Tato diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Zkoumá účinnost pedagogické intervence, konkrétně deduktivního a induktivního přístupu s explicitními instrukcemi, při zvyšování pragmatické kompetence českých žáků 9. ročníku a zaměřuje se na přiměřenou míru zdvořilosti v žádostech. Teoretická část se věnuje pragmatice, zdvořilosti a žádostem. Praktická část popisuje výzkum využívající pretest a posttest design s kontrolní skupinou, a to v rámci kvaziexperimentálního designu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching politeness to EFL learners. It investigates the effectiveness of pedagogical intervention, specifically deductive and inductive approaches with explicit instructions, in enhancing the pragmatic competence of Czech 9th-grade learners, focusing on the appropriate degree of politeness in requests. The theoretical part explores pragmatics, politeness, and requests. The practical part describes research utilising a pre-test and post-test control group design as part of the quasi-experimental design.
Klíčová slova
Výuka angličtiny, zdvořilost, pragmatika, výuka angličtiny jako cizího jazyka, výuka cizího jazyka, žádosti, deduktivní přístup, induktivní přístup
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, linguistic politeness, pragmatics, English as a foreign language, foreign language teaching, requests, deductive approach, inductive approach
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Zkoumá účinnost pedagogické intervence, konkrétně deduktivního a induktivního přístupu s explicitními instrukcemi, při zvyšování pragmatické kompetence českých žáků 9. ročníku a zaměřuje se na přiměřenou míru zdvořilosti v žádostech. Teoretická část se věnuje pragmatice, zdvořilosti a žádostem. Praktická část popisuje výzkum využívající pretest a posttest design s kontrolní skupinou, a to v rámci kvaziexperimentálního designu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching politeness to EFL learners. It investigates the effectiveness of pedagogical intervention, specifically deductive and inductive approaches with explicit instructions, in enhancing the pragmatic competence of Czech 9th-grade learners, focusing on the appropriate degree of politeness in requests. The theoretical part explores pragmatics, politeness, and requests. The practical part describes research utilising a pre-test and post-test control group design as part of the quasi-experimental design.
Klíčová slova
Výuka angličtiny, zdvořilost, pragmatika, výuka angličtiny jako cizího jazyka, výuka cizího jazyka, žádosti, deduktivní přístup, induktivní přístup
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, linguistic politeness, pragmatics, English as a foreign language, foreign language teaching, requests, deductive approach, inductive approach
Zásady pro vypracování
Introduction
Theoretical part: Pragmatics, Politeness, Comparison of English and Czech politeness strategies
Practical part: Investigation of Czech students’ ability to use politeness strategies in English, Data analysis
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction
Theoretical part: Pragmatics, Politeness, Comparison of English and Czech politeness strategies
Practical part: Investigation of Czech students’ ability to use politeness strategies in English, Data analysis
Conclusion
Seznam doporučené literatury
Brown, P., Levinson, S. C. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage. Studies in interactional sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press
Leech, Geoffrey. 2014. The Pragmatics of Politeness.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press
Levinson, Stephen. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press
Ogiermann, E. 2009 Politeness and in-directness across cultures: A comparison of English, German, Polish and Russian requests. Journal of Politeness Research 5(2): 189-216.
Félix-Brasdefer, J.C. and Mugford, G., 2017. (Im) politeness: Learning and teaching. The Palgrave handbook of linguistic (im) politeness, pp.489-516.
Nekvapil, J. and Neustupný, J. 2005. Politeness in the Czech Republic: Distance, Levels of Expression, Management and Intercultural Contact. In: Hickey, L. and Stewart, M. ed. Politeness in Europe. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, pp. 247-262. https://doi.org/10.21832/9781853597398-019
Seznam doporučené literatury
Brown, P., Levinson, S. C. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage. Studies in interactional sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press
Leech, Geoffrey. 2014. The Pragmatics of Politeness.
Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press
Levinson, Stephen. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press
Ogiermann, E. 2009 Politeness and in-directness across cultures: A comparison of English, German, Polish and Russian requests. Journal of Politeness Research 5(2): 189-216.
Félix-Brasdefer, J.C. and Mugford, G., 2017. (Im) politeness: Learning and teaching. The Palgrave handbook of linguistic (im) politeness, pp.489-516.
Nekvapil, J. and Neustupný, J. 2005. Politeness in the Czech Republic: Distance, Levels of Expression, Management and Intercultural Contact. In: Hickey, L. and Stewart, M. ed. Politeness in Europe. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters, pp. 247-262. https://doi.org/10.21832/9781853597398-019