Informace o kvalifikační práci Specifika trajektorie očních pohybů posuzovaná metodikou TETRECOM s uplatněním technologie eye tracking při čtení tiskacích písmen u dětí s vývojovou dysfázií a u dětí s typickým jazykovým vývojem
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Specifika trajektorie očních pohybů posuzovaná metodikou TETRECOM s uplatněním technologie eye tracking při čtení tiskacích písmen u dětí s vývojovou dysfázií a u dětí s typickým jazykovým vývojem.
Hlavní téma v angličtině
Specifics of the trajectory of eye movements assessed by the TETRECOM methodology with the application of eye tracking technology in reading block letters in children with specific language impairment and in children with typical language development.
Název dle studenta
Specifika trajektorie očních pohybů posuzovaná metodikou TETRECOM s uplatněním technologie eye tracking při čtení tiskacích písmen u dětí s vývojovou dysfázií a u dětí s typickým jazykovým vývojem
Název dle studenta v angličtině
Specifics of the eye movements trajectory assessed by the TETRECOM methodology with the application of the eye tracking technology in reading block letters in children with the developmental language disorder and in children with a typical language development
Diplomová práce se zaměřuje na speciálněpedagogickou diagnostiku trajektorie očních pohybů při čtení izolovaných tiskacích písmen u dětí s vývojovou dysfázií a u dětí s typickým jazykovým vývojem. Výzkum byl realizován ke konci druhého pololetí v prvních třídách na základních školách logopedického typu a na základních školách běžného typu. Specifika trajektorie očních pohybů byla posuzována metodikou TETRECOM s využitím technologie eye tracking, která zaznamenává oční pohyby.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on a special pedagogical diagnosis of the eye movements trajectory regarding the reading isolated block letters. The study was conducted on children with the developmental language disorder as well as on children with a typical language development. The research was carried out at the end of the second semester in the first grades of primary schools with a speech therapy focus and regular primary schools. The specifics of the eye movements trajectory were assessed using the TETRECOM methodology with the eye tracking technology, which records eye movements.
Diplomová práce se zaměřuje na speciálněpedagogickou diagnostiku trajektorie očních pohybů při čtení izolovaných tiskacích písmen u dětí s vývojovou dysfázií a u dětí s typickým jazykovým vývojem. Výzkum byl realizován ke konci druhého pololetí v prvních třídách na základních školách logopedického typu a na základních školách běžného typu. Specifika trajektorie očních pohybů byla posuzována metodikou TETRECOM s využitím technologie eye tracking, která zaznamenává oční pohyby.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on a special pedagogical diagnosis of the eye movements trajectory regarding the reading isolated block letters. The study was conducted on children with the developmental language disorder as well as on children with a typical language development. The research was carried out at the end of the second semester in the first grades of primary schools with a speech therapy focus and regular primary schools. The specifics of the eye movements trajectory were assessed using the TETRECOM methodology with the eye tracking technology, which records eye movements.
MLČÁKOVÁ, Renata, Jaromír MAŠTALÍŘ, Zuzana MELOUNOVÁ a Klára RYBAŘÍKOVÁ. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5662-1.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3030-1.
DUCHOWSKI, Andrew T. Eye tracking methodology: theory and practice. Third edition. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 978-3-319-57881-1.
HOLMQVIST, Kenneth B. I. Eye tracking: a comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-873859-6.
KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247- 1110-9.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
MLČÁKOVÁ, Renata, Jaromír MAŠTALÍŘ, Zuzana MELOUNOVÁ a Klára RYBAŘÍKOVÁ. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5662-1.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3030-1.
DUCHOWSKI, Andrew T. Eye tracking methodology: theory and practice. Third edition. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 978-3-319-57881-1.
HOLMQVIST, Kenneth B. I. Eye tracking: a comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-873859-6.
KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247- 1110-9.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
Přílohy volně vložené
Příloha 1: Ukázka protokolu o výsledcích u žáka s vývojovou dysfázií
Příloha 2: Formulář pro zákonné zástupce žáků - první strana
Příloha 3: Formulář pro zákonné zástupce žáků - druhá strana, varianta A pro základní školy běžného typu
Příloha 4: Formulář pro zákonné zástupce žáků - druhá strana, varianta B pro základní školy logopedického typu
Příloha 5: Informace o zpracování osobních údajů