Bakalářská práce se zabývá problematikou souběhu nadání a specifické vývojové poruchy učení. Teoretická část se skládá ze tří kapitol: Nadaný žák, Žák se specifickou poruchou učení a Nadaný žák se specifickou poruchou učení. Praktická část se věnuje stanovenému cíli zjistit úroveň vzájemné spolupráce mezi pedagogicko-psychologickou poradnou, školou a rodinou při vzdělávání nadaného žáka se specifickou vývojovou poruchou učení na 1. stupni základní školy. Výzkumná data byla získávána designem kvalitativního výzkumu za využití strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of the convergence of giftedness and specific learning disability. The theoretical part consists of three chapters: Gifted Student, Student with Specific Learning Disability and Gifted Student with Specific Learning Disability. The practical part of the thesis aims to examine the level of mutual cooperation between pedagogical-psychological counselling, a school, and a family in the education of a gifted student with a specific learning disability in primary education. The research data has been obtained by a qualitative research design adopting structured interviews.
Klíčová slova
dvojí výjimečnost, nadání, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení, mimořádné nadání, dyslexie, dysgrafie, nadaní žáci s handicapem, úroveň spolupráce
Klíčová slova v angličtině
twice-exceptional, giftedness, specific learning disability, dyslexia, dysgraphia, gifted students with disabilities, level of cooperation
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou souběhu nadání a specifické vývojové poruchy učení. Teoretická část se skládá ze tří kapitol: Nadaný žák, Žák se specifickou poruchou učení a Nadaný žák se specifickou poruchou učení. Praktická část se věnuje stanovenému cíli zjistit úroveň vzájemné spolupráce mezi pedagogicko-psychologickou poradnou, školou a rodinou při vzdělávání nadaného žáka se specifickou vývojovou poruchou učení na 1. stupni základní školy. Výzkumná data byla získávána designem kvalitativního výzkumu za využití strukturovaných rozhovorů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issue of the convergence of giftedness and specific learning disability. The theoretical part consists of three chapters: Gifted Student, Student with Specific Learning Disability and Gifted Student with Specific Learning Disability. The practical part of the thesis aims to examine the level of mutual cooperation between pedagogical-psychological counselling, a school, and a family in the education of a gifted student with a specific learning disability in primary education. The research data has been obtained by a qualitative research design adopting structured interviews.
Klíčová slova
dvojí výjimečnost, nadání, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení, mimořádné nadání, dyslexie, dysgrafie, nadaní žáci s handicapem, úroveň spolupráce
Klíčová slova v angličtině
twice-exceptional, giftedness, specific learning disability, dyslexia, dysgraphia, gifted students with disabilities, level of cooperation
Zásady pro vypracování
Tvorba struktury práce – kapitoly teoretické i praktické části práce (do konce ledna 2022, následně konzultace)
Tvorba teoretické části práce, příprava desingu výzkumu včetně stanovení okruhů zkoumaných témat i konkrétních otázek (do konce května 2022, následně konzultace)
Výběr respondentů výzkumu, úpravy teoretické části práce (do konce června 2022, následně konzultace )
Realizace výzkumu, dokončení teoretické části práce (do konce listopadu 2022, následně konzultace)
Zpracování získaných dat, tvorba praktické části práce do konce února 20232, následně konzultace)
Závěrečné práce (březen 2023)
Zásady pro vypracování
Tvorba struktury práce – kapitoly teoretické i praktické části práce (do konce ledna 2022, následně konzultace)
Tvorba teoretické části práce, příprava desingu výzkumu včetně stanovení okruhů zkoumaných témat i konkrétních otázek (do konce května 2022, následně konzultace)
Výběr respondentů výzkumu, úpravy teoretické části práce (do konce června 2022, následně konzultace )
Realizace výzkumu, dokončení teoretické části práce (do konce listopadu 2022, následně konzultace)
Zpracování získaných dat, tvorba praktické části práce do konce února 20232, následně konzultace)
Závěrečné práce (březen 2023)
Seznam doporučené literatury
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7520-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8800-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
BRODY, Linda E. a Carol J. MILLS. Gifted Children with Learning Disabilities: A Review of the Issues. Journal of Learning Disabilities. 1997, 30(3), 282-296. ISSN 0022-2194. Dostupné z: doi:10.1177/002221949703000304
Seznam doporučené literatury
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7520-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8800-7.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
BRODY, Linda E. a Carol J. MILLS. Gifted Children with Learning Disabilities: A Review of the Issues. Journal of Learning Disabilities. 1997, 30(3), 282-296. ISSN 0022-2194. Dostupné z: doi:10.1177/002221949703000304