Téma diplomové práce "Aktivizační výukové metody na 1.
stupni ZŠ" sleduje využitelnost a efektivnost aktivizačních
výukových metod a metody CLIL v praxi. Práce obsahuje
teoretickou část, která vymezuje výukové metody. Největší
pozornost je věnována metodám aktivizačním, ale také
metodě CLIL. Aplikační část tvoří vytvořený metodický
materiál, který byl realizován na 1. stupni ZŠ v každé třídě
zvlášť. Samotnou realizací se potvrdila funkčnost,
variabilnost a udržitelnost metodického materiálu. Zároveň
se potvrdila využitelnost metody CLIL i ve třídách, kde se
ještě neučí cizí jazyk. Nedílnou součástí aplikační části,
konkrétně metodického materiálu, tvoří přílohy. Záměrem
této diplomové práce bylo vymezit a klasifikovat aktivizační
výukové metody a vytvořit takový metodický materiál,
který bude funkční, udržitelný a variabilní.
Anotace v angličtině
The thesis topic "Activation Teaching Methods in Primary
School" investigates the usability and effectiveness of
activation teaching methods and CLIL in practice. The
thesis contains a theoretical part that defines teaching
methods. The most attention is given to the activation
methods, but also to the CLIL method. The application part
consists of the created methodological material, that was
implemented separately in each class of primary school. The
effectiveness of the methodological material was confirmed
by the implementation itself. At the same time, the
applicability of the CLIL method was confirmed even in
classrooms where a foreign language is not yet taught. The
appendices form an integral part of the application part,
specifically the methodological material. The aim of this
thesis was to define and classify activation teaching methods
and to create a methodological material that would be
functional, sustainable and variable.
Klíčová slova
výukové metody, aktivizační výukové metody, metoda
CLIL, obsahově a jazykově integrované učení, metodický
materiál, environmentální téma, recyklace
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, activating teaching methods, CLIL
method, Content and Language Integrated Learning,
methodological material, environmental topic, recycling
Rozsah průvodní práce
73, 49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce "Aktivizační výukové metody na 1.
stupni ZŠ" sleduje využitelnost a efektivnost aktivizačních
výukových metod a metody CLIL v praxi. Práce obsahuje
teoretickou část, která vymezuje výukové metody. Největší
pozornost je věnována metodám aktivizačním, ale také
metodě CLIL. Aplikační část tvoří vytvořený metodický
materiál, který byl realizován na 1. stupni ZŠ v každé třídě
zvlášť. Samotnou realizací se potvrdila funkčnost,
variabilnost a udržitelnost metodického materiálu. Zároveň
se potvrdila využitelnost metody CLIL i ve třídách, kde se
ještě neučí cizí jazyk. Nedílnou součástí aplikační části,
konkrétně metodického materiálu, tvoří přílohy. Záměrem
této diplomové práce bylo vymezit a klasifikovat aktivizační
výukové metody a vytvořit takový metodický materiál,
který bude funkční, udržitelný a variabilní.
Anotace v angličtině
The thesis topic "Activation Teaching Methods in Primary
School" investigates the usability and effectiveness of
activation teaching methods and CLIL in practice. The
thesis contains a theoretical part that defines teaching
methods. The most attention is given to the activation
methods, but also to the CLIL method. The application part
consists of the created methodological material, that was
implemented separately in each class of primary school. The
effectiveness of the methodological material was confirmed
by the implementation itself. At the same time, the
applicability of the CLIL method was confirmed even in
classrooms where a foreign language is not yet taught. The
appendices form an integral part of the application part,
specifically the methodological material. The aim of this
thesis was to define and classify activation teaching methods
and to create a methodological material that would be
functional, sustainable and variable.
Klíčová slova
výukové metody, aktivizační výukové metody, metoda
CLIL, obsahově a jazykově integrované učení, metodický
materiál, environmentální téma, recyklace
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, activating teaching methods, CLIL
method, Content and Language Integrated Learning,
methodological material, environmental topic, recycling
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava metodického materiálu
Realizace vytvořeného metodického materiálu
Vyhodnocení metodického materiálu a jeho realizace
Shrnutí, závěr, návrh na využití v pedagogické praxi
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava metodického materiálu
Realizace vytvořeného metodického materiálu
Vyhodnocení metodického materiálu a jeho realizace
Shrnutí, závěr, návrh na využití v pedagogické praxi
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga / Tomáš Kotrba, Lubor Lacina. 2015. ISBN 9788074850431.
Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách/Dagmar Sitná, Praha, Portál, 2009 ISBN: 978-80-7367-246-1
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
KULŠTRUNKOVÁ, Pavla a Helena GRECMANOVÁ. Aktivizační metody ve výuce. [rukopis]. Aktivizační metody ve výuce [rukopis] / Pavla Kulštrunková [online]. 2009 [cit. 2021-12-09].
PATERSON, Kathy. Motivační tříminutovky: přes 100 jednoduchých cvičení k aktivizaci skupiny. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0794-8.
BALL, Phil, John CLEGG a Keith KELLY. Putting CLIL into practice / Phil Ball, Keith Kelly, John Clegg. 2015. ISBN 9780194421058.
DALE, Liz, Scott THORNBURY a Rosie TANNER. CLIL activities: a resource for subject and language teachers / Liz Dale and Rosie Tanner ; consultant and editor. 2012. ISBN 9780521149846.
ROSENBERG, Rick. Tools for Activating Materials and Tasks in the English Language Classroom. English Teaching Forum. 2009, , 11. ISSN ISSN-1559-663X. Dostupné z: doi:Tools for Activating Materials and Tasks in the English Language Classroom
ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka PROCHÁZKOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce: jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-57-2.
Seznam doporučené literatury
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga / Tomáš Kotrba, Lubor Lacina. 2015. ISBN 9788074850431.
Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách/Dagmar Sitná, Praha, Portál, 2009 ISBN: 978-80-7367-246-1
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
KULŠTRUNKOVÁ, Pavla a Helena GRECMANOVÁ. Aktivizační metody ve výuce. [rukopis]. Aktivizační metody ve výuce [rukopis] / Pavla Kulštrunková [online]. 2009 [cit. 2021-12-09].
PATERSON, Kathy. Motivační tříminutovky: přes 100 jednoduchých cvičení k aktivizaci skupiny. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0794-8.
BALL, Phil, John CLEGG a Keith KELLY. Putting CLIL into practice / Phil Ball, Keith Kelly, John Clegg. 2015. ISBN 9780194421058.
DALE, Liz, Scott THORNBURY a Rosie TANNER. CLIL activities: a resource for subject and language teachers / Liz Dale and Rosie Tanner ; consultant and editor. 2012. ISBN 9780521149846.
ROSENBERG, Rick. Tools for Activating Materials and Tasks in the English Language Classroom. English Teaching Forum. 2009, , 11. ISSN ISSN-1559-663X. Dostupné z: doi:Tools for Activating Materials and Tasks in the English Language Classroom
ŠMÍDOVÁ, Tereza, Lenka PROCHÁZKOVÁ a Naděžda VOJTKOVÁ. CLIL ve výuce: jak zapojit cizí jazyky do vyučování. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-57-2.