Tato bakalářská práce se zabývá rozvíjením předmatematických představ v předškolním vzdělávání s tematikou adventu a Vánoc. V teoretické části je vysvětlena terminologie týkající se této problematiky, dále se tato část zabývá postupným rozvojem předmatematických představ u dítěte předškolního věku, jsou zde rozebrány jednotlivé oblasti předmatematických představ a nástroje k jejich budování v průběhu předškolního vzdělávání, a to vše je následně zasazeno do kontextu prožívání adventu a Vánoc v prostředí mateřské školy. Praktická část pak obsahuje přehled dvanácti autorských adventních a vánočních didaktických pomůcek a aktivit k rozvoji předmatematických představ v předškolním vzdělávání včetně vypracované metodiky a reflektuje jejich praktické použití při práci s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with development of pre-mathematical concepts in Advent- and Christmas-related pre-school education. The theoretical part is focused on terminology of this theme, gradual development of pre-mathematical concepts of pre-school children, particular areas of pre-mathematical concepts and the instruments used to build them during the pre-school education. Finally, these topics are described in the context of experiencing Advent and Christmas in kindergarten. The practical part contains the summary of twelve authorial Advent and Christmas teaching aids and activities developing the pre-mathematical concepts in pre-school education and their methodologies. Then the use of these aids and activities is reflected in the end of the practical part.
Advent, Christmas, pre-mathematical concepts, pre-school education, teaching aids
Rozsah průvodní práce
64 s. a 17 příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rozvíjením předmatematických představ v předškolním vzdělávání s tematikou adventu a Vánoc. V teoretické části je vysvětlena terminologie týkající se této problematiky, dále se tato část zabývá postupným rozvojem předmatematických představ u dítěte předškolního věku, jsou zde rozebrány jednotlivé oblasti předmatematických představ a nástroje k jejich budování v průběhu předškolního vzdělávání, a to vše je následně zasazeno do kontextu prožívání adventu a Vánoc v prostředí mateřské školy. Praktická část pak obsahuje přehled dvanácti autorských adventních a vánočních didaktických pomůcek a aktivit k rozvoji předmatematických představ v předškolním vzdělávání včetně vypracované metodiky a reflektuje jejich praktické použití při práci s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with development of pre-mathematical concepts in Advent- and Christmas-related pre-school education. The theoretical part is focused on terminology of this theme, gradual development of pre-mathematical concepts of pre-school children, particular areas of pre-mathematical concepts and the instruments used to build them during the pre-school education. Finally, these topics are described in the context of experiencing Advent and Christmas in kindergarten. The practical part contains the summary of twelve authorial Advent and Christmas teaching aids and activities developing the pre-mathematical concepts in pre-school education and their methodologies. Then the use of these aids and activities is reflected in the end of the practical part.
Advent, Christmas, pre-mathematical concepts, pre-school education, teaching aids
Zásady pro vypracování
Návrh strukutry práce
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Sumarizace teoretických poznatků
Vymezení využívaných pojmů
Příprava pomůcek a aktivit využitelných v pedagogické praxi
Ověření pomůcek a aktivit v praxi
Zásady pro vypracování
Návrh strukutry práce
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Sumarizace teoretických poznatků
Vymezení využívaných pojmů
Příprava pomůcek a aktivit využitelných v pedagogické praxi
Ověření pomůcek a aktivit v praxi
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, ed. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015. ISBN 978–80–7015–022–1.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LIETAVCOVÁ, Martina a Hana LIŠKOVÁ. Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-388-9.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SLEZÁKOVÁ, Jana, Petra PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, Eva ŠUBRTOVÁ, Mária GRAFOVÁ, Lenka RYBOVÁ, Magdalena MÁLKOVÁ a Lukáš URBÁNEK. PŘEDMATEMATIKA I.: Metodika pro učitele mateřských škol. Praha: H-mat, 2020. ISBN 978-80-88247-25-8.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, ed. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015. ISBN 978–80–7015–022–1.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LIETAVCOVÁ, Martina a Hana LIŠKOVÁ. Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-388-9.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SLEZÁKOVÁ, Jana, Petra PROKOPOVÁ MACHALOVÁ, Eva ŠUBRTOVÁ, Mária GRAFOVÁ, Lenka RYBOVÁ, Magdalena MÁLKOVÁ a Lukáš URBÁNEK. PŘEDMATEMATIKA I.: Metodika pro učitele mateřských škol. Praha: H-mat, 2020. ISBN 978-80-88247-25-8.