Úvod: Práce se zabývá rituály, které se objevují u vybraných dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a dítěte intaktního ve věkovém rozmezí 5-7 let a to v rodinném a vzdělávacím prostředí. Přesněji se práce zabývá poruchou autistického spektra a mentálním postižením.
Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou rituály součástí životů dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a dítěte intaktního ve věku 5-7 let v prostředí rodinném a školním. Zjistit, jaké konkrétní rituály se u nich objevují, zda pro ně mají význam, zda jim něco přinášejí a jakým způsobem je ovlivňují.
Metodika: V práci je využito kvalitativní výzkumné šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru a obsahové analýzy. Polostrukturované rozhovory byly realizované s rodiči a vyučujícími dětí se zmíněnými speciálně vzdělávacími potřebami.
Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že jsou rituály součástí života dětí se SVP i dětí intaktních, a to v prostředí rodinném i vzdělávacím. Ve vzdělávacím prostředí nejvíc vyučující využívají rituál ranního kruhu či rituál zvonečku. V prostředí rodinném se rituály u jednotlivých dětí liší a jsou přizpůsobeny rodinnému stylu života a potřebám rodiny a dítěte.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis deals with rituals that occur in selected children with special educational needs and intact children in the age of 5-7 years in the family and educational environment. More specifically, the thesis focuses on autism spectrum disorder and intellectual disability.
Objective: The aim of the bachelor thesis was to find out whether rituals are part of the lives of children with special educational needs and intact children at the age of 5-7 years in family and school environments. To find out what specific rituals occur for them, whether they are meaningful to them, whether they make a difference and whether they influence them in any way
Methodology: The bachelor thesis employs qualitative research investigation using semi-structured interview and content analysis. Semi-structured interviews were conducted with parents and teachers of children with the aforementioned special educational needs.
Results: The research shows that rituals are part of the life of children with SVP and intact children, both in the family and educational environment. In the educational context, the ritual of the morning circle or the bell ritual is used most by teachers. In the family setting, rituals are different for each child and are adapted to the family's lifestyle and the needs of the family and the child.
Klíčová slova
Speciálně vzdělávací potřeby, porucha autistického spektra, mentální postižení, dítě ve věku 5-7 let, předškolní věk, rituál.
Klíčová slova v angličtině
Special educational need, Autism spectrum disorder, intellectual disability, a child between the age 5-7, preschool age, ritual.
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Práce se zabývá rituály, které se objevují u vybraných dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a dítěte intaktního ve věkovém rozmezí 5-7 let a to v rodinném a vzdělávacím prostředí. Přesněji se práce zabývá poruchou autistického spektra a mentálním postižením.
Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou rituály součástí životů dětí se speciálně vzdělávacími potřebami a dítěte intaktního ve věku 5-7 let v prostředí rodinném a školním. Zjistit, jaké konkrétní rituály se u nich objevují, zda pro ně mají význam, zda jim něco přinášejí a jakým způsobem je ovlivňují.
Metodika: V práci je využito kvalitativní výzkumné šetření s využitím polostrukturovaného rozhovoru a obsahové analýzy. Polostrukturované rozhovory byly realizované s rodiči a vyučujícími dětí se zmíněnými speciálně vzdělávacími potřebami.
Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že jsou rituály součástí života dětí se SVP i dětí intaktních, a to v prostředí rodinném i vzdělávacím. Ve vzdělávacím prostředí nejvíc vyučující využívají rituál ranního kruhu či rituál zvonečku. V prostředí rodinném se rituály u jednotlivých dětí liší a jsou přizpůsobeny rodinnému stylu života a potřebám rodiny a dítěte.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis deals with rituals that occur in selected children with special educational needs and intact children in the age of 5-7 years in the family and educational environment. More specifically, the thesis focuses on autism spectrum disorder and intellectual disability.
Objective: The aim of the bachelor thesis was to find out whether rituals are part of the lives of children with special educational needs and intact children at the age of 5-7 years in family and school environments. To find out what specific rituals occur for them, whether they are meaningful to them, whether they make a difference and whether they influence them in any way
Methodology: The bachelor thesis employs qualitative research investigation using semi-structured interview and content analysis. Semi-structured interviews were conducted with parents and teachers of children with the aforementioned special educational needs.
Results: The research shows that rituals are part of the life of children with SVP and intact children, both in the family and educational environment. In the educational context, the ritual of the morning circle or the bell ritual is used most by teachers. In the family setting, rituals are different for each child and are adapted to the family's lifestyle and the needs of the family and the child.
Klíčová slova
Speciálně vzdělávací potřeby, porucha autistického spektra, mentální postižení, dítě ve věku 5-7 let, předškolní věk, rituál.
Klíčová slova v angličtině
Special educational need, Autism spectrum disorder, intellectual disability, a child between the age 5-7, preschool age, ritual.
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu práce
2) Vyhledávání literatury a jiných zdrojů k tématu
3) Vytvoření koncepce práce, formulace cíle
4) Konzultace s vedoucím práce
5) Vyhledávání další odborné literatury k tématu a její studium
6) Metoda a postup výzkumného šetření – rozhovor s účastníky šetření (osobami šetření)
7) Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické časti
8) Psaní teoretické časti práce
9) Zpracování výsledku výzkumného šetření a interpretace
10) Diskuze vycházející ze získaných informací a doporučení pro praxi
11) Shrnutí a závěr
Zásady pro vypracování
1) Vymezení tématu práce
2) Vyhledávání literatury a jiných zdrojů k tématu
3) Vytvoření koncepce práce, formulace cíle
4) Konzultace s vedoucím práce
5) Vyhledávání další odborné literatury k tématu a její studium
6) Metoda a postup výzkumného šetření – rozhovor s účastníky šetření (osobami šetření)
7) Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické časti
8) Psaní teoretické časti práce
9) Zpracování výsledku výzkumného šetření a interpretace
10) Diskuze vycházející ze získaných informací a doporučení pro praxi
11) Shrnutí a závěr
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí do smrti. První vydání. Praha:Portál,2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-247-3829-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí do smrti. První vydání. Praha:Portál,2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
KAUFMANN-HUBER, Gertrud. Děti potřebují rituály. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.