Tato práce se zabývá profesními kompetencemi učitele 1. ročníku ve vztahu k adaptaci žáka na školní prostředí. Teoretická část představuje učitele a jeho osobnost, popis profesních kompetencí učitele, charakteristiku adaptace dítěte na školní prostředí a její činitelé a školní prostředí a její klima. Empirická část ověřuje stanovené cíle pomocí kvalitativního šetření. Hlavní cílem je analyzovat profesní kompetence učitele 1. ročníku ve vztahu k adaptaci žáka na školní prostředí.
Anotace v angličtině
This work focuses on the professional competencies of a 1st-grade teacher in relation to a student's adaptation to the school environment. The theoretical part introduces the teacher and their personality, describes the professional competencies of the teacher, characterizes the child's adaptation to the school environment and its factors, and discusses the school environment and its climate. The empirical part verifies the set objectives through qualitative research. The main goal is to analyze the professional competencies of a 1st-grade teacher in relation to a student's adaptation to the school environment.
Klíčová slova
profesní kompetence, učitel elementarista, adaptace, školní prostředí, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
profesional competencies, elementary school teacher, adaptation, school environment, school readiness, school maturity
Rozsah průvodní práce
130 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá profesními kompetencemi učitele 1. ročníku ve vztahu k adaptaci žáka na školní prostředí. Teoretická část představuje učitele a jeho osobnost, popis profesních kompetencí učitele, charakteristiku adaptace dítěte na školní prostředí a její činitelé a školní prostředí a její klima. Empirická část ověřuje stanovené cíle pomocí kvalitativního šetření. Hlavní cílem je analyzovat profesní kompetence učitele 1. ročníku ve vztahu k adaptaci žáka na školní prostředí.
Anotace v angličtině
This work focuses on the professional competencies of a 1st-grade teacher in relation to a student's adaptation to the school environment. The theoretical part introduces the teacher and their personality, describes the professional competencies of the teacher, characterizes the child's adaptation to the school environment and its factors, and discusses the school environment and its climate. The empirical part verifies the set objectives through qualitative research. The main goal is to analyze the professional competencies of a 1st-grade teacher in relation to a student's adaptation to the school environment.
Klíčová slova
profesní kompetence, učitel elementarista, adaptace, školní prostředí, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
profesional competencies, elementary school teacher, adaptation, school environment, school readiness, school maturity
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury 2. Příprava teoretické části 3. Příprava výzkumného nástroje 4. Sběr dat 5. Vyhodnocování dat 6. Zpracování empirické části 7. Finalizace práce
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury 2. Příprava teoretické části 3. Příprava výzkumného nástroje 4. Sběr dat 5. Vyhodnocování dat 6. Zpracování empirické části 7. Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN isbn978-80-210-7894-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Hana HORKÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN isbn978-80-210-7894-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 Seznam otázek k rozhovoru
Příloha 2 Přepis rozhovoru s informantkou č. 1 - začínající učitel
Příloha 3 Přepis rozhovoru s informantkou č. 2 - učitel se střední pedagogickou praxí
Příloha 4 Přepis rozhovoru s informantkou č. 3 - učitel s dlouhodobou pedagogickou praxí
Příloha 5 Pozorovací arch
Příloha 6 Ukázka vyplněných pozorovacích archů z pozorování a video hospitace
Příloha 7 Proces kódování