Tématem diplomové práce je uplatnění sociálního pedagoga v základní škole z pohledu ředitelů škol. Práce je zaměřena na postoj ředitelů základních škol k zavedení pozice sociálního pedagoga, současně však analyzuje intenzitu současných potřeb škol v kontextu uplatnění této pozice. Teoretická část se zabývá historickým vývojem sociální pedagogiky a jejím stavem v evropských zemích, současným postavením sociál-ních pedagogů v České republice a také rámcem této pozice. Empirická část se zaměřuje výzkumem v oblasti uplatnění pozice sociálního pedagoga v kontextu současných potřeb.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is he application of social pedagogue in primary school from the perspective of school principals. The thesis focuses on the attitude of primary school principals towards the introduction of the position of social pedagogue, but at the same time it analyses the intensity of the current needs of schools in the context of the application of this posi-tion. The theoretical part deals with the historical develop-ment of social pedagogy and its status in European countries, the current position of social pedagogues in the Czech Repu-blic and also the framework of this position. The empirical part focuses on research in the field of the application of the position of social pedagogue in the context of current needs.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, uplatnění, základní škola, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pedagogue, application, primary school, quantitative research
Rozsah průvodní práce
80 s. (142 245 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je uplatnění sociálního pedagoga v základní škole z pohledu ředitelů škol. Práce je zaměřena na postoj ředitelů základních škol k zavedení pozice sociálního pedagoga, současně však analyzuje intenzitu současných potřeb škol v kontextu uplatnění této pozice. Teoretická část se zabývá historickým vývojem sociální pedagogiky a jejím stavem v evropských zemích, současným postavením sociál-ních pedagogů v České republice a také rámcem této pozice. Empirická část se zaměřuje výzkumem v oblasti uplatnění pozice sociálního pedagoga v kontextu současných potřeb.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is he application of social pedagogue in primary school from the perspective of school principals. The thesis focuses on the attitude of primary school principals towards the introduction of the position of social pedagogue, but at the same time it analyses the intensity of the current needs of schools in the context of the application of this posi-tion. The theoretical part deals with the historical develop-ment of social pedagogy and its status in European countries, the current position of social pedagogues in the Czech Repu-blic and also the framework of this position. The empirical part focuses on research in the field of the application of the position of social pedagogue in the context of current needs.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, uplatnění, základní škola, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pedagogue, application, primary school, quantitative research
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je objasnit potřebnost a uplatnitelnost sociálních pedagogů na základních školách. Důležité je tedy zjistit, zdali jsou sociální pedagogové vítanou podporou, která se nezadržitelně blíží, nebo jen nechtěným pedagogem, kterého školy nepotřebují.
Výzkumná strategie: Výzkum bude realizován prostředním smíšeného designu se sekvenčním kombinováním. V první fázi výzkumu bude využita kvantitativní výzkumná strategie sloužící pro zjištění aktuálního pohledu vedení základních škol na pozici školního sociálního pedagoga a pro výběr vhodných participantů pro druhou část. Následně bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Ve smíšeném designu bude tedy využito schéma Quan – QUAL. Výzkumný nástroj: V rámci první fáze výzkumu bude využito klasické dotazníkové šetření. Ve druhé fázi budou pro zajištění detailnějších informací využity polostrukturované rozhovory, které budou realizovány s vybranými řediteli a ředitelkami škol. Metoda analýzy: Kvantitativní data získaná z dotazníkového šetření budou analyzována statistickými metodami. Kvalitativní data získaná z polostrukturovaných rozhovorů budou následně analyzována prostřednictvím zakotvené teorie, tedy otevřeným, axiálním a selektivním kódováním.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je objasnit potřebnost a uplatnitelnost sociálních pedagogů na základních školách. Důležité je tedy zjistit, zdali jsou sociální pedagogové vítanou podporou, která se nezadržitelně blíží, nebo jen nechtěným pedagogem, kterého školy nepotřebují.
Výzkumná strategie: Výzkum bude realizován prostředním smíšeného designu se sekvenčním kombinováním. V první fázi výzkumu bude využita kvantitativní výzkumná strategie sloužící pro zjištění aktuálního pohledu vedení základních škol na pozici školního sociálního pedagoga a pro výběr vhodných participantů pro druhou část. Následně bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Ve smíšeném designu bude tedy využito schéma Quan – QUAL. Výzkumný nástroj: V rámci první fáze výzkumu bude využito klasické dotazníkové šetření. Ve druhé fázi budou pro zajištění detailnějších informací využity polostrukturované rozhovory, které budou realizovány s vybranými řediteli a ředitelkami škol. Metoda analýzy: Kvantitativní data získaná z dotazníkového šetření budou analyzována statistickými metodami. Kvalitativní data získaná z polostrukturovaných rozhovorů budou následně analyzována prostřednictvím zakotvené teorie, tedy otevřeným, axiálním a selektivním kódováním.
Seznam doporučené literatury
ČECH, Tomáš. Vize uplatnění sociálního pedagoga v procesu ozdravení školy. In ŘEHULKA, E. aj. Škola a zdraví pro 21. století 2 [CD-ROM]. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 50-57. ISBN 978-80-210-4374-9. ČERSTVÁ, Lenka, Tomáš ČECH. Sociální pedagog a vize jeho uplatnění v základní škole. In Soják, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na PdF MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 65-74. ISBN 978-80-210-4945-1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624. MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ, et al. Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1. MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2. POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3. SOJÁK, Petr, Tomáš ČECH. Cesta do školy aneb výzkum potřebnosti a uplatnitelnosti sociálního pedagoga ve škole. In Němec, J. a kol. Výzkum zaměřený na... Základní směry výzkumu katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 109-119. ISBN 978-80-210-5391-5.a VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 2016. 26. 482–511. 10.5817/PedOr2016-3-482. VOTAVA, Jiří. Sociální pedagogika v prostředí školy: cíle, hodnoty, prevence. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. ISBN 978-80-213-2996-6.
Seznam doporučené literatury
ČECH, Tomáš. Vize uplatnění sociálního pedagoga v procesu ozdravení školy. In ŘEHULKA, E. aj. Škola a zdraví pro 21. století 2 [CD-ROM]. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 50-57. ISBN 978-80-210-4374-9. ČERSTVÁ, Lenka, Tomáš ČECH. Sociální pedagog a vize jeho uplatnění v základní škole. In Soják, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na PdF MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 65-74. ISBN 978-80-210-4945-1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624. MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ, et al. Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1. MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2. POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3. SOJÁK, Petr, Tomáš ČECH. Cesta do školy aneb výzkum potřebnosti a uplatnitelnosti sociálního pedagoga ve škole. In Němec, J. a kol. Výzkum zaměřený na... Základní směry výzkumu katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 109-119. ISBN 978-80-210-5391-5.a VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 2016. 26. 482–511. 10.5817/PedOr2016-3-482. VOTAVA, Jiří. Sociální pedagogika v prostředí školy: cíle, hodnoty, prevence. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. ISBN 978-80-213-2996-6.