V závěrečné diplomové práci je zpracováno téma předčasná sexuální zkušenost dívek do 15 let a její vliv na socializaci a partnerské vztahy. Cílem teoretické části diplomové práce je definovat pojem socializace, její dělení, činitele, podrobný popis socializace v období dětství a dospívání a narušenou socializaci. Dále je teoretická část zaměřena na sexualitu a partnerské vztahy, zejména pak na vývoj sexuality v období dětství a dospívání, popis partnerských vztahů, faktorů pro výběr partnera a narušené partnerské vztahy. Teoretická část obsahuje také problematiku rizikového chování od jeho obecného pojetí ke specifickým formám. V poslední části jsou popsána zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy - diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou
a výchovné ústavy. Cílem výzkumné části je zjistit, jak se brzká riziková sexuální zkušenost promítá do socializace a partnerských vztahů dívek umístěných v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Anotace v angličtině
The final diploma thesis deals with the topic of early sexual experience of girls under 15 years of age and its influence on socialization and partner relationships. The aim of the theoretical part of the thesis is to define the concept of socialization, its division, factors, a detailed description of socialization during childhood and adolescence and disrupted socialization. Furthermore, the theoretical part focuses on sexuality and partner relationships, especially the development of sexuality in childhood and adolescence, description of partner relationships, factors for choosing a partner and disrupted partner relationships. The theoretical part also includes the issue of risk behaviour from its general concept to specific forms. The last part describes the institutions for the performance of institutional and protective education - educational care centres, diagnostic institutions, children's homes, children's homes with school and educational institutions. The aim of the research part is to find out how early risky sexual experience is reflected in socialization and partner relationships girls placed in institutions for the performance of institutional or protective education.
Klíčová slova
Předčasná sexuální zkušenost, socializace, partnerské vztahy, rizikové chování, zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Klíčová slova v angličtině
Early sexual experience, socialization, partner relationships, risky behavior, institutions for institutional and protective education
Rozsah průvodní práce
135 s. (332 629 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
V závěrečné diplomové práci je zpracováno téma předčasná sexuální zkušenost dívek do 15 let a její vliv na socializaci a partnerské vztahy. Cílem teoretické části diplomové práce je definovat pojem socializace, její dělení, činitele, podrobný popis socializace v období dětství a dospívání a narušenou socializaci. Dále je teoretická část zaměřena na sexualitu a partnerské vztahy, zejména pak na vývoj sexuality v období dětství a dospívání, popis partnerských vztahů, faktorů pro výběr partnera a narušené partnerské vztahy. Teoretická část obsahuje také problematiku rizikového chování od jeho obecného pojetí ke specifickým formám. V poslední části jsou popsána zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy - diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou
a výchovné ústavy. Cílem výzkumné části je zjistit, jak se brzká riziková sexuální zkušenost promítá do socializace a partnerských vztahů dívek umístěných v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Anotace v angličtině
The final diploma thesis deals with the topic of early sexual experience of girls under 15 years of age and its influence on socialization and partner relationships. The aim of the theoretical part of the thesis is to define the concept of socialization, its division, factors, a detailed description of socialization during childhood and adolescence and disrupted socialization. Furthermore, the theoretical part focuses on sexuality and partner relationships, especially the development of sexuality in childhood and adolescence, description of partner relationships, factors for choosing a partner and disrupted partner relationships. The theoretical part also includes the issue of risk behaviour from its general concept to specific forms. The last part describes the institutions for the performance of institutional and protective education - educational care centres, diagnostic institutions, children's homes, children's homes with school and educational institutions. The aim of the research part is to find out how early risky sexual experience is reflected in socialization and partner relationships girls placed in institutions for the performance of institutional or protective education.
Klíčová slova
Předčasná sexuální zkušenost, socializace, partnerské vztahy, rizikové chování, zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Klíčová slova v angličtině
Early sexual experience, socialization, partner relationships, risky behavior, institutions for institutional and protective education
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Předčasná sexuální zkušenost u dívek, kterým byla nařízena ústavní nebo ochranná výchova, a její vliv na socializaci a partnerské vztahy.
Výzkumný cíl: Cílem výzkumu je zjistit, jak se brzká riziková sexuální zkušenost promítla do socializace a partnerských vztahů.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou první sexuální zkušenosti informantek?
Jaké jsou rizikové sexuální zkušenosti?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do vývoje sexuality?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do partnerských vztahů?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do socializace?
Výzkumný soubor: Dívky v ústavní nebo ochranné výchově, které mají předčasnou rizikovou sexuální zkušenost v období dětství.
Výzkumná strategie, výzkumný nástroj, metoda analýzy: Kvalitativní výzkum, hloubkový – polostrukturovaný rozhovor, zakotvená teorie
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Předčasná sexuální zkušenost u dívek, kterým byla nařízena ústavní nebo ochranná výchova, a její vliv na socializaci a partnerské vztahy.
Výzkumný cíl: Cílem výzkumu je zjistit, jak se brzká riziková sexuální zkušenost promítla do socializace a partnerských vztahů.
Výzkumné otázky:
Jaké jsou první sexuální zkušenosti informantek?
Jaké jsou rizikové sexuální zkušenosti?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do vývoje sexuality?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do partnerských vztahů?
Jak se předčasné sexuální zkušenosti promítly do socializace?
Výzkumný soubor: Dívky v ústavní nebo ochranné výchově, které mají předčasnou rizikovou sexuální zkušenost v období dětství.
Výzkumná strategie, výzkumný nástroj, metoda analýzy: Kvalitativní výzkum, hloubkový – polostrukturovaný rozhovor, zakotvená teorie
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich problémy: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí. ISBN 80-239-4482-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. přeprac. A rozš. vyd. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. 1. vyd. Praha: Grada, 2015, 544 s. ISBN 978-80-247-5447-5.
VAVRYSOVÁ, Lucie. Rizikové aktivity, depresivita a vybrané osobnostní rysy u českých adolescentů z dětských domovů se školou a z výchovných ústavů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 186 s. ISBN 978-80-244-5426-9.
Zdravý sexuální život. 1. vyd. Čestlice: Rebo, 2006, 292 s. Knihovna zdraví. ISBN 80-7234-537-0.
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich problémy: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí. ISBN 80-239-4482-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. přeprac. A rozš. vyd. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 285 s. ISBN 978-80-247-2284-9.
JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. 1. vyd. Praha: Grada, 2015, 544 s. ISBN 978-80-247-5447-5.
VAVRYSOVÁ, Lucie. Rizikové aktivity, depresivita a vybrané osobnostní rysy u českých adolescentů z dětských domovů se školou a z výchovných ústavů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 186 s. ISBN 978-80-244-5426-9.
Zdravý sexuální život. 1. vyd. Čestlice: Rebo, 2006, 292 s. Knihovna zdraví. ISBN 80-7234-537-0.