Diplomová práce se zabývá využitím literatury v ELT se zaměřením na dílo Niela Gaimana. Zatímco v teoretické části je představeno využití literatury v ELT, kritéria výuky jazyka dle RVP a Niel Gaiman, praktická část se skládá z prezentace vytvořených výukových plánů a jejich analýzy. Veškerá data pro tuto analýzu byla shromážděna výzkumnou metodou pozorování, ke které došlo při použití vytvořených pracovních listů a výukových plánů na šestiletém gymnáziu a prvním ročníku střední školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with the usage of literature in ELT, with a focus on Niel Gaiman's work. While the theoretical part discusses the use of literature in ELT and, the criteria of teaching language set by FEP BE and Niel Gaiman, the practical part consists of the presentation of the created lesson plans and their analysis. All data were collected by using the method of observation which occurred while using the created worksheets and lesson plans in the lower secondary school and the first year of secondary school.
Klíčová slova
Literatura, fantasy literature, využití literatury ve výuce anglického jazyka, Koralína, Hvězdný prach, očekávané výstupy, klíčové competence, výukové plány, pracovní listy, analýza, žáci ZŠ, žáci SŠ, RVP ZV
Klíčová slova v angličtině
Literature, fantasy literature, use of literature in ELT, Neil Gaiman, Coraline, Stardust, Expected outcomes, key competencies, lesson plans, worksheets, analysis, lower secondary school learners, secondary school learners, the FEP BE
Rozsah průvodní práce
84 s. (114 392)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím literatury v ELT se zaměřením na dílo Niela Gaimana. Zatímco v teoretické části je představeno využití literatury v ELT, kritéria výuky jazyka dle RVP a Niel Gaiman, praktická část se skládá z prezentace vytvořených výukových plánů a jejich analýzy. Veškerá data pro tuto analýzu byla shromážděna výzkumnou metodou pozorování, ke které došlo při použití vytvořených pracovních listů a výukových plánů na šestiletém gymnáziu a prvním ročníku střední školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with the usage of literature in ELT, with a focus on Niel Gaiman's work. While the theoretical part discusses the use of literature in ELT and, the criteria of teaching language set by FEP BE and Niel Gaiman, the practical part consists of the presentation of the created lesson plans and their analysis. All data were collected by using the method of observation which occurred while using the created worksheets and lesson plans in the lower secondary school and the first year of secondary school.
Klíčová slova
Literatura, fantasy literature, využití literatury ve výuce anglického jazyka, Koralína, Hvězdný prach, očekávané výstupy, klíčové competence, výukové plány, pracovní listy, analýza, žáci ZŠ, žáci SŠ, RVP ZV
Klíčová slova v angličtině
Literature, fantasy literature, use of literature in ELT, Neil Gaiman, Coraline, Stardust, Expected outcomes, key competencies, lesson plans, worksheets, analysis, lower secondary school learners, secondary school learners, the FEP BE
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce, vypracování písemné čísti diplomové práce
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce, vypracování písemné čísti diplomové práce
Seznam doporučené literatury
Neil Gaiman Neverwhere
Neil Gaiman Coraline
Neil Gaiman Stardust
Neil Gaiman Ocean on the end of the lane
Levis Carroll Alice's Adventures in Wonderland
C. S. Lewis The Lion, the Witch and the Wardrobe
Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Education Limited.
Penny Ur. (1996) A Course in English Language Teaching
Duplass, J. A. (2005). Middle and High School Teaching: Methods, Standards, and Best Practices
Dörnyei, Z.(1998). Motivation in second and foreign language learning. Language teaching
Khan, M. & Alasmari, A. (2018). Literary texts in the EFL classrooms: Applications, benefits and approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature
Seznam doporučené literatury
Neil Gaiman Neverwhere
Neil Gaiman Coraline
Neil Gaiman Stardust
Neil Gaiman Ocean on the end of the lane
Levis Carroll Alice's Adventures in Wonderland
C. S. Lewis The Lion, the Witch and the Wardrobe
Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Harlow: Pearson Education Limited.
Penny Ur. (1996) A Course in English Language Teaching
Duplass, J. A. (2005). Middle and High School Teaching: Methods, Standards, and Best Practices
Dörnyei, Z.(1998). Motivation in second and foreign language learning. Language teaching
Khan, M. & Alasmari, A. (2018). Literary texts in the EFL classrooms: Applications, benefits and approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature