fish, nuts and seeds, legumes, dairy products, drinking regime
Zásady pro vypracování
Cílem bude tvůrčí zpracování zvoleného tématu s náležitou obsahovou, metodologickou i formální úrovní.
V teoretické části bude práce zaměřená na výživu obecně a také blíže na správnou výživu žáků školního věku (vymezení pojmů, výživa a její zakotvení v RVP, výživa a zdraví, základní pilíře výživy, vhodná výživa dětí, úskalí ve výživě žáků…) Toto teoretické vymezení bude směřovat k nastínění vlastního šetření.
Vlastní zpracování zvoleného tématu bude obsahovat výzkum týkající se výživových návyků žáků. Budu zkoumat stravování žáků. Jak by měla správná výživa žáka vypadat. Zjišťovala bych, jaké jsou jejich návyky ve stravování. Z jakých potravin se skládá jejich energetický příjem. Pravidelnost a obsah jejich jídelníčku. Jak se stravují ve škole i mimo ni.
Do této práce bych ráda zakomponovala i praktickou část, ve které bych navrhla metodiku, díky které lze žáky edukovat k cílevědomému a správnému stravovacímu režimu.
Při vypracovávání práce bude realizována průběžná konzultace s vedoucím kvalifikační práce.
Před započetím tvorby DP:
Četba literatury a prohlubování znalostí ve vztahu k tématu práce.
Stanovení cíle diplomové práce.
Seznámení se s metodikou práce, uvědomění si základního časového plánu.
Volba vhodných metod pro řešení vymezených problémů a splnění cílů práce.
Vytvoření pracovní osnovy práce a základní rozhodnutí o empirické části.
Postup tvorby práce:
Rešerše literatury a dalších zdrojů, jejich zhodnocení, zpracování do logické struktury.
Sestavení definitivní osnovy a názvů kapitol a podkapitol.
Zpracovávání teoretické části práce.
Zpracování výzkumu: Určení metodiky, shromažďování dat, realizace dílčích úkolů praktické části práce, zpracování výstupů z praxe…
Dokončení práce:
Shrnutí výsledků práce v jejím závěru, kontrola splnění cílů, diskuse výsledků práce.
Závěrečná konzultace nad téměř dokončenou prací.
Redigování finální verze práce, kontrola věcného i formálního zpracování.
Odevzdání práce dle pokynů.
Příprava na obhajobu práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bude tvůrčí zpracování zvoleného tématu s náležitou obsahovou, metodologickou i formální úrovní.
V teoretické části bude práce zaměřená na výživu obecně a také blíže na správnou výživu žáků školního věku (vymezení pojmů, výživa a její zakotvení v RVP, výživa a zdraví, základní pilíře výživy, vhodná výživa dětí, úskalí ve výživě žáků…) Toto teoretické vymezení bude směřovat k nastínění vlastního šetření.
Vlastní zpracování zvoleného tématu bude obsahovat výzkum týkající se výživových návyků žáků. Budu zkoumat stravování žáků. Jak by měla správná výživa žáka vypadat. Zjišťovala bych, jaké jsou jejich návyky ve stravování. Z jakých potravin se skládá jejich energetický příjem. Pravidelnost a obsah jejich jídelníčku. Jak se stravují ve škole i mimo ni.
Do této práce bych ráda zakomponovala i praktickou část, ve které bych navrhla metodiku, díky které lze žáky edukovat k cílevědomému a správnému stravovacímu režimu.
Při vypracovávání práce bude realizována průběžná konzultace s vedoucím kvalifikační práce.
Před započetím tvorby DP:
Četba literatury a prohlubování znalostí ve vztahu k tématu práce.
Stanovení cíle diplomové práce.
Seznámení se s metodikou práce, uvědomění si základního časového plánu.
Volba vhodných metod pro řešení vymezených problémů a splnění cílů práce.
Vytvoření pracovní osnovy práce a základní rozhodnutí o empirické části.
Postup tvorby práce:
Rešerše literatury a dalších zdrojů, jejich zhodnocení, zpracování do logické struktury.
Sestavení definitivní osnovy a názvů kapitol a podkapitol.
Zpracovávání teoretické části práce.
Zpracování výzkumu: Určení metodiky, shromažďování dat, realizace dílčích úkolů praktické části práce, zpracování výstupů z praxe…
Dokončení práce:
Shrnutí výsledků práce v jejím závěru, kontrola splnění cílů, diskuse výsledků práce.
Závěrečná konzultace nad téměř dokončenou prací.
Redigování finální verze práce, kontrola věcného i formálního zpracování.
Odevzdání práce dle pokynů.
Příprava na obhajobu práce.
Seznam doporučené literatury
BREWER, Sarah, Joel LEVY and Ginny SMITH. How Food Works: The Facts Visually Explained. London: Dorling Kindersley Publishing, 2017. ISBN 9780241289396.jído
WISEMAN, Gerald. Nutrition and health. London: Taylor & Francis, 2002. ISBN 9780415278744.
FOUROVÁ, Karolína. Nejez blbě: jediná kniha o jídle, kterou potřebujete. Praha: Euromedia Group, 2020. Esence. ISBN 978-80-242-7157-6.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Eva MALICHOVÁ. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86022-93-5.
Seznam doporučené literatury
BREWER, Sarah, Joel LEVY and Ginny SMITH. How Food Works: The Facts Visually Explained. London: Dorling Kindersley Publishing, 2017. ISBN 9780241289396.jído
WISEMAN, Gerald. Nutrition and health. London: Taylor & Francis, 2002. ISBN 9780415278744.
FOUROVÁ, Karolína. Nejez blbě: jediná kniha o jídle, kterou potřebujete. Praha: Euromedia Group, 2020. Esence. ISBN 978-80-242-7157-6.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Eva MALICHOVÁ. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Jinočany: H & H, 2003. ISBN 80-86022-93-5.