Podle šestifaktorového modelu HEXACO autorů Michaela C. Ashtona a Kibeoma Lee vystihuje osobnost člověka nejlépe šest dimenzí, kterými jsou: poctivost-pokora, emocionalita, extraverze, přívětivost, svědomitost a otevřenost vůči zkušenosti. Na otázku, zda lze model HEXACO uplatnit i v našich sociokulturních podmínkách, odpovídáme prozkoumáním psychometrických parametrů české verze Osobnostního inventáře HEXACO-PI-R měřícího těchto šest dimenzí. Dalším cílem je srovnání šestifaktorového modelu s uznávanějším modelem pětifaktorovým, známým jako Big Five, prostřednictvím inventářů HEXACO-PI-R a NEO-FFI. V rámci aplikace modelu HEXACO zjišťujeme souvislosti mezi šesti dimenzemi a doménami kreativity. K měření domén kreativity používáme Kaufmanovu škálu doménově specifické kreativity (K-DOCS) a Dotazník kreativní úspěšnosti (CAQ). Výzkumný soubor tvoří celkem 2 674 studentů českých vysokých škol. Výsledky ukazují, že české znění stopoložkového inventáře HEXACO-PI-R splňuje psychometrické parametry pro použití v České republice. Z porovnání pěti- a šestifaktorového modelu osobnosti vyplývá, že inventář HEXACO-PI-R umožňuje širší a variabilnější popis struktury osobnosti. Zjišťujeme, že z dimenzí modelu HEXACO je otevřenost vůči zkušenosti nejsilnějším prediktorem tvořivosti, zatímco dimenze poctivost-pokora, přívětivost a svědomitost kreativní úspěšnost nepredikují.
Anotace v angličtině
According to the HEXACO six-factor model by Michael C. Ashton and Kibeom Lee, the six dimensions that best describe human personality include Honesty-Humility, Emotionality, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness to Experience. This study provides a response to the question whether the HEXACO model can be applied in the local socio-cultural conditions by examining the psychometric properties of the Czech version of the HEXACO Personality Inventory-Revised measuring the above six dimensions. We compare the six-factor model with the more recognized five-factor model known as the Big Five through the HEXACO-PI-R and NEO-FFI inventories. In applying the HEXACO model, we investigate relationships between the six dimensions and the domains of creativity, which we measure using the Kaufman Domains of Creativity Scale (K-DOCS) and the Creative Achievement Questionnaire (CAQ). The study's research sample consists of a total of 2,674 Czech university students. We conclude that the Czech version of the 100-item HEXACO-PI-R inventory meets the psychometric properties for use in the Czech Republic. A comparison of the five- and six-factor models of personality shows that the HEXACO-PI-R inventory allows for a broader and more variable description of the personality structure. Of the six dimensions of the HEXACO model, Openness to Experience is the strongest predictor of creativity, while the dimensions Honesty-Humility, Agreeableness, and Conscientiousness do not predict creative achievement.
Klíčová slova
šestifaktorový model osobnosti, Osobnostní inventář HEXACO (HEXACO-PI-R), pětifaktorový model osobnosti, kreativita, doménově specifická kreativita
Klíčová slova v angličtině
six-factor model of personality, HEXACO Personality Inventory-Revised (HEXACO-PI-R), five-factor model of personality, creativity, domain-specific creativity
Rozsah průvodní práce
181 s. (362 531 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Podle šestifaktorového modelu HEXACO autorů Michaela C. Ashtona a Kibeoma Lee vystihuje osobnost člověka nejlépe šest dimenzí, kterými jsou: poctivost-pokora, emocionalita, extraverze, přívětivost, svědomitost a otevřenost vůči zkušenosti. Na otázku, zda lze model HEXACO uplatnit i v našich sociokulturních podmínkách, odpovídáme prozkoumáním psychometrických parametrů české verze Osobnostního inventáře HEXACO-PI-R měřícího těchto šest dimenzí. Dalším cílem je srovnání šestifaktorového modelu s uznávanějším modelem pětifaktorovým, známým jako Big Five, prostřednictvím inventářů HEXACO-PI-R a NEO-FFI. V rámci aplikace modelu HEXACO zjišťujeme souvislosti mezi šesti dimenzemi a doménami kreativity. K měření domén kreativity používáme Kaufmanovu škálu doménově specifické kreativity (K-DOCS) a Dotazník kreativní úspěšnosti (CAQ). Výzkumný soubor tvoří celkem 2 674 studentů českých vysokých škol. Výsledky ukazují, že české znění stopoložkového inventáře HEXACO-PI-R splňuje psychometrické parametry pro použití v České republice. Z porovnání pěti- a šestifaktorového modelu osobnosti vyplývá, že inventář HEXACO-PI-R umožňuje širší a variabilnější popis struktury osobnosti. Zjišťujeme, že z dimenzí modelu HEXACO je otevřenost vůči zkušenosti nejsilnějším prediktorem tvořivosti, zatímco dimenze poctivost-pokora, přívětivost a svědomitost kreativní úspěšnost nepredikují.
Anotace v angličtině
According to the HEXACO six-factor model by Michael C. Ashton and Kibeom Lee, the six dimensions that best describe human personality include Honesty-Humility, Emotionality, Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness and Openness to Experience. This study provides a response to the question whether the HEXACO model can be applied in the local socio-cultural conditions by examining the psychometric properties of the Czech version of the HEXACO Personality Inventory-Revised measuring the above six dimensions. We compare the six-factor model with the more recognized five-factor model known as the Big Five through the HEXACO-PI-R and NEO-FFI inventories. In applying the HEXACO model, we investigate relationships between the six dimensions and the domains of creativity, which we measure using the Kaufman Domains of Creativity Scale (K-DOCS) and the Creative Achievement Questionnaire (CAQ). The study's research sample consists of a total of 2,674 Czech university students. We conclude that the Czech version of the 100-item HEXACO-PI-R inventory meets the psychometric properties for use in the Czech Republic. A comparison of the five- and six-factor models of personality shows that the HEXACO-PI-R inventory allows for a broader and more variable description of the personality structure. Of the six dimensions of the HEXACO model, Openness to Experience is the strongest predictor of creativity, while the dimensions Honesty-Humility, Agreeableness, and Conscientiousness do not predict creative achievement.
Klíčová slova
šestifaktorový model osobnosti, Osobnostní inventář HEXACO (HEXACO-PI-R), pětifaktorový model osobnosti, kreativita, doménově specifická kreativita
Klíčová slova v angličtině
six-factor model of personality, HEXACO Personality Inventory-Revised (HEXACO-PI-R), five-factor model of personality, creativity, domain-specific creativity
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury zaměřené na danou problematiku.
2. Vypracování výzkumného projektu - problémy, hypotézy.
3. Cílem práce je ověření české revidované verze Osobnostního inventáře HEXACO-PI-R u populace vysokoškolských studentů; dále porovnání inventáře HEXACO-PI-R a NEO-FFI. Poslední částí práce je snaha postihnout typické rysy osobnosti a domény kreativity u souboru studentů z českých vysokých škol.
5. Sběr dat od 2000 respondentů - vysokoškolských studentů.
6. Statistické zpracování dat a jejich interpretace.
7. Vlastní vypracování disertační práce včetně diskuse, souhrnu a závěru.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury zaměřené na danou problematiku.
2. Vypracování výzkumného projektu - problémy, hypotézy.
3. Cílem práce je ověření české revidované verze Osobnostního inventáře HEXACO-PI-R u populace vysokoškolských studentů; dále porovnání inventáře HEXACO-PI-R a NEO-FFI. Poslední částí práce je snaha postihnout typické rysy osobnosti a domény kreativity u souboru studentů z českých vysokých škol.
5. Sběr dat od 2000 respondentů - vysokoškolských studentů.
6. Statistické zpracování dat a jejich interpretace.
7. Vlastní vypracování disertační práce včetně diskuse, souhrnu a závěru.
Seznam doporučené literatury
Ashton, M. C., & Lee, K. (2001). A theoretical basis for the major dimensions of personality. European Journal Of Personality, 15(5), 327-353. doi:10.1002/per.417
Ashton, M. C., Lee, K., & Goldberg, L. R. (2004a). A Hierarchical Analysis of 1,710 English Personality-Descriptive Adjectives. Journal Of Personality And Social Psychology, 87(5), 707-721. doi:10.1037/0022-3514.87.5.707
Ashton, M. C., Lee, K., Perugini, M., Szarota, P., de Vries, R. E., Di Blas, L., & ... De Raad, B. (2004b). A Six-Factor Structure of Personality-Descriptive Adjectives: Solutions From Psycholexical Studies in Seven Languages. Journal Of Personality And Social Psychology, 86(2), 356-366. doi:10.1037/0022-3514.86.2.356
Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). Individual differences in ideational behavior: Can the Big Five and psychometric intelligence predict creativity scores? Creativity Research Journal, 22, 90–97. doi: 10.1080/10400410903579627
Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2005). Reliability, Validity, and Factor Structure of the Creative Achievement Questionnaire. Creativity Research Journal, 17(1), 37-50.
Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five-Factor Inventory P.T. Costy a R.R. McCraee). Praha: Testcentrum.
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: Přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada Publishing.
Kaufman, J. C., Waterstreet, M. A., Ailabouni, H. S., Whitcomb, H. J., Roe, A. K., & Riggs, M. (2009). Personality and self-perceptions of creativity across domains. Imagination, Cognition and Personality, 29, 193–209.
King, L. A., Walker, L. M., & Broyles, S. J. (1996). Creativity and the five-factor model. Journal of Research in Personality, 30, 189–203.
Lee, K., & Ashton, M. C. (2004). Psychometric properties of the HEXACO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research, 39(2), 329–358. doi:10.1207/s15327906mbr3902_8
Lee, K., & Ashton, M. C. (2005). Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences, 38(7), 1571–1582. doi:10.1016/j.paid.2004.09.016
Lee, K., & Ashton, M. C. (2006). Further assessment of the HEXACO Personality Inventory: Two new facet scales and an observer report form. Psychological Assessment, 18(2), 182-191. doi:10.1037/1040-3590.18.2.182
Lin, W.-L., Chen, H.-Ch., Hsu, K.-Y., & Wang, J.-W. (2012). The Relations of Gender and Personality Traits on Different Creativities: A Dual-Process Theory Account. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 6(2), 112–123. doi: 10.1037/a0026241
MacDonald, K. (1995). Evolution, the Five-Factor Model, and Levels of Personality. Journal Of Personality, 63(3), 525–567. doi:10.1111/1467-6494.ep9510042308
Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappa, 42, 305–310.
Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can’t a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 168–182. doi: 10.1037/0022-3514.94.1.168
Silvia, P. J., Kaufman, J. C., Reiter-Palmon, R., & Wigert, B. (2011). Cantankerous creativity: Honesty–Humility, Ageeableness, and the HEXACO structure of creative achievement. Personality and Individual Differences, 51, 687-689.
Seznam doporučené literatury
Ashton, M. C., & Lee, K. (2001). A theoretical basis for the major dimensions of personality. European Journal Of Personality, 15(5), 327-353. doi:10.1002/per.417
Ashton, M. C., Lee, K., & Goldberg, L. R. (2004a). A Hierarchical Analysis of 1,710 English Personality-Descriptive Adjectives. Journal Of Personality And Social Psychology, 87(5), 707-721. doi:10.1037/0022-3514.87.5.707
Ashton, M. C., Lee, K., Perugini, M., Szarota, P., de Vries, R. E., Di Blas, L., & ... De Raad, B. (2004b). A Six-Factor Structure of Personality-Descriptive Adjectives: Solutions From Psycholexical Studies in Seven Languages. Journal Of Personality And Social Psychology, 86(2), 356-366. doi:10.1037/0022-3514.86.2.356
Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). Individual differences in ideational behavior: Can the Big Five and psychometric intelligence predict creativity scores? Creativity Research Journal, 22, 90–97. doi: 10.1080/10400410903579627
Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2005). Reliability, Validity, and Factor Structure of the Creative Achievement Questionnaire. Creativity Research Journal, 17(1), 37-50.
Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five-Factor Inventory P.T. Costy a R.R. McCraee). Praha: Testcentrum.
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: Přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada Publishing.
Kaufman, J. C., Waterstreet, M. A., Ailabouni, H. S., Whitcomb, H. J., Roe, A. K., & Riggs, M. (2009). Personality and self-perceptions of creativity across domains. Imagination, Cognition and Personality, 29, 193–209.
King, L. A., Walker, L. M., & Broyles, S. J. (1996). Creativity and the five-factor model. Journal of Research in Personality, 30, 189–203.
Lee, K., & Ashton, M. C. (2004). Psychometric properties of the HEXACO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research, 39(2), 329–358. doi:10.1207/s15327906mbr3902_8
Lee, K., & Ashton, M. C. (2005). Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences, 38(7), 1571–1582. doi:10.1016/j.paid.2004.09.016
Lee, K., & Ashton, M. C. (2006). Further assessment of the HEXACO Personality Inventory: Two new facet scales and an observer report form. Psychological Assessment, 18(2), 182-191. doi:10.1037/1040-3590.18.2.182
Lin, W.-L., Chen, H.-Ch., Hsu, K.-Y., & Wang, J.-W. (2012). The Relations of Gender and Personality Traits on Different Creativities: A Dual-Process Theory Account. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 6(2), 112–123. doi: 10.1037/a0026241
MacDonald, K. (1995). Evolution, the Five-Factor Model, and Levels of Personality. Journal Of Personality, 63(3), 525–567. doi:10.1111/1467-6494.ep9510042308
Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. Phi Delta Kappa, 42, 305–310.
Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can’t a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 168–182. doi: 10.1037/0022-3514.94.1.168
Silvia, P. J., Kaufman, J. C., Reiter-Palmon, R., & Wigert, B. (2011). Cantankerous creativity: Honesty–Humility, Ageeableness, and the HEXACO structure of creative achievement. Personality and Individual Differences, 51, 687-689.