Diplomová práce je zaměřena na realizaci výtvarného projektu na 1. stupni základní školy. Je rozdělena na dvě části. V první teoretické části se věnujeme dětskému výtvarnému projevu a jeho vývoji. V druhé kapitole je popsána historie i současný vývoj předmětu výtvarné výchovy. Revize RVP ZV má vliv na edukaci žáků, proto se jí zabýváme a nahlížíme na nynější verzi kurikulárního dokumentu, který je pro pedagogy závazný. Projektovou výuku a její možné využití ve výtvarné výchově rozebíráme ve třetí kapitole. V dalších kapitolách se věnujeme výtvarnému námětu a metodické přípravě, bez kterých nelze výtvarný projekt uskutečnit. V praktické části se zabýváme realizací výtvarného projektu. Je zde popsána příprava na vyučovací jednotku a reflexe z odučené hodiny. V závěru je shrnutí kladů a záporů celého projektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of an art project on the primary school level. It is divided into two parts: the first theoretical part treats the children´s artistic expression and its development. In Chapter 2, the history and current development of the subject of Art Education is described. The revision of the Framework Education Programme for Elementary Education and the current version of the curriculum document are both looked into as well since they have an impact on the education of pupils and are binding for teachers respectively. Project teaching and its possible use in Art Education are focused on in Chapter 3.The following chapters address the art theme and methodological preparation, without which an art project cannot be carried out. The practical part deals with the actual implementation of the art project. The preparation for the teaching unit and the reflection of the lesson are described there. In the conclusion, a summary of the pros and cons of the project is presented.
children´s artistic expression, art education, project teaching, art project, art theme
Rozsah průvodní práce
89 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na realizaci výtvarného projektu na 1. stupni základní školy. Je rozdělena na dvě části. V první teoretické části se věnujeme dětskému výtvarnému projevu a jeho vývoji. V druhé kapitole je popsána historie i současný vývoj předmětu výtvarné výchovy. Revize RVP ZV má vliv na edukaci žáků, proto se jí zabýváme a nahlížíme na nynější verzi kurikulárního dokumentu, který je pro pedagogy závazný. Projektovou výuku a její možné využití ve výtvarné výchově rozebíráme ve třetí kapitole. V dalších kapitolách se věnujeme výtvarnému námětu a metodické přípravě, bez kterých nelze výtvarný projekt uskutečnit. V praktické části se zabýváme realizací výtvarného projektu. Je zde popsána příprava na vyučovací jednotku a reflexe z odučené hodiny. V závěru je shrnutí kladů a záporů celého projektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the implementation of an art project on the primary school level. It is divided into two parts: the first theoretical part treats the children´s artistic expression and its development. In Chapter 2, the history and current development of the subject of Art Education is described. The revision of the Framework Education Programme for Elementary Education and the current version of the curriculum document are both looked into as well since they have an impact on the education of pupils and are binding for teachers respectively. Project teaching and its possible use in Art Education are focused on in Chapter 3.The following chapters address the art theme and methodological preparation, without which an art project cannot be carried out. The practical part deals with the actual implementation of the art project. The preparation for the teaching unit and the reflection of the lesson are described there. In the conclusion, a summary of the pros and cons of the project is presented.
children´s artistic expression, art education, project teaching, art project, art theme
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné výtvarně-pedagogické literarury
2) Konzultace s vedoucí diplomové práce
3) Zpracování teoretické části
4) Návrh výtvarného projektu (praktické části)
5) Realizace praktické části na ZŠ
6) Vyhodnocení projektu a závěry
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné výtvarně-pedagogické literarury
2) Konzultace s vedoucí diplomové práce
3) Zpracování teoretické části
4) Návrh výtvarného projektu (praktické části)
5) Realizace praktické části na ZŠ
6) Vyhodnocení projektu a závěry
Seznam doporučené literatury
1) ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
2) STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
3) ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
4) SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
5) UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Seznam doporučené literatury
1) ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
2) STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
3) ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
4) SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
5) UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.