V této práci se věnujeme tvorbě sady úloh pro mikropočítač Micro:bit, která slouží jako inovativní materiál revidované nové informatiky v rámci RVP ZV. Sada obsahuje osm lekcí a je vhodná i pro úplné začátečníky. V teoretické části vysvětlujeme základní principy a metody důležité pro tvorbu výukových materiálů. Výsledkem práce je webový portál www.microbitdoskol.cz, na kterém je po přihlášení k dispozici výuková sada lekcí pro desku Micro:bit.
Anotace v angličtině
In this paper we focus on the development of a set of tasks for the Micro:bit microcomputer which serves as an innovative material of the "new" informatics which suits the framework of the RVP ZV. The set contains eight lessons and is suitable for complete beginners. In the theoretical part we explain the basic principles and methods important for the creation of teaching materials. The result of the work is the web portal www.microbitdoskol.cz where the lesson set for the Micro:bit board is available after logging in.
Klíčová slova
robotika, vozítko, programování, kreativita, inovace, nová informatika, microbit, algoritmizace
Klíčová slova v angličtině
robotics, rover, programming, creativity, innovation, new informatics, microbit, algorithmization
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se věnujeme tvorbě sady úloh pro mikropočítač Micro:bit, která slouží jako inovativní materiál revidované nové informatiky v rámci RVP ZV. Sada obsahuje osm lekcí a je vhodná i pro úplné začátečníky. V teoretické části vysvětlujeme základní principy a metody důležité pro tvorbu výukových materiálů. Výsledkem práce je webový portál www.microbitdoskol.cz, na kterém je po přihlášení k dispozici výuková sada lekcí pro desku Micro:bit.
Anotace v angličtině
In this paper we focus on the development of a set of tasks for the Micro:bit microcomputer which serves as an innovative material of the "new" informatics which suits the framework of the RVP ZV. The set contains eight lessons and is suitable for complete beginners. In the theoretical part we explain the basic principles and methods important for the creation of teaching materials. The result of the work is the web portal www.microbitdoskol.cz where the lesson set for the Micro:bit board is available after logging in.
Klíčová slova
robotika, vozítko, programování, kreativita, inovace, nová informatika, microbit, algoritmizace
Klíčová slova v angličtině
robotics, rover, programming, creativity, innovation, new informatics, microbit, algorithmization
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout sadu úloh pro výuku programování a podporu rozvoje informatického myšlení za pomocí mikropočítače BBC micro:bit. Teoretická část se bude zabývat problematikou informatického myšlení, výuky programování na 2. stupni ZŠ, výukových metod, organizačních forem a oblastí mikropočítačů vhodných pro vzdělávání. Praktická část bude zaměřena na samotnou tvorbu sady učebních úloh.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je navrhnout sadu úloh pro výuku programování a podporu rozvoje informatického myšlení za pomocí mikropočítače BBC micro:bit. Teoretická část se bude zabývat problematikou informatického myšlení, výuky programování na 2. stupni ZŠ, výukových metod, organizačních forem a oblastí mikropočítačů vhodných pro vzdělávání. Praktická část bude zaměřena na samotnou tvorbu sady učebních úloh.
Seznam doporučené literatury
ČERNOCHOVÁ, M. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách: výzkum stavu a struktury informačně technologické gramotnosti. Praha: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05407-9.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988. ISBN neuvedeno.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
ČERNÝ, M. Koordinátor ICT. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-06-4.
ČERNÝ, M. Metodik ICT. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-05-7.
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ. Podpora rozvíjení informatického myšlení (PRIM) [online]. 2017 [cit. 2022-01-25]. Dostupné z: http:// www.nuv.cz/projekty/prim
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2
ČERNOCHOVÁ, M. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách: výzkum stavu a struktury informačně technologické gramotnosti. Praha: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05407-9.
MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988. ISBN neuvedeno.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
ČERNÝ, M. Koordinátor ICT. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-06-4.
ČERNÝ, M. Metodik ICT. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-05-7.
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ. Podpora rozvíjení informatického myšlení (PRIM) [online]. 2017 [cit. 2022-01-25]. Dostupné z: http:// www.nuv.cz/projekty/prim
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2