Diplomová práce osvětového charakteru pojednává o vývojové dysfázii z rodičovské perspektivy. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je složena ze tří kapitol, jež jsou vztaženy k diagnóze vývojové dysfázie z hlediska definice, terminologického vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komorbidit, logopedické diagnostiky, interdisciplinární spolupráce, stimulačních
programů a doplňků stravy. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum, jež byl realizován formou dotazníkového šetření, pojednávajícím o informovanosti rodičů v rámci této diagnózy. Hlavním cílem je zjištění míry povědomí rodičů dětí s vývojovou dysfázií o této diagnóze. Součástí příloh je osvětový materiál určený zejména pro
rodiče, jejichž dítěti byla vývojová dysfázie právě diagnostikována. Využít jej však mohou v případě zájmu i odborníci z řad klinických logopedů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses Specific Language Impairment from a parent's perspective. The thesis contains a theoretical and a practical part. The theoretical part consists of three chapters, which are related to the diagnosis of Specific
Language Impairment in terms of definition, terminological definition, etiology, symptomatology, classification, comorbidities, speech therapy diagnostics, interdisciplinary cooperation, stimulation programs and food supplements. The
practical part includes quantitative research, which was carried out in the form of a questionnaire survey, dealing with parents awareness of this diagnosis. The main goal is to determine the level of awareness of parents of children with
Specific Language Impairment about this diagnosis. The appendices include educational material intended especially for parents whose child has just been diagnosed with Specific Language Impairment. However, it can also be used by
clinical speech therapists if they are interested.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, specificky narušený vývoj řeči, vývojová jazyková porucha, neurovývojová porucha, interdisciplinární spolupráce, osvětový materiál, rodiče
Klíčová slova v angličtině
Developmental Dysphasia, Specific Language Impairment, Developmental Language Disorder, Neurodevelopmental Disorder, interdisciplinary cooperation, eduactional material, parents
Rozsah průvodní práce
127 stran + 6 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce osvětového charakteru pojednává o vývojové dysfázii z rodičovské perspektivy. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je složena ze tří kapitol, jež jsou vztaženy k diagnóze vývojové dysfázie z hlediska definice, terminologického vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komorbidit, logopedické diagnostiky, interdisciplinární spolupráce, stimulačních
programů a doplňků stravy. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum, jež byl realizován formou dotazníkového šetření, pojednávajícím o informovanosti rodičů v rámci této diagnózy. Hlavním cílem je zjištění míry povědomí rodičů dětí s vývojovou dysfázií o této diagnóze. Součástí příloh je osvětový materiál určený zejména pro
rodiče, jejichž dítěti byla vývojová dysfázie právě diagnostikována. Využít jej však mohou v případě zájmu i odborníci z řad klinických logopedů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses Specific Language Impairment from a parent's perspective. The thesis contains a theoretical and a practical part. The theoretical part consists of three chapters, which are related to the diagnosis of Specific
Language Impairment in terms of definition, terminological definition, etiology, symptomatology, classification, comorbidities, speech therapy diagnostics, interdisciplinary cooperation, stimulation programs and food supplements. The
practical part includes quantitative research, which was carried out in the form of a questionnaire survey, dealing with parents awareness of this diagnosis. The main goal is to determine the level of awareness of parents of children with
Specific Language Impairment about this diagnosis. The appendices include educational material intended especially for parents whose child has just been diagnosed with Specific Language Impairment. However, it can also be used by
clinical speech therapists if they are interested.
Klíčová slova
Vývojová dysfázie, specificky narušený vývoj řeči, vývojová jazyková porucha, neurovývojová porucha, interdisciplinární spolupráce, osvětový materiál, rodiče
Klíčová slova v angličtině
Developmental Dysphasia, Specific Language Impairment, Developmental Language Disorder, Neurodevelopmental Disorder, interdisciplinary cooperation, eduactional material, parents
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím diplomové práce.
Studium odborné literatury týkající se vývojové dysfázie.
Zpracování teoretické části práce.
Formulace cílů práce.
Sběr podkladů pro výzkumné šetření.
Realizace výzkumu.
Zpracování dat a jejich analýza.
Interpretace výsledků.
Diskuze a závěry práce.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím diplomové práce.
Studium odborné literatury týkající se vývojové dysfázie.
Zpracování teoretické části práce.
Formulace cílů práce.
Sběr podkladů pro výzkumné šetření.
Realizace výzkumu.
Zpracování dat a jejich analýza.
Interpretace výsledků.
Diskuze a závěry práce.
Seznam doporučené literatury
DLOUHÁ, O. 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2.
DOLEŽALOVÁ, M.; CHOTĚBOROVÁ, M. 2021. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta Publishing. ISBN 978-80-88290-68-1.
KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D. 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
NEUBAUER, K. 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. 2007. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. 2005. Logopedie. V Olomouci: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1088-5.
Seznam doporučené literatury
DLOUHÁ, O. 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2.
DOLEŽALOVÁ, M.; CHOTĚBOROVÁ, M. 2021. Vývojová dysfázie: průvodce pro rodiče a další zájemce o tuto problematiku. Praha: Pasparta Publishing. ISBN 978-80-88290-68-1.
KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D. 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
NEUBAUER, K. 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. 2007. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. 2005. Logopedie. V Olomouci: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1088-5.
Přílohy volně vložené
Informační letáček
Informační brožura - Vývojová dysfázie - kudy kam