- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Enclosed appendices
Main topic
Metodik prevence při pedagogicko-psychologické poradně a reflexe jeho zkušeností z realizace a koordinace prevence rizikového chování
Main topic in English
Prevention methodologist in pedagogical-psychological counselling centre and reflection of his experience from the implementation and coordination of risk behavior prevention
Title according to student
Metodik prevence při pedagogicko-psychologické poradně
a reflexe jeho zkušeností z koordinace a realizace primární prevence
English title as given by the student
Prevention Methodologist in Pedagogical-psychological Counselling Centre and Reflection of His Experience from the Implementation and Coordination of Risk Behavior Prevention
Bakalářská práce se zabývá reflexí zkušeností metodika prevence při pedagogicko-psychologické poradně z koordinace a realizace primární prevence rizikového chování. V teoretické části je nastíněna problematika prevence rizikového chování, její dělení a dále systém (školské) primární prevence a jednotlivých aktérů do něj vstupujících jak horizontálně, tak vertikálně a jejich následná koordinace a realizace prevence. Postavení samotného metodika prevence uzavírá teoretickou část práce, na kterou dále navazuje část výzkumná. Reflexe zkušeností z koordinace a realizace primární prevence byla uskutečněna prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti vybranými metodiky prevence při pedagogicko-psychologické poradně z Jihomoravského kraje, které byly dále zkoumány prostřednictvím rámcové analýzy. Hlavní cíl výzkumu byl doplněn dílčími, a to reflexe požadavků a deficitů ve vzdělávání metodiků prevence při pedagogicko-psychologické poradně spolu s navržením efektivních změn v oblasti primární prevence rizikového chování, které vycházely ze zmiňovaného šetření.
Annotation in English
The topic of this bachelor's thesis is reflection of the experience of the prevention methodologist at the pedagogical-psychological counseling center on the coordination and implementation of the primary prevention of risk behavior. In the theoretical part, the problem of prevention of risk behavior is outlined, its division and the system of (school) primary prevention and the individual actors entering it both horizontally and vertically and their subsequent coordination and implementation of prevention. The position of the prevention methodologist itself concludes the theoretical part of the work, which is followed by the research part. The reflection of experience from the coordination and implementation of primary prevention was carried out through semi-structured interviews with five selected methodologist of prevention at pedagogical-psychological counseling center from the South Moravian region, which were further examined through a framework analysis. The main goal of the research was supplemented by sub-objectives, namely the reflection of requirements and deficits in the education of prevention methodologist at the pedagogical-psychological counseling center together with the proposal of effective changes in the area of primary prevention of risk behavior, which were based on the mentioned survey.
Keywords
Primární prevence, rizikové chování, metodik prevence při pedagogicko-psychologické poradně, systém školské primární prevence
Keywords in English
Primary prevention, risk behavior, prevention methodologist in pedagogical-psychological counseling center, school primary prevention system
Length of the covering note
55 s. (121 406 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá reflexí zkušeností metodika prevence při pedagogicko-psychologické poradně z koordinace a realizace primární prevence rizikového chování. V teoretické části je nastíněna problematika prevence rizikového chování, její dělení a dále systém (školské) primární prevence a jednotlivých aktérů do něj vstupujících jak horizontálně, tak vertikálně a jejich následná koordinace a realizace prevence. Postavení samotného metodika prevence uzavírá teoretickou část práce, na kterou dále navazuje část výzkumná. Reflexe zkušeností z koordinace a realizace primární prevence byla uskutečněna prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti vybranými metodiky prevence při pedagogicko-psychologické poradně z Jihomoravského kraje, které byly dále zkoumány prostřednictvím rámcové analýzy. Hlavní cíl výzkumu byl doplněn dílčími, a to reflexe požadavků a deficitů ve vzdělávání metodiků prevence při pedagogicko-psychologické poradně spolu s navržením efektivních změn v oblasti primární prevence rizikového chování, které vycházely ze zmiňovaného šetření.
Annotation in English
The topic of this bachelor's thesis is reflection of the experience of the prevention methodologist at the pedagogical-psychological counseling center on the coordination and implementation of the primary prevention of risk behavior. In the theoretical part, the problem of prevention of risk behavior is outlined, its division and the system of (school) primary prevention and the individual actors entering it both horizontally and vertically and their subsequent coordination and implementation of prevention. The position of the prevention methodologist itself concludes the theoretical part of the work, which is followed by the research part. The reflection of experience from the coordination and implementation of primary prevention was carried out through semi-structured interviews with five selected methodologist of prevention at pedagogical-psychological counseling center from the South Moravian region, which were further examined through a framework analysis. The main goal of the research was supplemented by sub-objectives, namely the reflection of requirements and deficits in the education of prevention methodologist at the pedagogical-psychological counseling center together with the proposal of effective changes in the area of primary prevention of risk behavior, which were based on the mentioned survey.
Keywords
Primární prevence, rizikové chování, metodik prevence při pedagogicko-psychologické poradně, systém školské primární prevence
Keywords in English
Primary prevention, risk behavior, prevention methodologist in pedagogical-psychological counseling center, school primary prevention system
Research Plan
Výzkumný problém:
- Jaká je zkušenost metodika prevence s koordinací prevence rizikového chování?
- Jaká je zkušenost metodika prevence s realizací prevence rizikového chování v rámci mezioborové spolupráce?
Výzkumný cíl:
- zmapovat zkušenosti metodiků prevence z pedagogicko-psychologických poraden (na území JMK) z koordinace prevence rizikového chování a její realizací
Dílčí cíle:
- zmapovat požadavky a deficity vzdělávání metodiků prevence z pedagogicko-psychologických poraden
- navrhnout efektivní změnu v oblasti primární prevence rizikového chování z hlediska metodiků prevence při PPPP
Výzkumné otázky:
- Jak hodnotí systém koordinace prevence/ mezioborovou spolupráci subjektů, které se v prevenci angažují?
- Jak hodnotí spolupráci s ŠMP z jednotlivých škol?
- Co chybí metodikovi prevence v jeho práci?
- Jaké vnímají požadavky a deficity ve vzdělávání metodiků prevence?
- Jaké změny by přivítali ke zvýšení efektivity koordinace prevence?
- Jaké jsou hlavní problémy (nedostatky) primární prevence?
Výzkumný soubor:
- metodici prevence pracující pro pedagogicko-psychologickou poradnu (z JMK)
Výzkumná strategie:
- kvalitativní
Výzkumná metoda:
- polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy:
- rámcová analýza
Research Plan
Výzkumný problém:
- Jaká je zkušenost metodika prevence s koordinací prevence rizikového chování?
- Jaká je zkušenost metodika prevence s realizací prevence rizikového chování v rámci mezioborové spolupráce?
Výzkumný cíl:
- zmapovat zkušenosti metodiků prevence z pedagogicko-psychologických poraden (na území JMK) z koordinace prevence rizikového chování a její realizací
Dílčí cíle:
- zmapovat požadavky a deficity vzdělávání metodiků prevence z pedagogicko-psychologických poraden
- navrhnout efektivní změnu v oblasti primární prevence rizikového chování z hlediska metodiků prevence při PPPP
Výzkumné otázky:
- Jak hodnotí systém koordinace prevence/ mezioborovou spolupráci subjektů, které se v prevenci angažují?
- Jak hodnotí spolupráci s ŠMP z jednotlivých škol?
- Co chybí metodikovi prevence v jeho práci?
- Jaké vnímají požadavky a deficity ve vzdělávání metodiků prevence?
- Jaké změny by přivítali ke zvýšení efektivity koordinace prevence?
- Jaké jsou hlavní problémy (nedostatky) primární prevence?
Výzkumný soubor:
- metodici prevence pracující pro pedagogicko-psychologickou poradnu (z JMK)
Výzkumná strategie:
- kvalitativní
Výzkumná metoda:
- polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy:
- rámcová analýza
Recommended resources
BÁRTÍK, Pavel, MIOVSKÝ, Michal, ed. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie]. Praha: Sdružení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
JMK. Krátkodobý realizační plán pro oblast rizikového chování, závislostí a závislostního chování Jihomoravského kraje na období 2020 – 2021. [online] 2020. Dostupné z: https://jmk.brandcloud.pro/cs#/document/13158/110303
Recommended resources
BÁRTÍK, Pavel, MIOVSKÝ, Michal, ed. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie]. Praha: Sdružení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
JMK. Krátkodobý realizační plán pro oblast rizikového chování, závislostí a závislostního chování Jihomoravského kraje na období 2020 – 2021. [online] 2020. Dostupné z: https://jmk.brandcloud.pro/cs#/document/13158/110303