Diplomová práce je zaměřena na využití vokálních, hudebněpohybových, rytmických a instrumentálních činností ve výchovně vzdělávacím procesu k rozvoji hudebních schopností a dovedností u žáků. Teoretická část popisuje v úvodní části vymezení předmětu hudební výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávaní, dále hudebněvýchovné činnosti, hudební nástroje, hlasovou výchovu a její složky. Zmíněný je zde i Školní vzdělávací program školy, kde byly metodické přípravy z aplikační části uskutečněny. Aplikační část nabízí různé druhy her, při kterých se díky interpretačním činnostem rozvíjí hudební schopnosti a dovednosti žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of vocal, musical-movement, rhythmic and instrumental activities in the educational process to develop musical abilities and skills in pupils. In the introductory part, the theoretical part describes the definition of the subject Music education in the Framework Educational Programme for Basic Education, as well as musical-educational activities, musical instruments, voice education and its components. The School Educational Programme is also mentioned, where the methodological preparations for the application part were carried out. The practical part offers various types of games, in which the students' musical abilities and skills are developed thanks to interpretation activities.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, hudební výchova, interpretační činnosti, hudební nástroje, hlasová výchova, boomwhackers, hry
Klíčová slova v angličtině
Framework Educational Programme for basic education, Music, Interpretation activities, musical instruments, voice education, boomwhackers, games
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na využití vokálních, hudebněpohybových, rytmických a instrumentálních činností ve výchovně vzdělávacím procesu k rozvoji hudebních schopností a dovedností u žáků. Teoretická část popisuje v úvodní části vymezení předmětu hudební výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávaní, dále hudebněvýchovné činnosti, hudební nástroje, hlasovou výchovu a její složky. Zmíněný je zde i Školní vzdělávací program školy, kde byly metodické přípravy z aplikační části uskutečněny. Aplikační část nabízí různé druhy her, při kterých se díky interpretačním činnostem rozvíjí hudební schopnosti a dovednosti žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of vocal, musical-movement, rhythmic and instrumental activities in the educational process to develop musical abilities and skills in pupils. In the introductory part, the theoretical part describes the definition of the subject Music education in the Framework Educational Programme for Basic Education, as well as musical-educational activities, musical instruments, voice education and its components. The School Educational Programme is also mentioned, where the methodological preparations for the application part were carried out. The practical part offers various types of games, in which the students' musical abilities and skills are developed thanks to interpretation activities.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, hudební výchova, interpretační činnosti, hudební nástroje, hlasová výchova, boomwhackers, hry
Klíčová slova v angličtině
Framework Educational Programme for basic education, Music, Interpretation activities, musical instruments, voice education, boomwhackers, games
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit současný stav výuky hudební výchovy na 1. stupni základní školy, navrhnout ukázkové hodiny a realizovat je v praxi. Dále poskytnout pedagogům náměty do hodin hudební výchovy pro vokální činnosti, díky kterým budou moci obohatit svoji výuku hudební výchovy. V diplomové práci se zaměřím na kvalitativní výzkum, který bude formou experimentu sledovat zlepšení dětí v oblasti vokálních činností. Dalšími použitými metodami budou pozorování a dotazník.
Požadavky:
Pravidelně konzultovat diplomovou práci s vedoucím práce, prostudování vhodné literatury, zajistit realizaci výstupů v základní škole, konzultace s pedagogem v ZŠ, realizace výstupu a následná evaluace, vyhodnocení experimentu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit současný stav výuky hudební výchovy na 1. stupni základní školy, navrhnout ukázkové hodiny a realizovat je v praxi. Dále poskytnout pedagogům náměty do hodin hudební výchovy pro vokální činnosti, díky kterým budou moci obohatit svoji výuku hudební výchovy. V diplomové práci se zaměřím na kvalitativní výzkum, který bude formou experimentu sledovat zlepšení dětí v oblasti vokálních činností. Dalšími použitými metodami budou pozorování a dotazník.
Požadavky:
Pravidelně konzultovat diplomovou práci s vedoucím práce, prostudování vhodné literatury, zajistit realizaci výstupů v základní škole, konzultace s pedagogem v ZŠ, realizace výstupu a následná evaluace, vyhodnocení experimentu.
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ, Karla a Blanka CHLÁDKOVÁ. Didaktika hudební výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0365-9.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. 1 [Sedlák, 1985]. Edited by Rudolf Siebr. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 311 s. : i.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6.
Daubney, A. (2017). Teaching Primary Music. SAGE Publications.
Blankenbehler, E., & Blankenbehler, E. (2012). Singing Lessons for Little Singers. Createspace Independent Pub.
Seznam doporučené literatury
HAVELKOVÁ, Karla a Blanka CHLÁDKOVÁ. Didaktika hudební výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
PECHÁČEK, Stanislav a Hana VÁŇOVÁ. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0365-9.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. 1 [Sedlák, 1985]. Edited by Rudolf Siebr. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 311 s. : i.
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6.
Daubney, A. (2017). Teaching Primary Music. SAGE Publications.
Blankenbehler, E., & Blankenbehler, E. (2012). Singing Lessons for Little Singers. Createspace Independent Pub.