Tato diplomová práce se zabývá tématem výchovných poradců. Je zaměřena na jejich náplň práce, odbornou roli, spolupráci s žáky, kolegy, rodiči a odbornými institucemi. Výzkumný problém se zaměřuje na výchovné poradce, konkrétně na to, jak oni sami vnímají odbornou roli výchovného poradce na základní škole. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je role a pracovní náplň výchovného poradce na základní škole. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na poradenství, výchovné poradce, jejich náplň práce a spolupráci. Výzkumná část je zaměřena na zmapování role a práce výchovných poradců za pomocí kvalitativní výzkumné strategie. Výzkumným nástrojem je polo-strukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu jsou zpracovány za pomocí zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of educational counselors. It focuses on their job duties, professional role, collaboration with students, colleagues, parents, and professional institutions. The research problem focuses on educational counselors, specifically on how they perceive their professional role as an educational counselor in elementary school. The aim of the thesis is to determine the role and job duties of educational counselors in elementary school. The theoretical part of the thesis focuses on counseling, educational counselors, their job duties, and collaboration. The research part is focused on mapping the role and job duties of educational counselors using a qualitative research strategy. The research tool is a semi-structured interview. The research results are processed using grounded theory.
Klíčová slova
Výchovný poradce, poradenství, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Educational consultant, consultancy, cooperation
Rozsah průvodní práce
71 s. (126 985 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem výchovných poradců. Je zaměřena na jejich náplň práce, odbornou roli, spolupráci s žáky, kolegy, rodiči a odbornými institucemi. Výzkumný problém se zaměřuje na výchovné poradce, konkrétně na to, jak oni sami vnímají odbornou roli výchovného poradce na základní škole. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je role a pracovní náplň výchovného poradce na základní škole. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na poradenství, výchovné poradce, jejich náplň práce a spolupráci. Výzkumná část je zaměřena na zmapování role a práce výchovných poradců za pomocí kvalitativní výzkumné strategie. Výzkumným nástrojem je polo-strukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu jsou zpracovány za pomocí zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of educational counselors. It focuses on their job duties, professional role, collaboration with students, colleagues, parents, and professional institutions. The research problem focuses on educational counselors, specifically on how they perceive their professional role as an educational counselor in elementary school. The aim of the thesis is to determine the role and job duties of educational counselors in elementary school. The theoretical part of the thesis focuses on counseling, educational counselors, their job duties, and collaboration. The research part is focused on mapping the role and job duties of educational counselors using a qualitative research strategy. The research tool is a semi-structured interview. The research results are processed using grounded theory.
Klíčová slova
Výchovný poradce, poradenství, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Educational consultant, consultancy, cooperation
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá tématem výchovných poradců. Je zaměřena na jejich náplň práce, odbornou roli, spolupráci s žáky, kolegy, rodiči a odbornými institucemi.
Výzkumný problém se bude zaměřovat na výchovné poradce, konkrétně na to, jak oni sami vnímají odbornou roli výchovného poradce na základní škole.
Cílem diplomové práce je zjistit jaká je role a pracovní náplň výchovného poradce na základní škole.
Výzkumné otázky:
1. Co vedlo výchovné poradce k výkonu této odborné pozice?
2. Jaké jsou nejčastější problémy, kterým se v rámci výchovného poradenství věnují?
3. Jaké jsou nejefektivnější strategie a přístupy, které využívají ve své práci?
4. S kým a na jaké bázi pracují v rámci školy?
5. S kým a jak spolupracují na řešení specifických, konkrétních problémů?
Metodologie:
Výzkumný soubor - Pro výzkum budou vybráni výchovní poradci ze základních škol v okresu Šumperk.
Výzkumným nástroj - polo-strukturovaný rozhovor s vybranými respondenty (výchovní poradci ze základních škol v okresu Šumperk – základním kritériem pro výběr výchovných poradců bude doba, po kterou vykonávají tuto odbornou pozici, a to z důvodu dostatečných zkušeností).
Metodou analýzy budou získané informace, které budou zpracovány metodou zakotvené teorie, která má tři fáze – otevřené, axiální a selektivní kódování. Z této teorie vzejde nová, která se bude vázat ke specifikům výkonu profese výchovného poradce.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá tématem výchovných poradců. Je zaměřena na jejich náplň práce, odbornou roli, spolupráci s žáky, kolegy, rodiči a odbornými institucemi.
Výzkumný problém se bude zaměřovat na výchovné poradce, konkrétně na to, jak oni sami vnímají odbornou roli výchovného poradce na základní škole.
Cílem diplomové práce je zjistit jaká je role a pracovní náplň výchovného poradce na základní škole.
Výzkumné otázky:
1. Co vedlo výchovné poradce k výkonu této odborné pozice?
2. Jaké jsou nejčastější problémy, kterým se v rámci výchovného poradenství věnují?
3. Jaké jsou nejefektivnější strategie a přístupy, které využívají ve své práci?
4. S kým a na jaké bázi pracují v rámci školy?
5. S kým a jak spolupracují na řešení specifických, konkrétních problémů?
Metodologie:
Výzkumný soubor - Pro výzkum budou vybráni výchovní poradci ze základních škol v okresu Šumperk.
Výzkumným nástroj - polo-strukturovaný rozhovor s vybranými respondenty (výchovní poradci ze základních škol v okresu Šumperk – základním kritériem pro výběr výchovných poradců bude doba, po kterou vykonávají tuto odbornou pozici, a to z důvodu dostatečných zkušeností).
Metodou analýzy budou získané informace, které budou zpracovány metodou zakotvené teorie, která má tři fáze – otevřené, axiální a selektivní kódování. Z této teorie vzejde nová, která se bude vázat ke specifikům výkonu profese výchovného poradce.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. Výchovný a kariérový poradce. ISBN 978-80-7496-090-1.
ČÁP, David. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, c2009. Meritum - výkladová řada. ISBN 978-80-7357-498-7.
ČECH, Tomáš a Tereza Hormandlová. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5861-8.
MERTIN, Václav a Lenka Krejčová. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
POPELKOVÁ, Jana, ed. Výchovný poradce: sborník příspěvků z Kongresu výchovného poradenství : Pardubice 25.-26. dubna 2006. [Praha]: Národní vzdělávací fond, 2006. ISBN 80-86728-31-5.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Eva. Metodický průvodce výchovného poradce: [praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. Výchovný a kariérový poradce. ISBN 978-80-7496-090-1.
ČÁP, David. Výchovné poradenství: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 1.12.2009. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, c2009. Meritum - výkladová řada. ISBN 978-80-7357-498-7.
ČECH, Tomáš a Tereza Hormandlová. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5861-8.
MERTIN, Václav a Lenka Krejčová. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
POPELKOVÁ, Jana, ed. Výchovný poradce: sborník příspěvků z Kongresu výchovného poradenství : Pardubice 25.-26. dubna 2006. [Praha]: Národní vzdělávací fond, 2006. ISBN 80-86728-31-5.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 - Otázky k rozhovorům v Diplomové práci
Přílohy k VŠKP: Přepsané rozhovory