Diplomová práce je zpracována na téma Vliv třídního učitele na klima třídy. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky týkající se třídního učitele a jeho podílu na klimatu. V první části teorie je objasněna osobnost učitele, role, funkce a kompetence třídního učitele, náplň práce třídního učitele. Dále sociální a pedagogická interakce, na kterou navazuje vymezení klimatu ve třídě, aspekty utvářející klima třídy a spolutvůrci klimatu třídy. Veškeré údaje v teoretické části vycházejí ze studia odborných literárních zdrojů. V praktické části je zvolen kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit vliv třídního učitele na klima ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is elaborated on the subject of the class teacher's influence on the classroom climate. The aim of the theoretical part is to summarize the knowledge about the class teacher and his contribution to the climate. The first part of the theory clarifies the personality, role, function and competence of the class teacher and the scope of work of the class teacher. Furthermore, social and pedagogical interaction, followed by the definition of the classroom climate, aspects forming the classroom climate and co-creators of the classroom climate. All data in the theoretical part are based on the study of academic sources. In the practical part, quantitatively oriented pedagogical research is used. Its main goal is to determine the influence of the class teacher on the classroom climate.
Klíčová slova
třídní učitel, klima ve třídě, žák, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
class teacher, class clima, pupil, social interaction
Rozsah průvodní práce
s. 62 (84 649)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zpracována na téma Vliv třídního učitele na klima třídy. Cílem teoretické části je sumarizovat poznatky týkající se třídního učitele a jeho podílu na klimatu. V první části teorie je objasněna osobnost učitele, role, funkce a kompetence třídního učitele, náplň práce třídního učitele. Dále sociální a pedagogická interakce, na kterou navazuje vymezení klimatu ve třídě, aspekty utvářející klima třídy a spolutvůrci klimatu třídy. Veškeré údaje v teoretické části vycházejí ze studia odborných literárních zdrojů. V praktické části je zvolen kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit vliv třídního učitele na klima ve třídě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is elaborated on the subject of the class teacher's influence on the classroom climate. The aim of the theoretical part is to summarize the knowledge about the class teacher and his contribution to the climate. The first part of the theory clarifies the personality, role, function and competence of the class teacher and the scope of work of the class teacher. Furthermore, social and pedagogical interaction, followed by the definition of the classroom climate, aspects forming the classroom climate and co-creators of the classroom climate. All data in the theoretical part are based on the study of academic sources. In the practical part, quantitatively oriented pedagogical research is used. Its main goal is to determine the influence of the class teacher on the classroom climate.
Klíčová slova
třídní učitel, klima ve třídě, žák, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
class teacher, class clima, pupil, social interaction
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše odborné literatury mapující sledovanou problematiku.
Příprava obsahu teoretické i praktické části DP - definice základních termínů, popis a význam třídního klima (TK), faktory mající vliv na utváření TK, význam učitele při budování TK, možnosti a význam mapování TK, přehled dosavadních výsledků výzkumných šetření.
Příprava dotazníkových metod, vyhodnocení a interpretace zjištěných údajů z dotazníkových metod.
Praktický přínos práce a možnost využití výsledků šetření v praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše odborné literatury mapující sledovanou problematiku.
Příprava obsahu teoretické i praktické části DP - definice základních termínů, popis a význam třídního klima (TK), faktory mající vliv na utváření TK, význam učitele při budování TK, možnosti a význam mapování TK, přehled dosavadních výsledků výzkumných šetření.
Příprava dotazníkových metod, vyhodnocení a interpretace zjištěných údajů z dotazníkových metod.
Praktický přínos práce a možnost využití výsledků šetření v praxi.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portal.
Čapek R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.
Lašek J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus.
Starý K. a kol. (2008). Pedagogika ve škole. Portal.
Fontana D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Portal.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portal.
Čapek R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.
Lašek J. (2012). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus.
Starý K. a kol. (2008). Pedagogika ve škole. Portal.
Fontana D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Portal.