Bakalářská práce pojednává o problematice dětské skupiny s Montessori prvky a cílem bylo objasnit působení jejího prostředí na jedince s projevy poruchy autistického spektra konkrétně v oblastech komunikace, sociálního jednání a repetitivního chování. Téma bylo popsáno v teoretické i praktické části práce. Výzkumné šetření bylo podloženo daty získanými polostrukturovaným interview se třemi pečujícími osobami vybrané dětské skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematics of a children's group with Montessori elements. The aim was to clarify the effect of a Montessori children's group environment on idividuals with manifestations of autism spectrum disorder, specifically in the areas of communication, social and repetitive behavior. The topic was described in theoretical as well as in practical part of the thesis. The research investigation was supported by data obtained through a semi-structured interview with three caregivers of a selected children's group.
Klíčová slova
Dětská skupina, Montessori principy, porucha autistického spektra, projevy PAS
Klíčová slova v angličtině
Children's Group, Montessori Principles, Autism Spectrum Disorder, Manifestations of ASD
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice dětské skupiny s Montessori prvky a cílem bylo objasnit působení jejího prostředí na jedince s projevy poruchy autistického spektra konkrétně v oblastech komunikace, sociálního jednání a repetitivního chování. Téma bylo popsáno v teoretické i praktické části práce. Výzkumné šetření bylo podloženo daty získanými polostrukturovaným interview se třemi pečujícími osobami vybrané dětské skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematics of a children's group with Montessori elements. The aim was to clarify the effect of a Montessori children's group environment on idividuals with manifestations of autism spectrum disorder, specifically in the areas of communication, social and repetitive behavior. The topic was described in theoretical as well as in practical part of the thesis. The research investigation was supported by data obtained through a semi-structured interview with three caregivers of a selected children's group.
Klíčová slova
Dětská skupina, Montessori principy, porucha autistického spektra, projevy PAS
Klíčová slova v angličtině
Children's Group, Montessori Principles, Autism Spectrum Disorder, Manifestations of ASD
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Rešerše a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Ujasnění náplně teoretické části práce a její realizace
Ujasnění podoby praktické části práce, její realizace, sběr dat pro praktickou část
Srovnání teoretických východisek se získanými informacemi a praktickými zkušenostmi
Zpracování výsledků a jejich interpretace
Závěrečná doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Rešerše a studium odborné literatury k danému tématu
Vytýčení koncepce práce, formulace cílů práce
Ujasnění náplně teoretické části práce a její realizace
Ujasnění podoby praktické části práce, její realizace, sběr dat pro praktickou část
Srovnání teoretických východisek se získanými informacemi a praktickými zkušenostmi
Zpracování výsledků a jejich interpretace
Závěrečná doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
ŠARKÖZYOVÁ, Lucie. Jak pracovat s dítětem s poruchou autistického spektra (PAS). Praha: Powerprint, 2020. ISBN 978-80-7568-241-3.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Edukačně - hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let). Pasparta, 2015. ISBN 978-80-905993-6-9.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0.
BALDINIOVÁ, Laura a Marta EL BOURNOVÁ. Maria Montessoriová: Učitelka nové doby. Ikar, 2021. ISBN 978-80-249-4502-6.
SPINELLI, Patricia, Geneviève CARBONE a Marilyne MAUGIN. Montessori pro (ne)chápavé: 3-6 let. Přeložil Kateřina KYSLÍKOVÁ. Praha: Svojtka & Co., 2019. Porozumí každý. ISBN 978-80-256-2425-8.
SLABÁ, Hana. Montessori školka: jak to v ní chodí?. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1647-6.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2., přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020. ISBN 978-80-87917-71-8.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
ŠARKÖZYOVÁ, Lucie. Jak pracovat s dítětem s poruchou autistického spektra (PAS). Praha: Powerprint, 2020. ISBN 978-80-7568-241-3.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Edukačně - hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let). Pasparta, 2015. ISBN 978-80-905993-6-9.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Přeložil Jan VOLÍN. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0.
BALDINIOVÁ, Laura a Marta EL BOURNOVÁ. Maria Montessoriová: Učitelka nové doby. Ikar, 2021. ISBN 978-80-249-4502-6.
SPINELLI, Patricia, Geneviève CARBONE a Marilyne MAUGIN. Montessori pro (ne)chápavé: 3-6 let. Přeložil Kateřina KYSLÍKOVÁ. Praha: Svojtka & Co., 2019. Porozumí každý. ISBN 978-80-256-2425-8.
SLABÁ, Hana. Montessori školka: jak to v ní chodí?. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1647-6.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2., přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020. ISBN 978-80-87917-71-8.