Práce se zaměřuje na využití hry, jako pomůcky pro děti se zdravotním postižením, konkrétněji s mentálním postižením předškolního věku na sociální dovednosti. V teoretické části je vymezena hra a jak s ní pracovat, charakteristika dítěte předškolního věku a mentální postižení. V praktické části se nachází soubor her, který jsem aplikovala na děti se zdravotním postižením a na děti intaktní v mateřské škole. Následuje samotná reakce dětí při hře. Dále jsou zde uvedené a zodpovězené výzkumné otázky a popsané shody či rozdíly v reakcí dětí intaktních a dětí se zdravotním postižením.
Annotation in English
The bachelor's thesis focuses on the use of game as a tool for children with intellectual disabilities. The theoretical part defines a game and how work with it, characteristics of a preschool children and intellectual disability. In the practical part there is a set of games that I applied to children with disabilities and intact children in kindergarten. This is followed by the reaction of the children during the game. Then there are research questions which are answered. There is correspondences or differences in the reaction of intact children and children with disabilities are described.
Keywords
Hra, sociální dovednosti, předškolní věk, mentální postižení, mateřská škola
Keywords in English
Game, social skills, preschool children, mental disability, kindergarten
Length of the covering note
53
Language
CZ
Annotation
Práce se zaměřuje na využití hry, jako pomůcky pro děti se zdravotním postižením, konkrétněji s mentálním postižením předškolního věku na sociální dovednosti. V teoretické části je vymezena hra a jak s ní pracovat, charakteristika dítěte předškolního věku a mentální postižení. V praktické části se nachází soubor her, který jsem aplikovala na děti se zdravotním postižením a na děti intaktní v mateřské škole. Následuje samotná reakce dětí při hře. Dále jsou zde uvedené a zodpovězené výzkumné otázky a popsané shody či rozdíly v reakcí dětí intaktních a dětí se zdravotním postižením.
Annotation in English
The bachelor's thesis focuses on the use of game as a tool for children with intellectual disabilities. The theoretical part defines a game and how work with it, characteristics of a preschool children and intellectual disability. In the practical part there is a set of games that I applied to children with disabilities and intact children in kindergarten. This is followed by the reaction of the children during the game. Then there are research questions which are answered. There is correspondences or differences in the reaction of intact children and children with disabilities are described.
Keywords
Hra, sociální dovednosti, předškolní věk, mentální postižení, mateřská škola
Keywords in English
Game, social skills, preschool children, mental disability, kindergarten
Research Plan
1. Úvod
2. Vypracování teoretické části na základě komparace a analýzy odborné literatury
3. Zpracování praktické části
4. Závěr
Research Plan
1. Úvod
2. Vypracování teoretické části na základě komparace a analýzy odborné literatury
3. Zpracování praktické části
4. Závěr
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788724.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788724.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.